کد خبر: ۱۶۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
نتایج یک پژوهش جامع نشان می‌دهد که احتمال بروز حملات قلبی در هوای سرد، بالاتر است.
ناطقان: به نقل از گاردین، براساس یک مطالعه جدید، آب و هوای سرد و هوای ابری می‌تواند خطر ابتلا به حملات قلبی در افراد را افزایش دهد.

در این مطالعه جدید، دانشمندان داده‌های بیش از ۲۷۴ هزار بیمار در سراسر کشور سوئد که بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۳ مشکلات قلبی داشتند را با آب وهوایی که افراد در آن زندگی می‌کردند، مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که بروز حملات قلبی با کاهش دمای هوا، کاهش فشار هوا، سرعت بالای باد و مدت زمان کوتاه‌تر شدن نور خورشید، افزایش یافته است. بیشترین علت بروز حملات قلبی با کاهش دمای هوا مرتبط بود.

"دیوید ارلینگ"(David Erlinge) پزشک متخصص قلب و عروق و استاد "دانشگاه لوند"(Lund University) در سوئد و پژوهشگر این مطالعه، گفت: تاکنون این مطالعه، بزرگترین مطالعه رابطه میان بروز حملات قلبی و  آب وهوا است. هدف ما از این مطالعه این بود که افراد با دانستن این اطلاعات، از خودشان محافظت کنند.

روزهایی که دمای هوا پایین‌تر و هوا سردتر است،  به طور قابل ملاحظه‌ای بروز حملات قلبی افزایش می‌یابد.

ارتباط میان درجه حرارت هوا همچنین در انواع مختلف حمله قلبی از جمله شایع‌ترین آن که "انسداد سُرخرگ‌های تاجی"(coronary artery) است نیز صدق می‌کند.

سرخرگ‌های تاجی یا شرایین اکلیلی، سرخرگ‌هایی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند.

سرخرگ‌های تاجی از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ، خون را خارج می‌سازد. شریان‌های کرونری از ابتدای آئورت نشات می‌گیرند، بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌کنند.

ارلینگ در ادامه افزود: دانشمندان حدس می‌زنند که آب و هوای سرد می‌تواند سبب باریک شدن عروق خونی شود و به قلب فشار زیادی وارد کند. آب و هوای سرد منجر به انقباض عروق خونی در پوست که برای حفظ انرژی و درجه حرارت بدن است، می‌شود. این کار حجم کار قلب را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

نکات دیگری که وجود دارد تغییر رفتار افراد یا افزایش عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا در فصل زمستان است که با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی مرتبط است.

ارلینگ گفت: هوای سرد و ابری همچنین باعث افزایش استرس عاطفی می‌شود که این مورد نیز با بروز حمله قلبی مرتبط است.

پژوهشگران طی این مطالعه علاوه بر بررسی ارتباط بین آب وهوای سرد و بروز حمله قلبی، تاثیرات آلودگی هوا بر روی قلب را نیز مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران گفتند: ما اطلاعات مربوط به آلودگی هوا در سه شهر اصلی سوئد را هر روز طی ۱۶ سال مورد بررسی قرار دادیم اما نتایجی مبنی بر مرتبط بودن آلودگی هوا با حمله قلبی به دست نیاوردیم.

"کریس گیل"(Chris Gale)، پزشک قلب و عروق و استاد دانشکده پزشکی "دانشگاه لیدز"(University of Leeds) انگلستان، گفت: در انگلستان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار فرد در معرض حمله قلبی قرار دارند، بنابراین حمله قلبی یکی از مهمترین آسیب‌ها به شمار می‌آید و دانستن راهی برای پیشگیری از آن بسیار مهم است.

مطالعات پیشین پژوهشگران نشان داده بود که افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در زمستان افزایش می‌یابد و اکنون در این پژوهش نیز آنها ارتباط میان بروز حملات قلبی و دمای هوای سرد را نشان دادند.

پژوهشگران این مطالعه در انتها افزودند که هنوز مشخص نیست که آیا قرار نگرفتن در معرض هوای سرد و یا پوشیدن لباس گرم می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد یا خیر و بنابراین این پژوهش به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

این مطالعه در مجله "Jama Cardiology" منتشر شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین