کد خبر: ۱۷۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: من در سال ۷۶ نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده بودم و خطرات آن را گوشزد رده بودم چراکه خشکی دریاچه زندگی پنج میلیون نفر در معرض تهدید قرار می‌دهد.
ناطقان: عیسی کلانتری امروز همزمان با سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان غربی به عنوان هیئت دولت به میاندوآب سفر کرد و در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: اگرچه آذربایجان غربی جزو پرآب‌ترین استان‌های کشور است و ضریب بهره‌وری از منابع آب تجدیدپذیر آن 70 درصد است که در سایر مناطق اینگونه نیست با این حال بحرانی بنام دریاچه ارومیه نیز در همین جغرافیا روی داده است.

وی تصریح کرد: من در سال 76 نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده بودم و خطرات آن را گوشزد رده بودم چراکه خشکی دریاچه زندگی پنج میلیون نفر در معرض تهدید قرار می‌دهد و در همین باره با دولت‌های بعدی هم مکاتباتی انجام دادم و هشدارهای زیادی داده شد

کلانتری افزود: با خشک شدن دریاچه ارومیه و با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت معلوم نیست از نظر ژنتیکی چه اتفاق بیافتد چراکه ما به عنوان مدیران کشور و شهروندان با منابع آبی خود درست رفتار نکرده و بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های سطحی و غیر سطحی در اغلب نقاط کشور مشکل ایجاد کرده است.

وی کاشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: پر آب بر بودن چغندرقند به معنی فروش آب و از دست دادن آن است و بهره‌ای جز آن ندارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: 3 هزار و 600 میلیارد تومان فقط در سه سال و نیم گذشته برای احیا دریاچه ارومیه هزینه شده و همزمان موضوع احداث خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز نیز لغو شده است چرا که دیگر امکان از دست دادن حق آبه دریاچه ارومیه وجود ندارد.

وی رشد بی‌رویه اراضی تحت کشت کشاورزی سنتی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در این زمینه مصوبات دولت به خوبی پیاده‌سازی و اجرایی نشده که گزارش آن به ریاست محترم جمهور ارسال شده است.

وی گفت: با وجود تأخیر 1.5 ساله در برنامه‌ها امیدواریم در افق احیای دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک در سال 1406 دست پیدا کنیم.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین