کد خبر: ۱۷۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کارشناس نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: شیرخوار بی‌دلیل و یا به خاطر آزار والدین گریه نمی‌کند.
ناطقان: آرزو صفائی‌نژاد، اظهارکرد: گریه یک مرحله طبیعی از رشد شیرخوار است ولی هیچ چیز به اندازه گریه شیرخوار موجب آزار والدین نمی شود. شیرخواران خلق و خوی متفاوتی دارند. برخی از آنان سریع به گریه افتاده و بیشتر از شیرخواران دیگر گریه می‌کنند و آرام کردن آن‌ها مشکل‌تر است و این دسته از شیرخواران بیشتر با تغییرات محیطی و یا سر و صدا آشفته می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: همه شیرخواران از طیف شدید تا کم گریه می‌کنند و اغلب نگرانی‌های والدین از زیاد گریه کردن شیرخوار است. والدین باید توجه کنند که گریه‌های شیرخواران انواع مختلفی از قبیل جیغ زدن، نق زدن، گریه همراه با سرخ شدن چهره و ... را دارد که گاهی خیلی سریع پایان یافته و یا چندین ساعت ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به سه نوع معمول گریه شیرخواران، افزود: گریه در طول روز، گریه‌ای است که مادر بعد از مدت کوتاهی با این گریه آشنا می‌شود. همچنین گریه ناشی از خشم و عصبانیت که این گریه با گریه‌های همیشگی شیرخوار متفاوت است و در نهایت گریه   ناشی از احساس درد که به طور کلی می‌توان گفت گرسنگی، تشنگی، سنگینی معده، گرما، سرما، خیسی، کثیفی و یا احساس درد   دلایل عمده گریه شیرخواران هستند.

صفائی‌نژاد با بیان اینکه گاهی دلیل گریه شیرخواران مشخص نیست ولی در بسیاری از موارد گریه کردن ناآرامی را از جسم و روان آن‌ها خارج کرده و موجب آرام شدن، راحت‌تر خوابیدن و به آرامی بیدار شدن از خواب می‌شود، تصریح کرد: از حدود سه ماهگی به بعد رفتارهایی چون مکیدن، غان و غون کردن، تماشا کردن دست‌ها، غلت زدن، اخم کردن، لبخند زدن و ... جایگزین گریه شیر خواران می‌شود و آن‌ها به تدریج با محیط اطراف خود سازگار شده در نتیجه میزان گریه کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه که شیرخوار بی‌دلیل و یا به خاطر آزار والدین گریه نمی‌کند، گفت: اگر روش‌های برقراری ارتباط با شیرخوار نادرست باشد و شیر خوار هنگام گریه کردن بیشتر از زمان آرام بودن تحت توجه قرارگیرد گریه او برای جلب توجه بیشتر افزایش می‌یابد؛ چرا که او حرکت و صحبت کردن والدین را می‌فهمد و گاهی نیز دهانش را به تقلید از تکلم باز و بسته می‌کند.

کارشناس نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان یادآور شد: شیرخوار رفتارش را با آهنگ صدای والدین هماهنگ می‌کند. اگر با آرامش  با او صحبت شود ساکت و اگر از صدای بلند استفاده کنید ناآرام و مضطرب می‌شود. بنابراین همیشه باید صدای ملایم با شیرخوارتان صحبت شود.

این مسئول، میزان گریه شیرخوار را متفاوت دانست و عنوان کرد: شیرخواران یک تا سه ماهه حدودا دو ساعت در روزگریه می‌کنند و گریه آن‌ها در بعد از ظهر و عصر بیشتر می‌شود. همچنین در حالی که بعد از سه ماهگی میزان گریه عصرانه کاهش می‌یابد و شیرخواران با توجه به سن‌شان ساعات متفاوتی را در روز گریه می‌کنند.

صفائی‌نژاد با توصیه به والدین برای برقراری ارتباط با نوزادشان، اظهار کرد: برای برقراری ارتباط در هنگام بیداری و آرام بودن شیرخوار به او نگاه کرده، او را لمس کنید سپس به آرامی او را در آغوش گرفته، راه برده و با محبت با او صحبت کنید. به تمامی علائم و صداهای شیرخوار پاسخ دهید و اجازه دهید او حرکت دهان شما را ببیند. با او تماس جسمی داشته باشید و تا می‌توانید او را به اسم صدا کنید و هنگام صحبت کردن به او نگاه کنید با این کارها شیرخوار شما می‌آموزد که هنگام آرام بودن مورد توجه قرار می‌گیرد و شما نیز زمانی که او آرام، سرزنده و با نشاط است بیشتر لذت می‌برید.

وی افزود: هنگام آرام بودن شیرخوار از یک اسباب بازی مانند جغجغه و یا اسباب‌بازی مناسب سن برای سرگرمی او استفاده کنید و هنگام گریه سریع عکس‌العمل نشان دهید، زیرا این عمل از مضطرب شدن بیشتر شیرخوار جلوگیری می‌کند. برخی والدین معتقدند که بغل کردن شیرخوار در هنگام گریه موجب لوس شدن او می‌شود ولی به خاطر داشته باشید این مسئله صحیح نیست و شیرخواران به محبت بی‌قید و شرط والدین نیازمند هستند.

کارشناس نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در هنگام ناآرامی فرزندتان گرسنگی، تشنگی، خستگی، کثیفی، دمای بدن شیرخوار و گرما و سرمای محیط را بررسی کرده و شیرخوار را به صورت عمودی نگه داشته و او را به خود نزدیک کنید. او را در آغوش گرفته و در اطراف اتاق قدم بزنید. بدن او را ماساژ دهید. با او به محبت و ملایمت صحبت کنید. از حمام آب گرم برای آرام کردن شیر خوار استفاده کنید. به شیـرخوار برای گرفتن پستان و در صورتی که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شود برای گرفتن شیشه شیـر، تغییر وضعیت و ... کمک کنید.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین