کد خبر: ۱۶۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
با وجود انقراض دایناسورها، برخی از گونه‌های آنها به حیات خود ادامه داده‌اند و اکنون در دنیای امروزی دردنیا زندگی می‌کنند.
ناطقان: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند وجود  تخم‌های رنگی پرندگان  به این دلیل است که آن‌ها از نوادگان دایناسور‌ها هستند که در عصر مدرن هنوز به زندگی خود ادامه می‌دهند.


مطالعه دیرینه شناسان نشان داده است، یکی دایناسور‌های دوره کرتاسه به نام (oviraptors) تخم مرغ‌هایی به رنگ‌های سبز می‌گذاشته است که شباهت فوق العاده‌ای به تخم مرغ‌های امروزی دارد.

دانشمندان بر این باورند که تخم پرندگان نشان دهنده ژن‌هایی است که از اجداد باستانی دایناسور خود به ارث برده اند و در نتیجه سیر تکامل به شکل امروزی درآمده است.

این پژوهش به وسیله دانشمندان دیرینه شناسی موزه تاریح طبیعی آمریکا انجام شده است و آن‌ها به بررسی تخم مرغ‌های باستانی و فسیل دایناسور‌های پرنده و مقایسه آن‌ها با تخم مرغ پرنده‌های امروزی پرداخته اند.


تیم پژوهشی به بررسی ۱۹ پوست تخم دایناسور‌های تخم گذار آرکوزوآرز (Archosaurs) شامل کروکودیل‌ها و دایناسور‌ها پرداخته اند که هردو گونه جانوری اکنون منقرض شده‌اند.

آن‌ها به جای نمونه برداری از قطعه‌های باقیمانده تخم آن‌ها با استفاده از طیف سنجی نمونه را با پرتو نورلیزر برش داده اند و طول موج نورانی آن‌ها را شناسایی کرده اند که در نهایت رنگ مولکول تخم مرغ را نشان می‌دهد.

محققان در ادامه پژوهش‌های خود دریافتند از جمله علت‌هایی که دایناسور‌های تخم گذار، تخم‌های رنگی می‌گذاشتند نوع خاص تولید مثل درآن‌ها بوده است که تخم‌های خود را درلانه‌هایی باز می‌گذاشتند و برای جلوگیری از مخلوط شدن با تخم سایر گونه‌های جانوری و شناسایی جوجه‌های هر دایناسور، رنگ تخم هر دایناسور متفاوت با گونه دیگر بود.


برخی نظریه‌های دیگر درباره علت رنگ متفاوت تخم دایناسور‌ها نیز وجود دارد که شامل ایجاد استتار برای جلوگیری از خورده شدن تخم و جوجه‌ها به وسیله سایرگونه‌های جانوری، تنظیم دمای تخم مرغ و مواردی از این دست است.

محققان در ادامه پژوهش‌های خود در نظر دارند به بررسی اینکه تخم دایناسور‌های باستانی به چه رنگی بوده است و چه عامل‌هایی افزون بر رنگ لانه آن‌ها سبب ایجاد رنگ متفاوت درتخم مرغ می‌شده است بپردازند.

نتیجه‌های این بررسی در مجله طبیعت (Nature) منتشرشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین