کد خبر: ۱۶۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
یک متخصص تغذیه معتقد است برای ترغیب كودک به غذا خوردن باید غذاهایی متنوع، خوشرنگ و خوشبو تهیه کرد.
ناطقان: علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: كودكان در یک الی 2 سالگی استقلال خود را نشان می‌دهند و می‌خواهند خودشان غذا بخورند؛ دوست دارند ریخت و پاش كنند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده کنند، این رفتار بخشی از مرحله تكاملی آنان است، كودكان ترجیح می‌دهند از غذاهایی استفاده كنند كه مستقیما آن را به دست بگیرند و یا در بشقاب جستجو کنند و آن را بردارند.

این متخصص اطفال بیان کرد: عبور کودک از سن یک سالگی و تغییر غذا از "شیر مادر+ غذای كمكی" به "غذای خانواده+ شیر مادر" مرحله مهمی از زندگی كودک است، چون هنوز معده کودک گنجایش كمی برای تامین كالری مورد نیازش دارد و باید وعده‌های غذایی متعدد داشته باشد و از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کند.

راهی برای اشتیاق کودک به غذا

محتشمی ادامه داد: برای ترغیب كودک به غذا خوردن باید غذای او را متنوع، خوشرنگ، خوشبو و با قوام و غلظت مناسب و به صورتی اشتها آور تهیه كرد و زمان خوردن را برای او دلپذیر و لذت بخش کرد؛ فراموش نکنید که به كودک نباید به زور غذا داد.

وی افزود: گاهی جدایی از مادر، بیماری و شرایط خاص روحی كودک، شب نخوابیدن، عدم استفاده از آفتاب و هوای سالم و پاک، نداشتن فعالیت زیاد، گوشه گیری كودک و گاهی اوقات وسواس بیش از اندازه مادر در مورد اینكه موقع غذا خوردن باید همه چیز تمیز بماند و لباس كودک كثیف نشود و امثال آن ممكن است بر علاقه و اشتهای کودک به غذا یا امتناع از غذا خوردن تاثیر گذار باشد.

این متخصص اطفال گفت: کودکان نمی‌توانند بیش از 5 تا 10 دقیقه پشت سر هم برای غذا خوردن وقت صرف كنند و اگر بتوانند سفره را ترک می‌كنند و بعد دو مرتبه برمی‌گردند؛ كودک باید غذا را سر میز یا سر سفره خانواده، در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت، مطمئن و خوشایند صرف كند تا ضمن اینكه از غذا خوردن همراه دیگران لذت می‌برد طرز غذاخوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و لیوان را نیز بیاموزد.


محتشمی ادامه داد: غذای کودک باید به شکلی باشد که خوردنش برای کودک آسان باشد مثلا گوشت چرخ کرده را بهتر از گوشت تکه‌ای می‌پذیرد یا قطعات کوچک سیب زمینی و یا هویج پخته شده یا لقمه‌های کوچک غذا را با میل و رغبت می‌خورد.

وی تشریح کرد: در ابتدا کودک یک تا ۲ ساله ممکن است برای گرفتن یا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده کند، ولی به تدریج می‌تواند در گرفتن قاشق، چنگال و لیوان مهارت پیدا کند؛ ظرف غذا باید کوچک و کمی گود باشد تا غذا از آن بیرون نریزد، قاشق و چنگال و لیوان هم باید کوچک، سبک و طوری باشد که کودک به راحتی آن را بردارد و نگه دارد.

این متخصص تغذیه یادآوری کرد: کودک را به ویژه در شروع غذا که گرسنه است، باید تشویق کرد تا علیرغم ریخت و پاشی که می‌کند خودش غذا بخورد، این کار را یاد بگیرد و مهارت و اعتماد به نفس پیدا کند، سپس وقتی خودش از غذا خوردن خسته شد و یا در ضمن آنکه خودش غذا می‌خورد به او در این امر کمک کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین