کد خبر: ۱۶۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸
برخی از مواد غذایی در رشد و استحکام ناخن‌ها بسیار موثر هستند و با مصرف آنها سلامت ناخن تضمین می‌شود.
ناطقان: به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن، حاوی پروتئین ویتامین‌های گروه B. زینک و آهن هستند که شامل برنج قهوه‌ای، آجیل، غلات کامل، سویا، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه می‌شود.

 پروتئین

ناخن‌ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن‌ها شکننده و نازک می‌شوند و سرعت رشد ناخن‌ها کاهش می‌یابد؛ همچنین رژیم غذایی نامناسب سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می‌شود.

 ویتامین‌های C و B

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود، به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می‌توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن‌ها موثر است؛ ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون  و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام می‌شود تا ناخن‌ها مستحکم‌تر باشند.

ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B۱۲ نیز در سلامت و رشد ناخن‌ها موثر است و کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند سبب تغییر شکل آن‌ها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن‌ها می‌تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین‌های B. باشد.

 مواد غذایی حاوی زینک

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن است، عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین دارد و وجود آن در رشد و سلامت بافت‌های بدن ضروری است؛ بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B۶ نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان)است.
انواع بیماری های ناخن را بشناسید

 نقاط سفید

نقاط سفید به طور شایع روی ناخن‌ها دیده می‌شوند و معمولا عودکننده هستند. این نقاط سفید رنگ در اثر آسیب به ناحیه قاعده ناخن در زمانی که سلول‌های ناخن در حال تشکیل شدن هستند رخ می دهند و معمولا جای نگرانی وجود ندارد.

 خونریزی‌های خطی

انتشار عروق خونی در بستر ناخن می‌تواند خطوط عمودی زیر صفحه ناخن  ایجاد کند، این عارضه به دلیل ضربه به ناخن و یا مصرف داروی خاص و بیماری‌های خاص ناخن ایجاد شوند، خونریزی خطی خودبه خود بهبود می یابند.

ناخن در گوشت فرورفته

این مشکل شایع و انگشت بزرگ پا به خصوص مستعد عارضه فرورفتن ناخن در گوشت است. چیدن نامناسب ناخن ها وستفاده از کفش‌های تنگ می‌تواند باعث افزایش انحنای ناخن شود تا کناره‌های ناخن در پوست کناری فرو برود و باعث پیدایش عفونت و درد شدید شود؛ برای درمان این وضعیت باید قسمت فرورفته در پوست توسط پزشک بریده و عفونت نیز درمان شود.

 عفونت‌های قارچی

این عفونت در ناخن‌های پا شایع‌تر از ناخن‌های دست است چون این عفونت‌های قارچی بیشتر محدود به نواحی مرطوب و گرم و محل‌های تحمل کننده وزن می‌شود. در این موارد انتهای ناخن از بستر ناخن جدا می‌شود و پوسته‌های سفید، سبز، زرد یا سیاه زیر صفحه ناخن انباشته می‌شوند و به مرور قاعده ناخن را نیز درگیر می‌کنند؛ عفونت‌های مخمری مثل کاندیدا در ناخن‌های دست شایعترند به خصوص اگر دست‌ها مرتبا در آب باشند و یا شخص مبتلا به دیابت باشد.

 تومورها و زگیل‌ها

تومورها و زگیل ها در هر قسمتی از ناخن ممکن است رخ دهند به هر حال صفحه ناخن تغییر شکل یافته و یا در اثر رشد تومور یا زگیل تخریب می شود.

تومورهای ناخن به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند شایعترین نوع خوش خیم، زگیل‌ها هستند که در آن عفونت‌های ویروسی پوست اطراف و زیر صفحه ناخن را گرفتار می‌کنند؛ آنها دردناک هستند و می توانند در حرکت و استفاده از انگشتان محدودیت ایجاد بکنند.



خوراکی های محبوب ناخن را بشناسید+اینفوگرافی
برچسب ها: خوراکی ، ناخن ، تقویت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین