کد خبر: ۱۶۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
منوشین:
وزیر خزانه‌داری آمریکا در توئیتر نوشته: «می‌فهمم که سوئیفت، سرویس بانک مرکزی و نهادهای مالی تحریم‌شده ایران را قطع می‌کند. سوئیفت تصمیم درست را می‌گیرد و این کار را برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی انجام می‌دهد.»
ناطقان: «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، بدون ارائه سند و مدرک، از قطع کامل دسترسی ایران به شبکه تبادلات بین بانکی سوئیفت در آینده خبر داد.

منوشین در توئیتر نوشته: «می‌فهمم که سوئیفت، سرویس بانک مرکزی و نهادهای مالی تحریم‌شده ایران را قطع می‌کند. سوئیفت تصمیم درست را می‌گیرد و این کار را برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی انجام می‌دهد.»

سه روز پیش بود که «جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به سوئیفت اعلام کرد دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است. سوئیفت البته اشاره‌ای به نام این بانک‌ها نکرده بود.

درحال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو جامعه جهانی ارتباطات بانکی می‌باشند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در توئیت امروزش، ماجرا را به کلی تغییر داده و از قطع ارتباط سوئیفت با بانک مرکزی سخن گفته است.

سوئیفت در هر کشور یک نقطه دسترسی با عنوان SAP دارد که این نقطه دسترسی در ایران، در بانک مرکزی قرار گرفته؛ دیگر بانک‌های عامل ایرانی، از طریق این SAP به سوئیفت وصل می‌شوند.

اتصال ایران به سوئیفت پیش از این در ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ و در نتیجه اعمال تحریم‌های اروپایی قطع و در روز ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۴  در نتیجه انعقاد برجام، مجدداً وصل شده بود. این اتصال البته به معنای اجبار بانک‌های کشورهای خارجی به پذیرفتن تبادل پیغام‌های بانکی با بانک‌های ایران نبود.

در دروان پسابرجام، یکی از شکایت‌های همیشگی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، هراس بانک‌های خارجی از تعامل با ایران در نتیجه پابرجا ماندن تحریم‌های یکجانبه آمریکا بود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین