کد خبر: ۱۶۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
وزیر دادگستری:
آوایی گفت: ما به اسم دین و ولایت فقیه حکومت میکنیم و سطح توقع مردم را بالا بردیم و گفتیم که این چیزی که ما انجام میدهیم، دین است. این قضاوتی که ما میکنیم قضاوت اسلامی است لذا برخی که از ما زده میشوند و خوششان نمی‌آید از دین هم قهر میکنند.
ناطقان: سید علیرضا آوایی در همایش سراسری هفته خدمات الکترونیک قضایی عنوان کرد: حرف‌هایی که می‌زنم حرف دلم است و وظیفه خود می‌دانم از زحمات مدبرانه و شجاعانه آقای شهریاری در جهت تحولی که در حوزه خدمات الکترونیک قضایی به وجود آوردند، تشکر کنم و از کسانی که قبل از ایشان تلاش‌هایی را در قوه انجام دادند، تشکر کنم.

وی افزود: هدف از همه این تلاش‌ها رضایتمندی مردم و جلب اعتماد و سهولت کار و اجرای عدالت و احساس عدالت است. تشکیل این دفاتر بخشی از این کار بزرگ است و عوامل فراوان دیگری باید وجود داشته باشد تا این کار را تکمیل و این احساس را ایجاد کند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: عوامل دیگری که به جد می‌تواند به ارتقا دستگاه قضایی و اجرای عدالت کمک کند این‌ها هستند:

- حسن رفتار همکاران قضایی و اداری با مردم و نیز اعتماد کامل و بدون شائبه مردم به سلامت کامل کارکنان قوه قضاییه که در نتیجه رفتار خود ما محقق خواهد شد.

- انجام دادرسی عادلانه و اطمینان عمومی و از انجام آن از این مهمتر ادراک جامعه و دریافتی که از ما دارند. -صبر و حوصله همکاران برای استماع طرفین دعوا با همه بار سنگینی که به دوششان است.

-اطمینان اصحاب دعوا به مطالعه کامل لوایح تنظیمی توسط قضات ارجمند

-مطمئن بودن مردم از اینکه رسیدگی‌های قضایی حرفه‌ای و با شرف قضایی و بدون تعلق‌گیری از هیجانات سیاسی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه مثل بقیه قوا در تبیین مسائل و مشکلات و زحمات خود تلاشی درخور انجام نداده است و ما از نظر تبلیغی ضعیف هستیم، گفت: این مساله در جلسات مسئولان قضایی هم مطرح شده است. حتما باید زحمات و تلاش‌ها را بیشتر تبیین کنند تا بعضی از نقص‌ها برطرف شود.

آوایی تاکید کرد: انجام رسیدگی در زمان قابل قبول هم مهم است، سرعت همیشه یک فخر برای قوه قضائیه نیست در بعضی از پرونده‌ها یک اطاله قابل قبول و متعارف که منجر به رسیدگی عادلانه شود حتما به حال مردم و کشور مناسب‌تر خواهد بود. باید این اقدام ارزشمند را تکمیل کرده و موجب رضایتمندی کامل شود که همه ما به دنبال آن هستیم. هر کار جدید و تحول به صورت طبیعی با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: دادرسی دعاوی و جرایم، یک ارکان حاکمیتی در جوامع است و به همین لحاظ ارائه آن به صورت الکترونیکی اهمیت دارد مردم انتظار دارند خدمات قضایی با سرعت و سهولت و بدون نیاز به حضور فیزیکی در اختیارشان قرار بگیرد.  یک طرح ملی در حال بررسی است و کاهش سفرها و پیشگیری از فساد احتمالی و افزایش رضایتمندی مردم از عمده اهداف این طرح است.

وی با اشاره به مشکل اطاله دادرسی گفت: برخی معتقدند این طرح می‌تواند سرعت را تا پنجاه درصد افزایش داده و به صورت الکترونیکی اداره کرد. دسترسی آسان به مراجع قضایی از دغدغه‌های مردم بوده و دادگستری‌ها بیشترین مراجعه درون دادگاهی را دارند.

آوایی با اشاره به اینکه چهارده و نیم میلیون پرونده در قوه قضاییه در سال ۹۶ ثبت شده و این مربوط به مراحل مختلف است، گفت:  به هرحال عدد بالاست.

وی با تشکر از قوه قضائیه و تلاش‌های آنان گفت: تلاش‌ها برای مردم تا همین میزان کافی است؟ خیر، ما در میانه مسیر هستیم ما به اسم دین و ولایت فقیه حکومت می‌کنیم و سطح توقع مردم را بالا بردیم و گفتیم که این چیزی که ما انجام می‌دهیم، دین است. این قضاوتی که ما می‌کنیم قضاوت اسلامی است لذا برخی که از ما زده می‌شوند و خوششان نمی‌آید از دین هم قهر می‌کنند. فکر نمی‌کنم هیچ حکومت و کارگزار حکومتی اینقدر کارش سنگین باشد که همه رفتارهای شخصی‌شان هم پای دین بنویسند چه برسد به رفتارهای حکومتی.

وزیر دادگستری تاکید کرد: بدون تردید آن مقدار که کار کردیم بزرگ بوده و آن مقدار کار که پیش رو داریم کارهای بزرگتری خواهد بود و امیدوارم خدا به ما کمک کند که این اختیارات را یک امانت بدانیم و کارهایمان را انجام دهیم و بر رضایتمندی‌ مردم بیافزاییم و وسوسه‌ها و کشش‌ها ما را از مسیر حق منحرف نکند و هر تصمیم و هر فکری که می‌کنیم بدانیم خدا حاضر است و در زمانی که دور هم نیست، باید پاسخگو باشیم.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین