کد خبر: ۱۶۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
سندروم پای بی‌‌‌‌‌قرار که به آن بیماری «ویلیس اکبوم » می‌گویند، بیماری است که موجب احساس ناراحتی به ویژه در پاها می‌شود. این احساس به صورت مورمور شدن، درد و سوزش نمایان می شود. سندروم پای بی‌قرار معمولا زمانی روی می‌دهد که فرد نشسته، در حال استراحت یا خوابیده است .حرکاتی که توسط سندروم پای بی‌قرار ایجاد می‌شود، اختلال حرکتی تناوبی اندام (PLMS) نامیده می‌شود.در ادامه به بعضی از دلایل این مشکل اشاره می کنیم.
ناطقان: برخی از افراد، دچار سندروم پای بی‌قرار اولیه هستند که هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. عده‌ای نیز دچار سندروم پای بی قرار ثانویه هستند که با مشکلات عصبی، بارداری، کمبود آهن یا نارسایی مزمن کلیوی درارتباط است.


زمینه ساز افسردگی

سندروم پای بی‌قرار می‌تواند به افسردگی و اضطراب منجر شود و هر چه طول دوره ابتلا به این بیماری بیشتر باشد ممکن است بدتر هم بشود. حتی می‌تواند دیگر قسمت‌های بدن‌تان را هم دچار کند، مثلا دست‌ها.برای درمان این بیماری باید ریشه‌ اصلی مشخص شود. مثلا به گفته‌ بعضی محققان، سندروم پای بی قرار به دلیل مشکلاتی در دوپامین مغز ایجاد می‌شود، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند به جریان خون ضعیف مرتبط است.


عادت‌ها
مصرف کافئین، الکل و تنباکو می‌تواند علایم سندروم پای بی‌قرار را تشدید کند.


داروها
بعضی ازداروهای خاص نیز می‌تواند علایم سندروم پای بی‌قرار را تشدید کند، مثل آنتی هیستامین‌های قدیمی‌ترمانند دیفن هیدرامین، داروهای ضد تهوع مانند متوکلوپرامید یا پروکلرپرازین، داروهای ضد روان پریشی و بازدارنده‌‌های بازجذب سروتونین .حتما پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید.


علل بالقوه
اولین قدم برای درمان، پیدا کردن علت بروز آن است که می تواند عوامل ژنتیکی یا بارداری، عادت‌های روزمره، داروهایی که مصرف می‌کنید، بیماری‌ خاصی که دارید یا سایر محرک‌ها باشد.


بیماری‌ها
یک سری از بیماری‌ها می‌تواند با سندروم پای بی قرار ارتباط داشته باشد. به گزارش سایت پزشکان،بیماری کلیه و آسیب عصبی ناشی از دیابت نمونه‌های متداولی از آن است.


پیشنهادهای درمانی
عادات خواب درستی درپیش بگیرید
داشتن عادات خوب مربوط به خواب، توصیه‌ای است که به همه‌ افراد می‌شود اما برای آن هایی که مشکلات خواب همچون سندروم پای بی‌قرار دارند، مفیدتر است. ممکن است بهتر خوابیدن، علایم این بیماری را برطرف نکند اما به شما کمک می‌کند تا کمبود خواب ناشی از این بیماری را خنثی کنید. نکات زیر را دنبال کنید تا خوابی راحت‌تر و با کیفیت‌تر داشته باشید.محیط خواب خود را خنک، ساکت و تاریک نگه دارید.دو تا سه ساعت قبل از خواب، از اسکرین‌های الکترونیک اجتناب کنید. نور آبی تابیده شده از این اسکرین‌ها می‌تواند ریتم ساعت درونی‌تان را به هم بزند.


رفع کمبود آهن
یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود آهن را نشان دهد بنابراین اگر فکر می‌کنید این می‌تواند دلیل مشکل شما باشد با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر جواب آزمایش تان برای کمبود آهن، مثبت بود، پزشک‌تان ممکن است مکمل آهن تجویز کند.گاهی نیزممکن است به داروی تزریقی نیاز باشد.
ضمنا کمبود ویتامین D نیز می‌تواند منجر به سندروم پای بی‌قرار شود. تحقیقی در سال 2009 نشان داد مکمل ویتامین D می تواند علایم این بیماری را در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، تخفیف دهد. افرادی که تحت همودیالیز هستند، می‌توانند با مصرف مکمل‌های ویتامین C و E علایم سندروم پای بی قرار را کاهش دهند.


ورزش کنید
ورزش کردن هم می‌تواند علایم سندروم پای بی قرار را تسکین دهد. ورزش معتدل می‌تواند برای سندروم پای بی‌قرار که در شرایط خفیف است، مفید باشد. مطالعه‌ای که در سال 2006 روی 23 فرد مبتلا به این بیماری انجام شد، نشان داد ورزش هوازی و تمرینات مقاومتی پایین تنه که به مدت 12 هفته و سه بار در هفته انجام می شود، به میزان قابل توجهی علایم این بیماری را تخفیف می دهد.


حرکات کششی انجام دهید
یوگا و حرکات کششی مانند دیگر ورزش‌ها برای مبتلایان به سندروم پای بی‌قرار مفید است. یوگا به این بیماران کمک کرده بود روحیه‌ بهتری پیدا کنند و از استرس‌شان کم شود که در نتیجه برای افزایش کیفیت خواب‌شان سودمند است.


ماساژ بگیرید
ماساژ دادن عضلات پا می‌تواند علایم سندروم پای بی قرار را کاهش دهد. بسیاری از سازمان‌های سلامت و مراقبت مانند موسسه‌ ملی سلامت و موسسه‌ ملی خواب تایید کرده‌اند ماساژ می‌تواند درمان خانگی این بیماری باشد.


جوراب پای بی قرار، جوراب‌هایی ضخیم و ساق بلند است که می‌تواند به کاهش علایم این بیماری کمک کند. این جوراب‌ها که restiffic نامیده می‌شوند به نقاط خاصی از پایین پاهای‌تان فشار وارد و پیام‌هایی به مغز ارسال می‌کند که جواب‌شان، فرمان آرام شدن به عضلات تحت تاثیر است.







منبع: سلامت نیوز
برچسب ها: بی قراری ، پاها ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین