کد خبر: ۱۷۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
در حال حاضر بیشترین استفاده از بانک خون در درمان سرطان خون اطفال بوده و نتیجه خوبی هم از آن حاصل شده است.
ناطقان: بیش از ۵۰۰ بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تاکنون ۴۰ هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته و این در حالی است که سالانه حدود سه هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود و اکثر آن‌ها کودکانی هستند که زندگی خود را به وسیله خون بندناف و جفت بهبود بخشیده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ بیماری می‌تواند توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شود که شامل لوکمی، نوروبلاستوما، بیماری سلول‌های داسی شکل، دیابت نوع یک، فلج مغزی و بیماری کراب است.

بیش از ۱۱۴ مطالعه و بررسی آزاد بر روی خون بندناف در حال انجام است، این آزمون‌ها و آزمایش‌ها توانمندی بالقوه خون و بافت بندناف را به منظور بررسی سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، بینایی، ناباروری و بیماری‌های قلبی کشف کرده‌اند.

بیشتربخوانید:سلول‌های بنیادی به کمک شیمی‌‌درمانی می‌آیند/ نویدى تازه براى بیماران سرطانى

آنچه که باید از ذخیره‌سازی خون بندناف در سال ۲۰۱۸ انتظار داشت

در سال ۲۰۱۷ شاهد کار دانشمندان و متخصصان در زمینه سلول‌های بنیادی خون و بافت بندناف بودیم، کار جدید به منظور حمایت از خانواده‌ها در برابر هزینه‌های درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی صورت گرفت و آن همان راه‌اندازی و برگزاری موفقیت آمیز روز جهانی خون بندناف بود و مهم‌تر از تمام این موارد این بود که در سال ۲۰۱۷ سلول‌های بنیادی خون بندناف مورد استفاده قرار گرفت تا طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط حاد را بیش از پیش درمان شود.

با آزمایش‌ها جدیدی که در دست اجرا است و تحقیقات نوین، این امر بسیار جالب و مهیج به نظر می‌رسد که این امکان وجود داشته باشد که در سال ۲۰۱۸ شاهد این باشیم که بیماران بیشتری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف حتی بیش از پیش و برای بیماری‌های مختلفی درمان شوند.

همچنین این امکان و احتمال وجود دارد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی حاصل از بافت بندناف به عنوان یک ماده ارزشمند درمانی پدیدار شده و حوزه کاملا جدید از درمان را برای درمان بیمار‌ها و شرایط خاص باز کند که در آن‌ها سلول‌های بافت استخوان، ماهیچه و تاندون آسیب دیده‌اند.

با وجود مدت کوتاهی که از آغاز تحقیقات در مورد سلول‌های بنیادی می‌گذرد، اما این علم، مرز‌های بسیاری را در نور دیده و جهان زیست شناسی و پزشکی را دچار تحول کرده است، سلول‌های بنیادی بندناف دارای پتانسیل بسیار بالای درمانی است که در اثر تکثیر‌های پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و برای درمان و یا کاهش شدت بیماری‌های صعب‌العلاج به کار گرفته می‌شود.

پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بندناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مورد استفاده قرار گیرد.

بایزید قادری، اظهار کرد: پیوند سلول‌های بنیادی یعنی گرفتن سلول‌های بنیادی از خون محیطی بندناف یا از مغز استخوان و تجویز مجدد آن به فرد بیمار است.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند به کمک سلول‌های بنیادی قابل درمان هستند، تصریح کرد: انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است، همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

متخصص سرطان خون در بیمارستان توحید سنندج، گفت: بانک خون، خون بندناف نوازد را در هنگام تولد ذخیره می‌کند تا در آینده جهت درمان بیماری صعب‌العلاج برای صاحب نمونه و یا سایر بیماران استفاده شود.

وی افزود: سلول‌های بنیادی توانایی تبدیل به سلول‌های دیگر را هم دارد، و به طریق آلوژن و اتولوگ قابل پیوند هستند.

قادری، بیان کرد: پیوند آلوژن، گرفتن سلول‌های بنیادی از فرد دهنده و تجویز آن به فرد بیمار است، اما پیوند اتولوگ گرفتن سلول‌های بنیادی بیمار و تجویز آن به خود بیمار است.

افراد می‌توانند خون بندناف را اهدا کنند

وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند خون بندناف را اهدا کنند، عنوان کرد: بانک خون، خون بندناف نوازد را در هنگام تولد ذخیره می‌کند تا در آینده جهت درمان بیماری صعب‌العلاج برای صاحب نمونه و یا سایر بیماران استفاده شود.

تعداد سلول‌های خون بندناف کم است

متخصص سرطان خون در بیمارستان توحید سنندج، ذکر کرد: خون بندناف برای انواع بیماری‌های کودکان قابل درمان است، اما تنها ایراد بندناف این است که تعداد سلول‌های آن برای درمان بیماری بزرگسالان کافی نیست.

قادری گفت: نگهداری خون بندناف بسیار با ارزش است و در آینده احتمال دارد پزشکان بتوانند به وسیله خون بندناف بسیاری از بیمار‌های کبد، قلب و نارسایی قلبی را پیوند و درمان کنند.

وی با بیان اینکه خون موجود در بندناف نوازد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود، سرشار از سلول‌های بنیادی است، افزود: فرصت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد وجود دارد.

بیشترین استفاده رویان در درمان سرطان خون اطفال بوده است

سعید آبرون، مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان، گفت: تاکنون ۱۰۵ هزار نمونه خون در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده است که بیشترین استفاده آن در درمان سرطان خون اطفال بوده است.

آبرون اظهار کرد: بانک خون بندناف رویان اولین بانک خون بندناف کشور است که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: در بانک خون بندناف رویان نمایندگی کردستان در سال ۸۸ آغاز به کار کرده، ۹۰۰ نمونه خون ذخیره سازی شده است و امیدواریم این میزان افزایش یابد تا به درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های اطفال کمک کند.

مدیر فنی بانک خون بندناف رویان، عنوان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اقدام به ذخیره سازی خون در این بانک کنند و در تامین سلامت فرزندان و خانواده خود تاثیر گذار باشند.

وی با اشاره به اینکه بانک خون در سراسر کشور نمایندگی دارد، اعلام کرد: خانواده‌ها می‌توانند از طریق اینترنت وارد سایت شده و اطلاعات لازم را کسب کنند و یا با مراجعه به دفتر نمایندگی استان، سلامتی را برای خانواده خود ذخیره کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین