کد خبر: ۱۷۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به کاهش مصرف شیر و لبنیات در سال‌های گذشته در عین گفت: به نمایندگی از وزارت بهداشت صراحتا هشدار می‌دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه است.
ناطقان: دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت ضمن تسلیت درگذشت دکتر نوبخش و تاج‌الدینی مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی، گفت: هر دو عزیز از زحمت کشان حوزه تامین اجتماعی بودند و اقای دکتر نوربخش از زمان جبهه در این حوزه ها فعالیت داشتند.  

کاهش چشمگیر مصرف شیر و لبنیات در کشور
وی در ادامه با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور، گفت: متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات که قبلا هم در کشور پایین بود، با حذف یارانه شیر و لبنیات در سال ۸۹ به دنبال اجرای هدفمندی یارانه ها و نیز به دنبال تورم شدید سال‌های ۹۰ و ۹۱ و کاهش قدرت خرید خانوارها، در سال‌های ۹۰ و ۹۱، کاهش قابل توجه مصرف شیر و لبنیات در خانواده ها به وجود آمد و در سال‌های بعد هم کاهش تدریجی در مصرف شیر و لبنیات داشتیم. در همین سال‌ها بیماری‌ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به وضوح افزایش یافته است.

وی افزود: بنده به نمایندگی از وزارت بهداشت صراحتا هشدار می‌دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه است و کنترل قیمت و نیز اختصاص منابع هدفمند برای تامین شیر و لبنیات مورد نیاز مردم و نیز اقدامات حمایتی نظیر توزیع شیر در مدارس یا بسته های غذایی حمایتی غنی از شیر و لبنیات برای فقرا و اقشار آسیب پذیر از ضروریات این مقطع زمانی است.

کاهش معنادار تورم در حوزه سلامت
حریرچی درباره کنترل تورم هرینه‌های سلامت نیز گفت: با اقدامات انجام شده، ۹ ماه متوالی است که تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه به میزان معنی‌دار و کاملا واضحی پایین‌تر است. تورم حوزه سلامت که در ربع قرن گذشته به طور متوسط ۴۰ درصد از تورم عمومی جامعه بیشتر بوده است، در سال ۹۶ تقریبا به سطوح مشابه تورم عمومی جامعه کاهش پیدا کرد. از آبان ماه سال ۹۶ روند نزولی تورم سلامت شدت بیشتری پیداکرد و در دوره ۹ ماهه بهمن ماه ۹۶ تا مهر سال ۹۷ هر ماهه تورم سلامت از تورم عمومی کشور کمتر بوده است.  

وی افزود: در مهرماه امسال تورم عمومی ماهانه بهداشت و درمان ۲.۲ درصد در مقابل ۴.۶ درصد تورم عمومی بنا به اعلام بانک مرکزی بوده است و تورم سلامت مهرماه نسبت به مهر گذشته ۱۹.۱ درصد است که تقریبا نصف تورم ۳۶ درصدی عمومی کشور در یک سال منتهی به آخر مهر ماه است.

وی با بیان اینکه ممکن است با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم و گرانی، این موفقیت بسیار بزرگ از لحاظ ذهنی ملموس نباشد و نیز ممکن است گفته شود که تورم حوزه سلامت روند معمول خود را داشته است و در مقابل تورم عمومی که افزایش پیدا کرده است، کمتر خود را نشان می‌دهد، گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲  که تورم عمومی به صورت شدیدی افزایش پیدا کرد، تورم بخش سلامت به طور واضحی بیشتر از تورم عمومی بوده است که اقدامات وزارت بهداشت و همکاری جامعه پزشکی و تولید کنندگان و واردکنندگان دارو و ملزوکات پزشکی مانع تکرار این موضوع و جلوگیری از فشار بر مردم شد.

مصوبه شورای عالی بیمه برای اصلاح تعرفه هتلینگ بیمارستان‌ها
حریرچی ادامه داد: سیاست واضح و قطعی دولت و وزارت بهداشت در شرایط تورمی کنونی که قدرت خرید خانوارها خصوصا در مورد هزینه های خوراکی و مسکن دچار محدودیت است، کنترل قیمت در حوزه سلامت و جلوگیری از هرگونه فشار مضاعف به مردم و بیماران است و خواهد بود.  بنده از جامعه پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری و پیراپزشکی و نیز تامین کنندگان ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی که علی رغم افزایش هزینه ها در تعامل خوب با دولت و وزارت بهداشت و بیمه ها و با رعایت شرایط اقتصادی مردم با تعرفه های قانونی به خدمت رسانی مشغول هستند، تشکر می‌کنم. البته افزایش هزینه‌های پشتیبانی سایر هزینه‌ها، اصلاح تعرفه بعضی خدمات مثل هتلینگ بیمارستان‌ها را ضروری می‌کند که شورای عالی بیمه در این زمینه پیشنهاد و مصوبه داشته است.

فرسودگی ۶۶ درصد تخت‌های بیمارستانی تهران
وی در ادامه با اشاره به سالگرد زلزله کرمانشاه، در مورد مقاومت بیمارستان‌ها در مقابل زلزله و فرسودگی بیمارستان‌ها گفت: با اجرای برنامه جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده طی ۱۰ سال گذشته، میزان درصد فرسودگی تخت‌های کل کشور  از ۷۳ درصد به ۴۵ درصد و تخت‌های استان تهران از ۸۷ درصد به ۶۶ درصد تقلیل یافته است که هنوز رقم بسیار قابل توجه و نگران کننده‌ای است. البته در صورت جایگزینی بیمارستان‌های در دست اجرا و طبق برنامه تا سال ۱۳۹۹، امیدواریم میزان درصد فرسودگی تخت‌های کل کشور و استان تهران به ترتیب به  ۳۰ درصد و ۳۸ درصد کاهش یابند.  

معاون کل وزارت بهداشت افزود: جهت اصلاح وضعیت فوق، وزارت بهداشت اقداماتی مانند ایجاد شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی و تحویل کلیه پروژه‌های با پیشرفت کم و پروژه‌های شروع نشده در سطح تهران و کشور جهت انجام عملیات اجرایی در یک برنامه زمانی مشخص تا افق ۱۴۰۴، خلق منابع جدید از طریق فروش و تهاتر املاک مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت تامین منابع مالی ساخت از جمله بیمارستان‌های تجریش و رازی تهران که خود جایگزین بیمارستان فرسوده است، فاینانس خارجی بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های بزرگ در کشور از جمله کلانشهرها، تهران، شیراز، تبریز و مشارکت با سایر نهادها و سازمان‌ها در کشور از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در ساخت بیمارستان‌ها در کشور به ویژه در مناطق محروم از جمله اهواز، دزفول و شهرهای استان کرمان و سیستان و بلوچستان است.

برنامه‌ریزی ساخت  ۸ مگاهاسپیتال در تهران
وی ادامه داد: در تهران نیز شهر تهران به شش حوزه درمانی و تعریف هشت مگا هاسپیتال (۱۵۰۰ تختخوابی) در مناطق شش گانه تهران حوزه بندی شده و ۲ پروژه از آنها یکی در منطقه ۲۲ با اخذ وام از بانک جهانی و یکی در مرز منطقه ۶ و ۲ با همکاری خیرین و بخش خصوصی آغاز شده است. همچنین تعریف و جایگزینی بیمارستان‌های اقماری در سطح بافت شهر تهران در محل‌های خود بیمارستان‌ها یا نزدیک به آنها از جمله بیمارستان امیراعلم، بیمارستان فیروزگر، بیمارستان لولاگر، بیمارستان اکبرآبادی، بیمارستان لقمان و ... از دیگر اقدامات‌مان است.  

وی افزود: البته همزمان با طرح جایگزینی بیمارستان‌ها، مقاوم‌سازی بیمارستان‌هایی که بهسازی آنها از لحاظ فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر یا به دلایل مدیریتی حائز اهمیت بود، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است. در سال‌های گذشته بیمارستان سینا تهران، شهید محمدی بندرعباس و فریده بهبهانی در بهبهان مقاوم سازی شده و عملیات مقاوم‌سازی بیمارستان‌های امام علی (ع) چابهار و امام حسین (ع) رفسنجان در حال انجام است.

 با اشاره به آمار سزارین در کشور گفت: باید توجه کرد که میزان مطلوب سزارین در زایمان‌ها ۱۰ الی ۱۵ درصد است و بسیاری از کشورها به این آمار رسیده‌اند. در کشور ما پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان کل سزارین ۵۶ درصد بود که با اقدامات انجام شده به ۵۰ درصد رسید و میزان سزارین نخست‌زا نیز به ۴۷.۵ درصد کاهش یافت، اما هنوز میزان سزارین در کشور بالاست و روش تغییر آن تاثیر فرهنگ مردم و رفتار پزشکان متخصص است. در عین حال اقدامات نظارتی و پیشگیرانه نیز باید از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها انجام شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین