کد خبر: ۱۷۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
رئیس سازمان صمت لرستان گفت: پارسیلون منطقه ویژه اقتصادی می‌شود.
ناطقان: محمدرضا صفی خانی در جمع خبرنگاران سازمان صمت را نقطه عطف همکاری دولت با مردم عنوان کرد و افزود: بیشترین همکاری با سرمایه‌گذار را این سازمان دارد که حمایت‌ها و زیرساخت‌های لازم را برای حرکت‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات اقتصادی بر فعالیت‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: با توجه به شرایطی که طی چند وقت اخیر بر فضای جامعه حاکم بود سازمان صمت با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. 

صفی خانی به شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است، اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه در کنار واحدهای تولیدی بیشترین تاثیر را بر فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: هم اکنون حرکتی که در سازمان باید پیش بگیریم حفظ ظرفیت‌های موجود، بهبود فضای کسب و کار و افزایش تولید است.

ضرورت افزایش تولید در استان 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار سامانه بهین یاب در استان افزایش تولید را داشته‌ایم و بنگاه‌های موجود را باید به شکل قابل‌ توجهی حمایت کنیم تا منجر به افزایش تولید و صادرات شود.

 صفی‌خانی گفت: امیدواریم بتوانیم جایگاه خود را در بازارها حفظ کرده و همزمان افزایش تولید نیز داشته باشیم.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تنظیم بازار را از جمله اهداف این سازمان عنوان کرد و گفت: این کار در قالب طرح‌هایی از تیرماه جاری آغاز شده تا مردم دغدغه‌ای برای تامین مواد مورد نیاز خود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه زمانی در تخصیص منابع مشکلی نداشتیم، گفت: متاسفانه در هدایت سرمایه دچار مشکل شدیم و مدیریت این بحران کار دشوار و سختی بود که توانستیم از آن خارج شویم.

این مسئول بیان کرد: در اولین اقدام پس از ورود به سازمان اتاق فکری برای برنامه‌ریزی ایجاد کردیم و مطالعات و آمایشی از استان انجام شد که آن را در قالب برنامه عملیاتی پیگیری کردیم.

 رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان ادامه داد: از دیگر اقدامات مهمی که در سازمان باید پیگیری شود توجه به ظرفیت‌های موجود است؛ قبلاً واحدهایی مانند پارسیلون و کارخانه پرس وجود داشت که هم‌اکنون راکد هستند و اولین حرکت توجه به آنها است.

وی عنوان کرد: نیروهای نساجی بروجرد از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند که هم اکنون دو برابر زمان گذشته تولید می‌کند و مشکل فروش ندارد.

اکسیر صادر کننده عمده داروی کشور است

صفی‌خانی تصریح کرد: اکسیر نیز از واحدهای زیان‌ده بود که حال عمده‌ترین صادر کننده دارو در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تخصیص‌هایی برای شهرستان‌ها به لحاظ معدنی تعریف شده است، گفت: هم اکنون با توجه به پتانسیل خوبی که پلدختر در بحث آهک دارد برای این موضوع برنامه‌ریزی شده است و مطالعاتی در جنوب این شهرستان نیز داشته‌ایم چراکه عیار آهک این منطقه بالای ۹۰ درصد است که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی اضافه کرد: در همین راستا شرکتهای ایدرو و ایمیدرو در این منطقه برای سرمایه‌گذاری حضور پیدا کرده‌اند.

 صفی‌خانی با بیان اینکه اقتصاد ما بانک محور است، افزود: این موضوع تبعات زیادی از جمله سود بانکی را دارد که یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه به خاطر سود بانکی تولید فرآیندی همراه با فراز و نشیب است، گفت: با اجرایی شدن بند(و) تبصره ۱۶ یکی از مشکلات واحدها حل می‌شود.

تسهیلات 18 درصدی بانک‌ها و ایجاد مشکل برای واحدهای تولیدی

وی بیان کرد: تسهیلات بانکی عمدتاً ۱۸ درصد هستند و برای واحدها مشکل به وجود آورده و برای تولید کالای با قابلیت رقابت ایجاد مشکل کرده است.

 صفی‌خانی گفت: بانک‌های خصوصی منابع استان را جذب و در خارج آن سرمایه‌گذاری می‌کنند اگر این بانک‌ها نمی‌توانند به مردم استان تسهیلات بدهند پیشنهاد می‌کنیم که  واحدهای وابسته به خود را در اینجا فعال کنند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: یکی از مطالبات مجموعه استان برگشت سرمایه‌های آن است که در دیگر استان‌ها سرمایه‌گذاری شده و در این رابطه پیگیری‌های لازم را داریم.

 وی به کارخانه لاستیک سازی نیز اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی مشکل برق، آب و زمین داشت که هم اکنون رفع شده و علاوه بر تولید لاستیک سایز کوچک، زیرساخت‌های لازم برای تولید لاستیک سایز بزرگ نیز فراهم شده است و در آینده‌ای نزدیک این مهم تحقق می‌یابد.

ضرورت توسعه صنعت در استان 

صفی‌خانی با بیان اینکه هم اکنون باید به دنبال توسعه صنعت باشیم، اظهار کرد: لرستان به لحاظ کشاورزی، دامپروری و گردشگری دارای پتانسیل‌های خوبی است که باید برای توسعه آنها برنامه‌ریزی کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه به نساجی بروجرد اشاره کرد و ادامه داد: در کشور حدود ۶۰ درصد از نیاز ما به این صنایع کار می‌کند و ۴۰ درصد دیگر نیز ظرفیت داریم که می‌توان با توسعه این واحد آن را گسترش داد.

 وی صنعت فولاد را از جمله صنایع آب برشمرد و گفت: در استان مشکل آب نداریم و تنها دو درصد از آب در اختیار صنعت قرار می‌گیرد که اگر مدیریت درست شود مشکلی نخواهیم داشت.

این مسئول با بیان اینکه صدر فولاد به علت عدم مدیریت صحیح تعطیل شده بود، اظهار کرد: هم اکنون طرح توسعه آن انجام و به صورت تولید ورق آزمایشی در حال پیگیری است؛ با توجه به فولاد ازنا ظرفیت فولادی بالایی در استان داریم که منجر به زنجیره تولید خواهد شد.

وی بیان کرد: هم اکنون می‌توانیم ورق مورد نیاز خود را تولید کنیم.

ایجاد شهرک سنگ در چگنی  ضروری است

صفی‌خانی ایجاد شهرک سنگ در چگنی را یکی دیگر از مطالبات استان عنوان کرد که مصوبه هیات دولت است و گفت: این واحد مشکل معارض داشت که از دادستان می‌خواهیم به جد پیگیر موضوع باشد؛ با توجه به ظرفیتی که داریم این شهرک مورد نیاز است تا سنگ خام کمتر از استان خارج شود.

رئیس سازمان صمت با بیان اینکه ۱۲ هزار بافنده رسمی در استان داریم، افزود: قبلا آنان طرح دیگر استان‌ها را می‌بافتند و در بحث زنجیره فرش نیز مشکل داشتیم که از مهمترین اقداماتی که انجام شد تهیه نقشه اصیل فرش استان بود؛ هم اکنون این نقشه به ثبت رسیده و نهایتا پنج نقشه اصیل لری تهیه شده است.

وی به اخرین وضعیت بازارچه فرش نیز اشاره کرد و گفت: تنها بین ۷ تا ۸ ماه مشکل فضا داشتیم که مکان موقتی در کنار شرکت تعاون به این موضوع اختصاص داده شد و تا به حال توانسته‌ایم ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار بگیریم.

صفی‌خانی افزود: طبق تأکید استاندار موافقت نامه گرفته شده تا امسال به اتمام برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به مطالعه ۱۴ برند ویژه استان گفت: این کار توسط اساتید استان انجام شده و در جلسه معاون اقتصادی استانداری نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

پارسیلون منطقه ویژه اقتصادی می‌شود

وی پارسیلون را نماد صنعت استان برشمرد و ادامه داد: سرمایه گذاری که برای این واحد در نظر گرفته شده بود نتوانست تعهدات خود را انجام دهد و بسیاری از تجهیزات آن مورد دستبرد قرار گرفته بود؛ اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

صفی‌خانی اظهار کرد: هم اکنون تصمیم گرفته شده که شرکت آتیه دماوند با توجه به واگذاری طرح به هلدینگ برنامه عملیاتی ارائه دهد؛ بدهی‌های آن پرداخت شده و بحران کارگری ندارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز قرارداد بسته شده تا طرح جدید ارائه بدهند.

وی بیان کرد: هم اکنون نخ حتی با تکنولوژی جدید توجیه اقتصادی ندارد و این مکان ظرفیت خوبی برای منطقه ویژه اقتصادی است که پیگیر هستیم تا علاوه بر کارخانه این منطقه را نیز اجرایی کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین