کد خبر: ۱۶۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
نگاه کردن به یک نقطه نمی‌تواند باعث انحراف چشم شود، ولی اینکه برخی از کودکان به عنوان بازی چشم‌هایشان را چپ می‌کنند می‌تواند باعث عدم تعادل در ماهیچه چشم شده و انحراف چشم را به وجود آورد.
ناطقان: بعد از ۱۸ سالگی و با گذشت یکی تا دو سال از این سن، اگر نمره عینک بالا نرود در سنین بالا‌تر نیز دیگر تغییر نمره عینک نخواهیم داشت.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «خوردن آب هویچ چشم را تقویت می‌کند» یا «از فاصله نزدیک به تماشای تلویزیون نشستن باعث ضعف بینایی می‌شود؟»، اما آیا می‌دانید که این باور‌ها تا چه اندازه درست بوده و از پایه علمی برخور دارند؟

در اینجا دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره درستی و نادرستی این باور‌ها برایمان توضیح می‌دهد.

اگر کودکان بیش از اندازه نزدیک تلویزیون بنشینند حتما با این کار چشم‌هایش ضعیف خواهد شد!

چشم انسان یک قطر قدامی خلفی و یک عدسی دارد که این دو عامل، تعیین‌کننده نمره عینک هستند و ساختمان آن‌ها در افراد به وراثت برمی‌گردد. در واقع افراد با یکسری اطلاعات ژنتیکی به دنیا می‌آیند که نمره چشم هم شامل همین مساله می‌شود و از نزدیک تلویزیون را تماشا کردن تغییری در نمره چشم به وجود نمی‌آورد. این باور در رابطه با کودکان غلط است و کودکی که نزدیک تلویزیون می‌نشیند از زمان تولد به نزدیک‌بینی مبتلا بوده است و دلیل نزدیک تلویزیون نشستن هم ضعیف بودن چشم است.

اگر در نور کم مطالعه کنید حتما چشمتان ضعیف می‌شود و به عینک احتیاج پیدا می‌کنید!

انسان برای دیدن به نور نیاز دارد و بدون نور نمی‌توان اشیا را دید. اگر نور، مناسب باشد فرد به راحتی می‌تواند ببیند و در صورت نامناسب بودن نور، چشم به راحتی نمی‌تواند انجام وظیفه کند. اگر نور هنگام مطالعه کم شود چشم‌ها خسته می‌شوند و سردرد به وجود می‌آید، ولی این مساله ارتباطی به زیاد شدن نمره عینک ندارد.

خوردن آب هویج مانع ضعیف شدن چشم می‌شود!

آیا خوردن آب هویج و هر ماده غذایی دیگری که ویتامین A. دارد مانع ضعیف شدن چشم می‌شود و اگر کسی چشمش ضعیف باشد با خوردن این ویتامین، وضعیت چشم‌هایش بهبود پیدا می‌کند؟

در طب جدید مسائلی که در طب سنتی مطرح شده است مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد. نگاه طب سنتی نسبت به طب جدید متفاوت است؛ این را که خوردن آب هویج برای چشم خوب است یا بد، ما متخصصین طب جدید نه تأیید می‌کنیم و نه رد چرا که مطالعاتی در این خصوص انجام نشده است.

برای بهره‌گیری از شیوه‌های نوین مثل لیزیک یا لازک حتما باید نمره چشم بالا باشد!

برای اینکه فردی لیزیک یا لازک انجام دهد باید میزان نمره چشم او حداقل یک تا یک و نیم باشد. اگر فرد به عینک احتیاج دارد و بدون زدن آن نتواند به راحتی کار‌هایش را انجام دهد و تمایلی هم به عینک زدن نداشته باشد می‌تواند این عمل‌ها را انجام دهد؛ در غیر این صورت چنین کاری توصیه نمی‌شود.

نگاه کردن به خورشید، آن هم به شکل مستقیم می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی ما شود!

نگاه کردن به خورشید باعث تخریب بینایی و آسیب به ماکولا و یا نقطه زرد چشم می‌شود. معمولا در حالت عادی کسی نمی‌تواند به خورشید نگاه کند چرا که نور آن به قدری زیاد است که امکان این کار ضعیف خواهد بود. افراد در هنگام خورشید گرفتگی و نگاه کردن به آن بدون وسایل ایمنی در معرض نابینایی قرار خواهند گرفت.

نگاه کردن به یک نقطه نزدیک و خیره شدن به آن به صورت مداوم باعث انحراف چشم می‌شود!

نگاه کردن به یک نقطه نمی‌تواند باعث انحراف چشم شود، ولی اینکه برخی از کودکان به عنوان بازی چشم‌هایشان را چپ می‌کنند می‌تواند باعث عدم تعادل در ماهیچه چشم شده و انحراف چشم را به وجود آورد. البته باید این نکته را گفت که این کار عامل اصلی انحراف چشم نیست.

انجام کار‌های ظریف مثل قالی بافتن می‌تواند باعث ضعیف شدن چشم ما شود، همچنین کار با کامپیو‌تر علاوه بر ضعیف کردن چشم باعث آسیب به آن می‌شود!

هر کاری که با فاصله نزدیک و به صورت طولانی مدت انجام شود مثل قالیبافی و کار با کامپیو‌تر می‌تواند چشم را نیم نمره ضعیف کند و ممکن است این ضعیف شدن چشم با استراحت به حالت طبیعی برگردد. زمانی که افراد هفت تا هشت ساعت با کامپیو‌تر به طور مداوم کار می‌کنند، ماهیچه‌های تطابقی چشم اسپاسم پیدا می‌کنند و چشم‌درد، تهوع و سردرد به وجود می‌آید. این بیماری، سندروم نگاه کردن به کامپیوتر CVS نام دارد. راه‌حل این مساله این است که بعد از ۱۵دقیقه کار با کامپیو‌تر یک دقیقه، بعد از نیم ساعت سه‌دقیقه و بعد از یک ساعت کار با کامپیو‌تر پنج‌دقیقه به فضایی دور‌تر از شش متر نگاه کنید تا اسپاسم از بین برود.

گریه کردن برای چشم خوب است و باعث شست‌وشوی آن می‌شود!

گریه به شکل مداوم و طولانی مدت برای چشم خوب نیست و تنها در مدت مقطعی و کوتاه می‌تواند به تسکین روانی افراد کمک کند. چشم یک ساختمان حاوی موسین، آب و لایه چربی است و این ساختمان موادغذایی، اکسیژن، آنزیم و مواد ضدمیکروبی را برای چشم تامین می‌کند و از هر لحاظ برای بینایی مفید است. وقتی که فردی زیاد گریه می‌کند باعث می‌شود چشم دچار تغییرات ناخوشایندی شود و چشم حالت خشک و شسته شده پیدا کند.

آرایش کردن مداوم چشم‌ها باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود!

بخش چربی اشک از لبه پلک است و حدود ۳۴ غده کوچک در لبه پلک وجود دارد و وقتی چشم باز و بسته می‌شود چربی‌ها بیرون می‌آید و بخشی از آن سطح اشک را می‌پوشاند. مواد آرایشی حاوی سیلیس، آهن، کربن و‌... هستند این مواد روی غده‌ها قرار می‌گیرند و باعث بسته شدن آن‌ها می‌شوند؛ نتیجه اینکه اشک، بخش چربی را از دست می‌دهد و خارش و سوزش شدید به وجود می‌آید. برخی اوقات هم این مواد روی چشم و قسمت ملتحمه رسوب می‌کنند.

وقتی چشم خسته و خواب‌آلوده است با مالیدن ملایم آن می‌توانید خستگی را برطرف کنید!

اگر در حد متعادل و به صورت ملایم این کار انجام شود اشکالی ندارد، ولی انجام بیش از حد آن باعث سایش و تخریب چشم می‌شود. این کار اگر در حد متعادل باشد می‌تواند با افزایش گردش خون در چشم خستگی را برطرف کند.

کسی که پدر و مادرش عینکی نیستند، عینکی نمی‌شود!

اطلاعات ژنتیکی می‌تواند به ۱۰۰نسل قبل هم برگردد. پس دلیل نمی‌شود که اگر پدر و مادر عینکی نباشند بچه هم عینکی نشود و امکان عینکی شدن فرزند وجود دارد.

محکم کوبیدن پا‌ها بر روی زمین به‌خصوص پاشنه پا باعث ضعیف شدن چشم می‌شود.

در علم جدید چنین چیزی وجود ندارد.

منبع: همشهری تندرستی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین