کد خبر: ۱۶۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹
زمانی که غذا را سریعاً فرو می‌برید، تا حدود زیادی این فرایند را از دست می‌دهید، یعنی معده شما مجبور است برای گوارش غذا، بیشتر کار کند و به نفخ منجر می‌شود.
ناطقان: نفخ، یکی از متداول‌ترین و البته بارزترین بیماری‌های شکمی است. پیش از این‌که خوردن لوبیا پخته را برای همیشه ترک کنید بهتر است بدانید که نفخ چیزی جز هوا و گاز اضافی به دام افتاده در دستگاه گوارش نیست، بیشتر به نحوه خوردن مربوط می‌شود تا خودِ آن چیزی که می‌خورید.

عاشق آدامس جویدن هستید

یک خبر بد برای معتادان به اوربیت، اگر در شکمتان احساس نفخ می‌کنید، احتمالاً زمان آن است که مصرف این تکه‌های نعنایی را محدود کنید. خیلی از افراد آدامس می‌جوند تا بین وعده‌های غذایی چیزی نخورند، اما وقتی شما آدامس می‌جوید، ناخودآگاه کمی هوا می‌بلعید.

این هوای اضافی می‌تواند باعث شود در روده‌هایتان احساس تورم و بادکنکی داشته باشید. حتی آدامس‌های بدون قند هم عموماً حاوی سوربیتول هستند، خود سوربیتول می‌تواند موجب بسیاری از بیماری‌های شکمی شود که نفخ یکی از آن‌هاست.

غذایتان را تندتند می‌بلعید

و در اینجا دلیلی دیگر برای اندیشمندانه خوردن! گوارش از دهان شروع می‌شود، نه از معده. با هر جویدن، نه تنها هر لقمه را به تکه‌های کوچک‌تر و له شده‌تری تبدیل می‌کنید که هضمشان راحت‌تر است بلکه این غذا با بزاق و آنزیم‌های خاصی هم ترکیب می‌شود که روی هضم غذا تأثیر می‌گذارد.

زمانی که غذا را سریعاً فرومی‌برید، تا حدود زیادی این فرایند را از دست می‌دهید، یعنی معده شما مجبور است برای گوارش غذا، بیشتر کار کند و به نفخ منجر می‌شود. ضمناً وقتی تندتند می‌خورید، هوا را هم می‌بلعید. آرام بخورید و به‌خوبی بجوید.

عاشق نوشیدن با نی هستید

ممکن است یک نی رنگارنگ، اسموتی صبحتان را برای اینستاگرام زیباتر کند، اما به نفع بدنتان نیست. با هر جرعه از نی، هوا پیش از خود نوشیدنی بالا می‌آید. حتی بطری‌های آب چند بار مصرفی که نی‌دار هستند هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند. این‌بار حین تمرینات ورزشی‌تان، آب را مستقیماً از لبه بطری بنوشید تا معده‌تان را به دردسر نیندازید.

به شدت خروپف می‌کنید

آیا صبح به محض بیدار شدن از خواب احساس نفخ می‌کنید؟ احتمالاً در خواب خروپف می‌کنید یا با دهان نفس می‌کشید. بیشتر افرادی که ایست تنفس در خواب دارند هم با نفخ صبحگاهی درگیرند.

فردا صبح به شکمتان نگاه کنید، اگر بزرگ‌تر از پیش از خوابتان بود، به یک متخصص خواب مراجعه کنید تا راهکاری به شما پیشنهاد نماید که برای همیشه خروپف را کنار بگذارید.

زیاد فیبر مصرف می‌کنید

بله، فیبر می‌تواند به شما احساس سیری داده و به کاهش وزنتان کمک کند، ضمناً برای سلامت قلبتان هم خوب است. اما پیش از این که غلات غنی شده، پودینگ تخم شربتی و کلم بروکسل بخورید، کمی مکث کنید. مصرف یکباره فیبر مورد نظر، می‌تواند موجب نفخ زیاد شود. در عوض سعی کنید آن را به مرور مصرف نمایید، مثلاً در طول هفته.

این کار به معده و روده شما فرصت بیشتری می‌دهد تا آنزیم‌های لازم برای گذر فیبر در طول سیستم گوارشتان را تنظیم و تولید کند. همچنین بهتر است فیبر را از غذا‌های سالم و فراوری نشده مانند سبزیجات، میوه‌جات و غلات سبوس‌دار دریافت کنید. بسیاری از غذا‌های بسته‌بندی شده با اینولین غنی می‌شوند؛ اینولین نوعی فیبر است که مخصوصاً برای معده سنگین می‌باشد.

هفت روز هفته استرس دارید

استرس چه ضرر‌ها که ندارد؟ غیر از این‌که هورمون‌ها می‌توانند سیستم گوارشتان را مختل کنند و موجب نفخ شوند، استرس همچنین می‌تواند باعث شود پشت میز کارتان، باعجله غذا بخورید، سَرسَری حمام کنید و در حین حملات اضطرابی، هوا را ببلعید.

سعی کنید با استفاده از رفتاردرمانی شناختی یا ریلکسیشن، عوامل استرس‌زا را کنترل کنید. هر دو روش موجب پیشگیری و درمان نفخ می‌شوند. به مرور زمان، این تغییرات کوچک به بدن شما کمک خواهند کرد تا از نفخ رها شود.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین