کد خبر: ۱۷۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد؛
مایک پامپئو در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت: «دنیای آنجا (خاورمیانه) نحس و نامهربان است. آمریکا به خصوص در منطقه خاورمیانه، منافع مهمی جهت ایمن نگاه داشتن آمریکایی‌ها دارد.»
ناطقان: «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت تعهد کشورش به عربستان سعودی، «کاملاً حیاتی» است. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اثری بر روابط آمریکا و عربستان سعودی خواهد داشت گفت: «دنیای آنجا (خاورمیانه) نحس و نامهربان است. آمریکا به خصوص در منطقه خاورمیانه، منافع مهمی جهت ایمن نگاه داشتن آمریکایی‌ها دارد.»

ساعاتی قبل از این، «دونالد ترامپ» در بیانیه‌ای درباره قتل جمال خاشقچی، به دفاع از جنایت رژیم سعودی پرداخت و بند اول بیانیه را به اتهام‌پراکنی درباره ایران اختصاص داد.

او در پاراگرف اول این بیانیه نوشت: «دنیا مکان خطرناکی است. به عنوان مثال، کشور ایران مسئول یک جنگ نیابتی علیه عربستان سعودی در یمن است.»

ترامپ در این بیانیه، تجارت تسلیحاتی عربستان سعودی با آمریکا را ستوده و بخش زیادی از بیانیه را به حمایت از رژیم سعودی اختصاص داده است.

پامپئو اضافه کرد: «تعهد رئیس‌جمهور و وظیفه وزارت خارجه آمریکا این است که سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که منافع ملی آمریکا را پیش ببرد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهور امروز گفت روابط ایالات متحده با پادشاهی سعودی کماکان برقرار خواهد بود. آنها شریک مهم ما هستند. این تعهدی است که رئیس‌جمهور امروز داد. این تعهدی دیرینه و تاریخی و تعهدی است که از اهمیت حیاتی برخوردار است.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر، یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. دادستان کل سعودی، علی‌رغم این ادعا کرده خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. 

روایت عربستان سعودی که ظاهراً در تلاش است عوامل رده بالای حکومتی را از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد یا اطلاع از آن تبرئه کند، با تردید عمومی در دنیا مواجه شده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست چند روز پیش گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این جمع‌بندی رسیده که دستور ترور خاشقچی از سوی «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی صادر شده است. 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین