کد خبر: ۱۶۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
رئیس اداره محیط زیست اسلامشهر گفت:6واحد آلاینده از کانون‌های انتشار بوی نامطبوع در محور تهران- قم از بین رفت.
ناطقان: سعید شهند رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان اسلامشهر در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: 6 واحدآلاینده و ایجاد کننده بوی نامطبوع در محور اتوبان تهران به قم که شناسایی شده بود از لیست واحدهای آلاینده حذف شد.

شهند با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حذف منابع انتشار بوی نامطبوع در منطقه، افزود: در  طول دو ماه گذشته که از تعداد 23 واحد آلاینده و انتشار بوی نامطبوع در سطح شهرستان شناسایی شده بود، توانستیم ۶ واحد آلاینده را  با رفع آلودگی و ایجاد تصفیه خانه  فاضلاب و اخذ استانداردهای زیست محیطی، از کانون‌های انتشار بوی نامطبوع در سطح شهرستان حذف نماییم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۷کانون آلاینده باقی‌مانده در محور فرودگاه امام خمینی (ره) در حوزه شهرستان اسلامشهر وجود دارد که برای رفع آنها 6 شهرستان ری، رباط کریم، بهارستان، شهریار، تهران و اسلامشهر در زمینه انتشار بوی نامطبوع در این محور درگیر هستند؛ به همین منظور ستادی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با محوریت شهرستان اسلامشهر تشکیل و در حال پیگیری و رفع آلودگی و بوی نامطبوع در این محور هستیم.

شهند با بیان اینکه بیشترین واحدهای آلاینده بوی نامطبوع در محور فرودگاه امام خمینی( ره)  دامداری‌های مستقر در این محور هستند، افزود: یکی از مهمترین عوامل انتشار بوی نامطبوع در این واحدهای تولیدی، عدم تصفیه پساب تولیدی و عدم مدیریت بر پسماندها و کود دامی تولید شده باعث انتشار بوی نامطبوع در منطقه است.

وی افزود: با توجه به اینکه ازنظر کمی فاضلاب شهرستان یکی دیگر از مراکز آلاینده و انتشار بوی نامطبوع در منطقه  شناخته شده، از محل ۷۰ میلیارد تومان اعتباری که بابت کنترل بوی نامطبوع در اختیار اداره حفاظت از محیط زیست قرار گرفته، قریب به ۳۰ میلیارد تومان به منظور تسریع در روند اجرای سیستم تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر در اختیار آبفای جنوب غرب استان تهران قرار داده شد.

شهند تصریح کرد: با توجه به اینکه پساب آبی که در تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر تصفیه می‌شود، مجدداً وارد رودخانه کرج و باعث آلایندگی مجدد در منطقه می‌شود، در تلاشیم تا بستری فراهم شود تا از این آب برای مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پرونده دو واحد آلاینده و انتشار بوی نامطبوع در محاکم قضایی اسلامشهر تشکیل گردیده، اذعان کرد: امیدواریم این دو واحد آلاینده نیز بتوانند با استانداردسازی زیست محیطی در مراکز خود و اخذ استاندارهای زیست محیطی، از لیست کانون‌های انتشار بوی نامطبوع حذف گردند.

رئیس اداره محیط زیست تاکید کرد: با نظر فرماندار و دادستان اسلامشهر، برای ۲۳ واحد آلاینده و انتشار بوی نامطبوع در منطقه، شناسنامه زیست محیطی و یک نسخه  راهکار برون رفت از آن هم تهیه و آماده شده تا اینگونه واحدهای آلاینده نیز در جهت رفع آلودگی بوی نامطبوع در واحد تولیدی خود تلاش کنند.

وی با اشاره به مشکل تامین اعتبارات لازم برای احداث تصفیه خانه در واحدهای تولیدی، افزود: از دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط درخواست داریم تا تسهیلات کم بهره برای این واحدهای دامداری در نظر بگیرند تا آن‌ها هم بتوانند تصفیه خانه را احداث و موجب کاهش آلودگی هوا و محیط شوند.

شهند با ارائه گزارشی از فعالیت 4ماه گذشته  اداره محیط زیست اسلامشهر، بیان کرد: با انجام 260 مورد پایش محسوس و نامحسوس از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در منطقه، 53 اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای ایجاد کننده آلایندگی زیست محیطی و همچنین 27 مجوز فعالیت برای واحدهای چجید تولیدی و صنعتی مجوز صادرشده و به 67 مورد استعلام از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ داده شده است.

وی گفت : در طی این مدت 85 مورد شکایت زیست محیطی نیز از سوی شهروندان وصول شده که مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و تعدادی نیز به دستگاه قضایی ارجاع شده  ضمن اینکه  در حال حاضر 13 فقره پرونده زیست محیطی در دستگاه قضایی شهرستان اسلامشهر مفتوح بوده و در حال رسیدگی است.

 شهند با اشاره به عدم وجود یک  آزمایشگاه زیست محیطی برای اداره حفاظت از محیط زیست اسلامشهر و بروز مشکلاتی در روند رسیدگی به پرونده‌ها، تاکید کرد: با موافقت مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران و فرماندار اسلامشهر مقرر گردید، در سال ۹۸ آزمایشگاه مرجع زیست محیطی جنوب غرب استان تهران در شهرستان اسلامشهر احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد تا کارشناسان محیط زیست در کمترین زمان ممکن بتوانند در حوزه محیط زیست خدمات بهتری به مردم ارائه نمایند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اسلامشهر با اعلام خبر دستگیری یک باند قاچاق و خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش در منطقه، خاطرنشان کرد: در اوایل هفته گذشته با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری، یک باند قاچاق حیات وحش و پرندگان وحشی مانند عقاب، دلیجه که به طور زنده نگهداری، خرید، فروش و فعالیت می‌کردند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردید.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین