کد خبر: ۱۶۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
چند سالی است که زمزمه‌هایی برای سر و سامان دادن به حقوق صنفی معلمان مطرح می‌شود، معلمان همراه با مسئولان آموزشی کشور بارها اعلام کردند که چرا پزشکان، مهندسان، وکلا و استادان دانشگاه با جمعیت خیلی کمتر دارای تشکیلات و نظام‌های صنفی هستند، اما معلمان با این جمعیت و پتانسیل هیچ پشتوانه مالی و صنفی ندارند از همین رو موضوع لایحه رتبه بندی معلمان در دولت یازدهم مرحله اول آن اجرایی شد.
ناطقان: به گزارش ایران، نظام رتبه بندی معلمان از جمله طرح‌های پر سر و صدایی بوده است که اجرایش به خاطر کمبود اعتبار و بودجه ، نبود زیرساخت‌ها با مشکل مواجه می‌شد حالا اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد لایحه رتبه‌بندی معلمان تنظیم و به دولت ارسال شده است. 

مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که اجرای طرح رتبه بندی معلمان به فرهنگیان انگیزه می‌دهد و موجب ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان می‌شود، طرحی که در مرحله اول با بار مالی هزار و 300 میلیارد تومانی اجرا شد که طی اجرای آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400هزار تومان افزایش یافت. با این حال در همان سال دولت تأکید کرد برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تأمین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه کند حالا آن طور که وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار« ایران »گفت: این پیشنهاد را وزارت آموزش و پرورش به دولت داده است تا هرچه سریعتر مراحل تصویب آن طی شود و پس از تصویب دولت به صحن علنی مجلس ارائه شود.

سید محمد بطحایی با بیان این‌که نیروی انسانی اصلی‌ترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی در کنار سوز و علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شده است و کلیات این نظام در کار گروهی در یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد. همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به جزئیات نظام رتبه بندی معلمان اشاره کرد و به خبرنگار «ایران» گفت: مشمولان طرح رتبه بندی معلمان آموزگار، دبیران، هنرآموزان، امور تربیتی، مشاوران واحد آموزشی، مدیران و معاونان واحدهای آموزشی، تربیتی هستند. این افراد بر اساس آیین نامه مربوط در یکی از رتبه‌های معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر قرار می‌گیرند.

علی الهیار ترکمن تأکید کرد: در ازای احراز هر یک از رتبه‌ها به ترتیب ضرایب 5/0، 9/0، 4/1، 7/1، 2/2 در امتیازات شغل و شاغل ضرب و به عنوان فوق العاده خاص در حقوق و مزایای معلمان اعمال و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شود.

وی به ماده 6 طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: با اجرای نظام رتبه بندی معلمان تمام وقت واحد آموزشی علاوه بر تدریس به انجام فعالیت‌های مرتبط با امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان و پژوهش می‌پردازند. معلمانی که دارای رتبه‌های سرآمد و یا راهبر باشند برای همکاری جهت تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی بالاخص دانشگاه های فرهنگیان و تربیت معلم انتخاب می‌شوند و نحوه همکاری در مؤسسات هم توسط وزارت علوم و آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می‌شود. او به معلمان کارآفرین اشاره کرد و افزود: معلمان کارآفرین مشمول این قانون برای توسعه وسایل، ابزار و نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی از قوانین سیاست‌های حمایتی پیش‌بینی شده و مصوب برای شرکت‌های دانش بنیان برخوردار خواهند شد. به گفته الهیار در طرح رتبه ‌بندی معلمان جدید افراد در ۵ رتبه طبقه‌بندی می‌شوند و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر فقط در بازه زمانی پنج ساله میسر است. وی در ادامه گفت: برای اجرایی کردن کار، سازمانی پیش‌بینی کردیم که افراد را بر مبنای ویژگی‌های لازم انتخاب کنیم، همچنین از روش‌‌های صحیح ارزیابی استفاده کنند. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبه 5 با نام معلم پایه، رتبه 4 معلم مربی، رتبه 3 معلم حرفه‌ای، رتبه 2 معلم سرآمد و رتبه یک معلم راهبر است. معلمان پس از دستیابی به هر رتبه، ضریبی برای افزایش حقوق کسب می‌‌کنند که برای این هدف دو مدل پیشنهاد داده‌ایم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه و دیگری اعمال ضرایب نیم تا 3 درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است. افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته ‌شده مبالغ قابل قبولی است و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند.وی درباره دیگر مزایای طرح رتبه ‌بندی معلمان ‌گفت:‌ برای این موضوع چارچوب مالی پیش‌بینی ‌شده و افزایش مالی تحت عنوان فوق ‌العاده ویژه رتبه‌بندی معلمان نام‌ دارد. این امر بر میزان حقوق پایه و فعلی آنها تأثیر ندارد و برابر صلاحیتی که کسب می‌کنند، فوق ‌العاده ویژه رتبه بندی معلمان کسب می‌‌کنند که از رتبه 5 تا یک این طبقه‌ بندی صورت می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین