کد خبر: ۱۶۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مراسم تشییع پیکر و خاک‌سپاری سیدمحمد دبیرسیاقی، استاد پیشکسوت ادبیات و شاگرد بازمانده علامه دهخدا، روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.
ناطقان: محمدجواد حضرتی - مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین - درباره مراسم تشییع پیکر این چهره پیشکسوت ادبیات به ایسنا، گفت: مراسم تشییع صبح روز پنجشنبه (۱۹ مهرماه) ساعت ۱۰ صبح از مقابل پژوهشکده دکتر دبیرسیاقی (موسسه امید، کنار عالی‌قاپوی قزوین) به سوی امامزاده حسین آغاز می‌شود و ایشان  در مقبره خانوادگی‌شان به خاک‌ سپرده خواهد شد.

او همچنین درباره مراسم ترحیم زنده‌یاد دبیرسیاقی اظهار کرد: طبق رسومی که در قزوین وجود دارد، مراسم ترحیم روز پنجشنبه ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸  و روز جمعه ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح در مسجدالغدیر قزوین برگزار می‌شود.

سیدمحمّد دبیرسیاقی (زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان علامه دهخدا ‌۱۶ مهرماه بر اثر کهولت سن در سن ۹۹ سالگی از دنیا رفت.   او  در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و  از نخستین دستیاران دهخدا بود؛  مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تالیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا  از  او  به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»،  «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه»  و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین