کد خبر: ۱۶۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به بومی بودن تب مالت در ایران و دلایل آن گفت: کوچ زیاد، مرزهای طولانی و امکان قاچاق دام و عدم برنامه‌ریزی کشورهای همسایه برای مهار تب مالت از جمله دلایل بومی بودن این بیماری در ایران است.
ناطقان: علیرضا رفیعی‌پور چهارشنبه 18 مهر در آئین افتتاحیه کنگره بروسلوز در انسان و دام در استان همدان، با اشاره به بروز نخستین نشانه‌های بیماری واگیردار تب مالت در دام و بیان آلوده‌ترین و سالم‌ترین شهرهای کشور از جهت بیماری دام‌ها، افزود: آذربایجان‌غربی آلوده‌ترین و کرمانشاه سالم‌ترین استان‌ها از جهت بیمار بودن دام‌ها هستند.

وی با بیان اینکه همکاری دلسوزانه و برنامه‌ریزی‌های مناسب مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عامل اصلی در حذف انواع مختلفی از بیماری‌های واگیردار بوده است، مطرح کرد: مهار بیماری تب مالت نیازمند برنامه‌ای مدون و زمانی طولانی است.

رفیعی‌پور عنوان کرد: حذف و نابودی این بیماری از سال‌های گذشته در 4 مرحله  اعم از واکسیناسیون اولیه، واکسیناسیون همگانی، مراقبت و واکسیناسیون ویژه دام‌های جوان مانند بز، بزغاله و گوساله که اکنون در حال انجام است و مرحله چهارم تست و کشتار بهداشتی دام‌های بالغ که در قالب طرحی 3 ساله در حال برنامه‌ریزی بوده، انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت 30 هزار نفری کارکنان دامپزشکی در سراسر ایران، خاطرنشان کرد: تمامی کارکنان دامپزشکی از هیچ تلاشی در حوزه کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان دریغ نمی‌کنند و در هر شرایطی پاسخگوی مردم و مسئولان هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام تعداد واکسیناسیون سالانه دام‌ها در کشور، بیان کرد: هر ساله 11 تا 11.5 میلیون دام یعنی حدود 95 درصد از دام‌ها، مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ریشه‌کنی و مهار بیماری کشنده و سخت تب مالت با هزینه‌ای اندک، گفت: در صورت تخصیص هزینه‌ای اندک توسط مسئولان هر شهرستان برای درمان این بیماری، می‌توان ظرف مدت 3 سال شاهد مهار این بیماری و رسیدن ایران به استانداردهای اروپا بود.

رفیعی‌پور در تشریح کمک مسئولان شهرستان‌ها با مثال زدن استان همدان، گفت: برای نمونه استان همدان دارای 9 شهرستان است، اگر هر یک از مسئولان این شهرستان‌هایش در سال مبلغی حدود 50 تا 100 میلیون تومان درنظر بگیرند مجموع این رقم عدد قابل‌توجهی می‌شود که می‌توان برای مهار این بیماری در استان استفاده کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین