کد خبر: ۱۷۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
حجت الاسلام بی آزار شیرازی گفت: توحید وقتی تحقق پیدا می کند که امت، یک امت واحده باشد. مهمترین اصل اسلام، توحید است که تحقق آن ثمره وحدت امت است.
ناطقان: حجت الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت هفته وحدت در پاسخ به این سوال که با وجود قرائت هایی لیبرال و سلفی و... از اسلام، وحدت در جهان اسلام چگونه ممکن است، گفت: ما اسلام سلفی یا لیبرال و... نداریم و اینها اسلام نیست. ما در اسلام یک دین بیشتر نداریم «ان الدین عندالله الاسلام» خداوند در قرآن کلمه ادیان را به کار نبرده است. ممکن است قرائت هایی وجود داشته باشد اما این قرائت هایی است که کسانی آن را به درخت قرآن پیوند می زنند و همان نظریات خود را دریافت می دارند. وگرنه همه مسلمانان جهان باید اسلام را از قرآن و روایات متواتری که از پیامبر و اهل بیت رسیده، بگیرند. این اسلام واقعی است. اگر ما مذاهب را پررنگ کنیم و به جای اسلام بنشانیم این شرک است و اسلام واقعی نیست.

وی ادامه داد: ما باید از آن حدود و مشخصاتی که اسلام برای ما معین کرده خارج نشویم. به این معنا که آن اسلامی را که پیامبر آوردند اسلامی است با محتوا که اساس آن بر پایه توحید است و لازمه توحید این است که مردم به وحدت برسند.

وی افزود: ما اگر تنها الفاظ قرآن را بخوانیم، کافی نیست ما باید به محتوا برگردیم. در جمهوری اسلامی از ابتدا تلاش فراوانی شده است که ما اسلام ناب پیامبر را داشته باشیم ولی متاسفانه دشمنان درصدد برآمدند که نسخه های بدلی برای آن درست کنند. آنچه پیامبر و اهل بیت آوردند اسلام اصیل است ولی متاسفانه بسیاری از مردم دنبال کسانی هستند که از معلومات اسلامی خبری ندارند و مردم را به ظواهر دین می کشانند و برای خودشان مکتب ها و فرقه های مختلف درست می کنند و آن را به جای اسلام می نشانند. قرآن می فرماید «وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا» یعنی از مشرکان مباشید، از کسانی که دین خود را قطعه قطعه کردند و فرقه فرقه شدند. لذا قرآن کریم به شدت با فرقه‌گرایی و تفرقه مبارزه کرده و آن را مایه شرک دانسته است.

این فعال وحدت اسلامی گفت: ما الان یک میلیارد و نیم مسلمان هستیم ولی بخاطر پراکندگی و فرقه فرقه شدن هیچ خاصیتی نداریم. تا جایی که مذاهب به جای اسلام نشانده نشده اشکالی ندارد که برخی مسائل و فروعات دارای اختلاف باشد، اما اگر این را برای خود تبدیل کردند که در کنار اسلام یا به جای اسلام باشد این همه مایه تفرقه است و اغلب این فرقه ها همواره در حال جنگ و جدال با یکدیگرند. «وَلَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ؛ إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّکَ» یعنی همواره در حال اختلاف اند؛ مگر آنهایی که روحیه رحمانی دارند و مورد رحمت خدا هستند. آنها اگر اخلاق خود را تهذیب کرده باشند، روحیه شیطانی و روحیه خودبرتر بینی را کنار گذاشته باشند، دین آنها الهی می شود و به وحدت خواهند رسید.

وی ادامه داد: فرقه ها هرگز به وحدت نخواهند رسید مگر اینکه تاکید بر فرقه ها کم رنگ شود و اسلام و قرآن را پررنگ کنند.

حجت الاسلام بی آزار شیرازی در مورد مرزهای وحدت در جهان اسلام گفت: هر کدام از مذاهب و فرقه ها برای خود حدود و ثغوری قائل اند و خود را بر حق می دانند. ما مادامی که در فکر عیب جویی از دیگران هستیم و از خود غافلیم، متاسفانه وضعمان به همین حالت خواهد بود.


وی ادامه داد: پیامبر فرمودند که ملت من هم مانند سایر ملت ها هفتاد و دو فرقه می شوند و یکی از آنها بر حق است، سوال کردند که مشخصات آن یکی چیست؟ فرمودند آنچه را که من بر آن هستم.

وی افزود: اما آیا ما واقعا پیرو اهل بیت و پیامبر اکرم و قرآن هستیم؟ آیا دیگران که ادعا می کنند ما سُنی هستیم پیرو سنت پیامبر اکرم هستند؟ ما باید به خروجی این مذاهب نگاه کنیم. اگر خروجی آن نفرت، کینه ورزی و... است، نمی توان به آن اسلام گفت.

این کارشناس دینی گفت: اگر ما می خواهیم به وحدت برسیم باید به سوی قرآن بازگشت کنیم، که بزرگترین عامل وحدت است. باید به اخلاق والای پیامبر و اهل بیت بازگردیم که آنها هستند که ما را به سعادت دنیوی و اخروی می رسانند.

حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی در مورد قرائت هایی که از موضوع وحدت وجود دارد و برخی آن را سیاسی و برخی آن را مسئله ای اعتقادی می دانند، گفت: وحدت یک استراتژی است و تاکتیک نیست. وحدت برای برخی ها تاکتیکی است و جنبه سیاسی دارد. مهمترین اصل اسلام، توحید است که تحقق آن ثمره وحدت امت است. قرآن می فرماید «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» یعنی این است امت شما که امتی یگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید.

وی ادامه داد: توحید و «انا ربکم» وقتی تحقق پیدا می کند که امت، یک امت واحده باشد. تمام تلاش پیامبر این بود که ملت هایی که مختلف بودند و در حال جنگ بودند را به سوی اسلام هجرت دهند. اینها تبدیل به امت واحده شدند و اینهمه موفقیت هایی که به دست آوردند در اثر وحدت واقعی بود. وحدتی که استراتژی است و جز اصلی اسلام است. هم مسائل اخلاقی اسلام بر پایه وحدت، برادری، ایثار و فتوت و جوانمردی است و هم مسائل عملی. نماز و مراسم حج و تمام احکام شرع بر پایه وحدت است.

وی افزود: مایه تعجب است که متاسفانه تفرقه جویان آنقدر تبلیغ کردند، فرقه گرایی را در نظر بسیاری یک امر نیکو و باارزشی جلوه دادند. تفرقه شرک است.

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: مسلمانان تا وقتی که امت واحده بودند در مدت کوتاهی توانستند جهان را فتح کنند که یک سر ممالک اسلامی اسپانیا بود و یک سر آن هم هند و چین بود. توانستند یک فرهنگ و تمدن هزار ساله به جا بگذارند. مادامی که دچار تفرقه شدند اینهمه گرفتاری و بدبختی نصیب مسلمانان شد و باعث شد ممالک آنها به دست اجانب بیفتد.

وی ادامه داد: سایر ادیان هم همینطور است. حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرماید که چطور ادیان گذشته در اثر تفرقه گرفتار استعمار کسری ها و فراعنه شدند. ما باید بدانیم که گرفتاری هایی که پیدا کردیم هیچ عاملی به جز تفرقه ندارد.

وی افزود: امام خمینی و مقام معظم رهبری صریحاً اعلام کرده اند که وحدت جزء اصول اعتقادی و اصول اخلاقی است.

این کارشناس دینی گفت: فرقه ای مثل وهابیت و یا فرقه هایی در جهان تشیع فرقه های سیاسی هستند که جلوی وحدت در اسلام را بگیرد. اینها همیشه با وحدت مخالف اند. تکفیری های شیعه و وهابی ها هیچ ربطی به اسلام ندارد. این فرقه ها چه در شیعه و چه در اهل سنت هر کدام شبکه ماهواره ای دارند و مدام نسبت به هم فحاشی می کنند. این یک تفکر شیطانی است.

حجت الاسلام بی آزار شیرازی در مورد نگاه اهل سنت به موضوع وحدت گفت: علمای بزرگ اهل سنت همه منادی وحدت بودند. شخصیت های بزرگی مثل شیخ محمد عبدو که پایه گذار وحدت در الازهر شد و نخستین کاری که کرد این بود که قرائت های مختلف از قرآن را کنار گذاشت و تفسیر قرآن به قرآن را پایه گذشت که همین کار را علامه طباطبایی در ایران انجام دادند. این خود یک گام بسیار مهی در باب تقریب است.

وی ادامه داد: شاگردان محمد عبدو، دار التقریب را پدید آوردند، شخصیت هایی مثل شیخ عبدالمجید سلیم که دو بار شیخ الازهر شد، ایشان آنقدر به تقریب علاقمند بود که هر نامه ای می نوشت عنوان خود را شیخ الازهر و وکیل جماعت دارالتقریب می نوشت. یعنی این دو را با هم بیان می کرد که نشان دهد چقدر حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: شیخ محمود شلتوت در تقریب مجاهدت های فراوانی کرد و فتوا صادر کرد که تمام مسلمانان جهان می توانند از فقه شیعه پیروی کنند و همچنین شخصیت های بسیار مهمی در الازهر را می بینیم که اعضای دارالتقریب بودند. شیخ محمد مدنی که رئیس دانشکده الشریعه الازهر بود و شیخ عزیز عیسی که وزیر الازهر بود و مرحوم شیخ باهوری که رئیس اوقاف بود و بسیاری از بزرگان دیگر در راه تقریب واقعاً خالصانه و مخلصانه فداکاری فراوانی کردند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین