کد خبر: ۱۷۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
لاریجانی:
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره پولشویی گفت: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی "پول های کثیف؟" بله. این مساله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مساله را حل کنند؟
ناطقان: علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: این ایام مصادف است با سالروز شهادت مرحوم مدرس که انصافا مرد بزرگی در تاریخ ایران بود، فقیهی ملا، اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع ملی و آینده‌نگر برای توسعه کشور، آن هم در شرایط سختی که دول مختلف در جنگ جهانی، ایران را اشغال کرده بودند که نقش او در این زمینه بی‌بدیل بود که در تاریخ ماندگار شد و دهم آذر به نام روز مجلس نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: در همان ابتدای مجلس اخیر این موضوع روشن بود که ایران با چالش‌های مزمن مواجه است، لذا نظر مجلس شورای اسلامی این بود که وقتش را روی حل چالش‌ها بگذارد و کمتر قانون‌گذاری کند مگر در موارد ضروری.

نرخ بالای سود بانکی مخل تولید است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های مهم کشور، اظهار کرد: وجود دولت پهن‌پیکر که هزینه زیادی برای کشور دارد یکی از چالش‌های عمده است. این حجم از گستردگی در دولت باعث می‌شود کشور منابع را در خودش هضم کند البته گام اولیه در برنامه ششم برداشته شد و دولت موظف است تا پایان برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را کم کند که البته بیش از این باید انجام شود.

وی با اشاره به قدیمی‌بودن نظام بودجه‌ریزی در کشور تصریح کرد: بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد باشد و سنجش واقعی صورت گیرد. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها کار مستمری را برای نظام بودجه‌ریزی آماده کردند که در کمیسیون بودجه مطرح است.

لاریجانی وضعیت نقدینگی را از دیگر معضلات عنوان و خاطرنشان کرد: این مساله پیش از حوادث اخیر ارز هویدا بود. متاسفانه خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه نشده اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه اختیاراتی داده شد که اگر در این مسیر قدم برداشته شود، باعث آبادانی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بانک‌ها گفت: از سال ۱۳۹۴مرکز پژوهش‌ها در این زمینه هشدار داد و تحقیقات مفصلی کردند. معلوم است که باید چه کاری انجام شود. نرخ سود بانکی آنقدر بالاست که مخل تولید است. این موضوع بین سه قوه در دستور قرار گرفته و باید حل شود. در مساله‌ کاسپین مشکل ایجاد شد و چند میلیون مردم را درگیر کرد و این مساله با زحمت جمع شد این چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد.

لاریجانی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی نیز اظهار کرد: کاری که مرکز پژوهش‌ها انجام داد مشخص است ما در بودجه امسال اختیاراتی به دولت دادیم تا بدهی صندوق را بدهد البته تحرکی در این زمینه ندیدم. اگر این گام را به درستی بر می‌داشتیم سال بعد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سرپا شوند.

وی در خصوص موضوع آب نیز گفت: این مساله احتیاج به همکاری قوای مختلف دارد. در واقع این جنس موضوعات مجلس شورای اسلامی را درگیر کرده بود که برخی به قانون‌گذاری منجر شد و برخی باید در جلسات مشترک سه‌قوه سامان یابد. ما ۱۲۸ قانون در این مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که برخی اصلاح قوانین دیگر است. یک کار زیربنایی دیگر که در مجلس انجام شده تنقیح قوانین است ما قوانین زیادی داریم که برخی منسوخ شده و باید معلوم شود فقد ما در قانون کجاست که این کار در معاونت قوانین درحال انجام است و دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند.

وی ادامه داد: یکی از قوانین مهم ما اشتغال پایدار در روستاها بود. از رهبری اجازه گرفتیم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه و به اندازه همین مبلغ از بانک‌ها برای ارائه‌ی تسهیلات با سود پایین به کسانی پرداخت شود که اطراف روستاها سرمایه‌ گذاری می‌کنند تا جوانان را در روستاها نگه داریم تا آنها مجبور به مهاجرت نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون مهم دیگر نظام جامع فنی و حرفه‌ای بود. هرم نیروی انسانی تخصصی دچار اشکال بوده و به جای این‌که افراد متخصص جمع شوند جابه‌جا شده لذا باید این بخش را حمایت کرد. البته قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون استاندارد و قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، کاهش حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی، لایحه هوای پاک، حفاظت از خاک و ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیز از دیگر مواردی بود که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

لاریجانی با اشاره به قوانین مربوط به صندوق مکانیزه، ارزش افزوده، بانک مرکزی و قانون بانکداری که در دستور کار مجلس است، یادآور شد: قانون تجارت هم تقریبا کارش تمام شده، البته کار بزرگی است و ۱۲۰۰ ماده دارد و بهتر بود به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس ۲۸ جلسه برای پیگیری امور برگزار کرده است، گفت: برخی مسائل به جلسه مشترک بین دولت و مجلس برای حل موضوع نیاز داشت که از جمله آن موضوع فضای مجازی بود که جلسه‌ای بالغ بر ۳ ساعت زمان برد. جلسه‌ دیگری درباره‌ بحران آب در کشور، سرمایه گذاری، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز، موضوع ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت مناطق زلزله زده، بازار ارز و وضعیت بانک‌ها نیز برگزار شد تا به راه حلی برای مشکلات برسیم.

وی افزود: در بخش نظارت نیز دیوان محاسبات بررسی‌های مستمری داشت که ۷ هزار و ۶۰۰ گزارش در  سطح ملی و استانی ارائه کرد. دیوان محاسبات گزارش مهمی درباره‌ی صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز ارائه نمود. ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شد که از آن هزار و ۱۰۰ پرونده در محکمه رای داده شد و منابع به خزانه برگشت.

به تدبیر نیاز داریم

وی با اشاره به عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت: آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشخص به کمیسیون‌ها ارائه شده تا مجموعه زمینه سازی برای تصمیم‌گیری در کمیسیون‌ها به وجود آید. البته شرایط کشور تغییر کرده و دیگر چالش‌های قدیمی نیست و با گذشته تفاوت دارد. ما به تدبیر لازم داریم. امیدواریم که خداوند عنایت کرده و کشور از این برهه با سلامت و استواری بگذرد.

در ادامه خبرنگار شبکه‌ خبر از رئیس مجلس درباره‌ی ارزیابی از عملکرد مجلس دهم و همچنین عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: عملکرد مجلس را باید در دو بعد نظارت و تصویب قوانین و همچنین حل مسائل کشور مورد ارزیابی قرار داد. برخی از مسائل را راسا مجلس می‌تواند حل و قانونگذاری کند، اما اگر آن موارد مغایر اصل ۷۵ مربوط به بار مالی باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد و به همین دلیل باید وفاقی بین قوای مجریه و مقننه برای حل مسائل به وجود آید. نمونه آن موضوع آب و محیط زیست و دریاچه ارومیه و تالاب‌هاست که احتیاج به سرمایه گذاری دارد. لذا حتما باید با وفاق جلو رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث نظارت نیز جنبه تحقیق و تفحص، سوالات مکرر نمایندگان، استیضاح وزرا و گاهی اعمال ماده ۲۰۴ درباره‌ استنکاف از قانون مطرح شده است که در بعضی از موارد با تصویب مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد اما ثقل کار در حل مشکلات مردم است. چون وضعیت کشور طوری است که علاوه بر چالش‌های موجود فشارهای بین‌المللی از تحریم‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است که باید برای حل مسائل تمرکز کنیم.

تلاطم در بازار ارز تاثیری بر روی دیگر مسائل گذاشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تلاطم در بازار ارز تاثیری بر روی دیگر مسائل گذاشت، گفت: زمانی قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان هم رسید طبیعتا ما باید برای حل مشکل وقت زیادی می‌گذاشتیم. کمیسیون اقتصادی جلساتی را برگزار کرد مجلس هم درگیر بود در نهایت در شورای همفکری سه قوه به تصمیماتی در ۱۲ بند رسیدیم که اجرای آن تاثیری بر روی قیمت ارز و ایجاد ثبات نسبی گذاشت. لذا باید به ظرفیت زمانی توجه جدی شود.

وی افزود: مجلس و کمیسیون‌ها در موارد دیگری همچون وضعیت خودرو در کشور و قطعه سازان و مشکلات عدیده‌ای که به وجود آمده، ورود کرد چون ممکن بود دهها هزار نفر از کار کنار گذاشته شوند. ساعت‌ها وقت گذاشته شد و در کمیسیون جلسه برگزار شد. بنده هم جلساتی را برگزار کردم به چارچوبی رسیدیم که وضعیت در خودروسازی شرایط عادی‌تر داشته باشد. باید قبول کنیم که در شرایط فعلی اقتصادی عنصر خارجی و هم برخی از مشکلات داخلی نقش دارد لذا بخشی از زمان را ما برای حل مسائل مردم می‌گذاریم که ممکن است وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد.

وی درباره‌ی عملکرد هیات نظارت گفت: افرادی را مجلس انتخاب کرد که مشغول رسیدگی هستند مواردی را هم از قوه قضاییه استعلام کرده و نظارت‌های لازم را اعمال می‌کند.

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص جنبه‌ قانون‌گذاری ندارد

در ادامه خبرنگار خبرگزاری ایرنا این سوال را از لاریجانی پرسید که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص بخصوص درباره‌ی لوایح مرتبط با FATF مطرح می‌شود برخی معتقدند که این هیات وارد حیطه قانون گذاری شده است نظر شما راجع به جایگاه هیات چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه مهم دارد. یک وظیفه مربوط به به رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که مجمع نظر مصلحتی می‌دهد. در زمان امام راحل، این رابطه وجود داشت که اگر مجلس در موردی دو سوم رای دهد مشخص می‌شود که آن  موضوع مصلحت داشته و احتیاج به رعایت نظر شورا نبود. بعد از آن با تغییر قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت.

وی افزود: وظیفه دیگر مجمع جنبه مشورتی به مقام معظم رهبری است، رهبری سیاست‌های کلی نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخیص ابلاغ می‌کند لذا ابتدا مواد خام تدوین شده و در مجمع بررسی می‌شود و سپس رهبری آن را بررسی کرده و در نهایت با صلاح‌دیدشان ابلاغ می‌نماید.

لاریجانی ادامه داد: مجمع تشخصی وظایف جانبی هم دارد در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی که از وظایف ایشان بود را به مجمع تشخیص واگذار کرد. این موضوع در قانون برنامه هم تعریف شد. مقام معظم رهبری هیاتی را در مجمع انتخاب کرد که آن هیات بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت داشته باشد. تا اینجای کار روال قانونی طی شده است منتها اشکال در روش اجراست که ایهام به وجود آورده است. به طوری که لفظ مجلس سنا را به کار بردند. قطعا هیات نظارت نمی‌تواند نقش قانون‌گذاری داشته باشد. هیات نظارت در مواردی که نگرانی در خصوص اجرای سیاست‌های کلی وجود داشته می‌تواند ورود کرده و بررسی های لازم را انجام دهد.

وی افزود:‌ هیات عالی نظارت نظراتش را از مسیر شورای نگهبان مطرح می‌کند لذا شورای نگهبان آن موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که اگر شورا بخواهد آن را به مجلس ارائه می‌کند که مجلس هم می‌تواند نظر دهد که آن موضوع را مصلحت می‌داند یا خیر. اگر مصلحت نبود مثل مواردی که در قانون اساسی آمده رفتار می‌کند. لذا نظرات مجمع باید از کانال شورا به مجلس ارائه شود وگرنه به ما ارتباطی ندارد. اینها همه نشان می‌دهند که هیات نظارت جنبه قانون‌گذاری ندارد که موضوعی روشن است.

به گزارش ایسنا در ادامه خبرنگار روزنامه سازندگی از لاریجانی این سوال را پرسید که اخیرا در آسیب شناسی عملکرد مجلس و سیستم قانون‌گذاری برخی از نمایندگان در نطق‌ها و اظهاراتشان بر لزوم بازنگری در قانون اساسی و تصویب مجلس دوم یا مجلس عوام تاکید دارد، نظر شما درباره‌ی این موضوع چیست؟

لاریجانی در پاسخ گفت: این که در قانون اساسی برخی از امور باید متناسب با شرایط تغییر کند موضوعی است که سالها مطرح شده است اما بحث بر سر آن است که در شرایط فعلی که ما با مساله تحریم مواجهیم می‌توان به این موضوع ورود کرد قطعا در چنین مواردی با تدابیر رهبری مساله قابل حل است همچون طراحی که ایشان برای شورای هماهنگی سه قوه کردند.

وی افزود: اکنون زمان طرح این مسائل نیست مردم مسائل و مشکلاتی دارند که باید به آن بپردازیم. تغییر قانون اساسی به این راحتی نیست و نظامات و کارکردی دارد که در نهایت هر سه قوه را درگیر می‌کند باید از این برهه عبور کرده تا به این مسائل برسیم.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران از لاریجانی این سوال را مطرح کرد که با توجه به کاهش ارزش پول ملی آیا افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده کفاف زندگی آنها را می‌کند و این که آیا این موضوع شامل سایر حقوق‌بگیران هم می‌شود؟.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: این موضوع شامل سایر حقوق بگیران می‌شود ما هم معتقدیم این حقوق کافی نیست. البته افزایش ۲۰ درصدی برای همه نمی‌باشد و باید پلکانی شود و بیشتر شامل طبقات پایین که مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، گردد. ان‌شاءالله در زمان بررسی بودجه در  مجلس توجهات لازم را داریم.

وی افزود: ولی در کل نظراتی در این باره وجو دارد که مرکز پژوهش‌ها موضوعی را بررسی و ارائه کرده است که نمونه آن درباره‌ انرژی است که هنوز با دولت به تفاهم نرسیدیم این ایده طرفدارانی دارد که می‌تواند تغییراتی ایجاد کند. بحث دیگر ارائه بسته‌های حمایتی است که این هم برای کمک رسانی به اقشار مختلف است که کمک‌هایی انجام می‌دهد ان‌شاء الله باید تمدید کرد تا چند نظر به وفاق برسد.

لاریجانی درباره‌ بسته‌های حمایتی گفت: بسته‌های حمایتی بدان معنا نیست که کالا در کارتن گذاشته و به مردم دهند بلکه در کارتهایشان امکانی فراهم شود که آنها بتوانند کالای اساسی خریداری کنند.

خبرنگار الجزیره نیز از رئیس  مجلس پرسید که بعد از خروج آمریکا از برجام به نظر می سد که انتظارات ایران از ادامه برجام با اروپا برآورده نشده است. تقریبا ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها تمام شده است با این شرایط آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟

لاریجانی در پاسخ گفت: مواضع اروپایی‌ها و بحث‌هایی که مطرح کردند این است که اصرار دارد ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود. آنها به موقع اقداماتی را انجام ندادند اما راهکارهایی را مطرح کردند که هرازگاهی  راهکار تغییر کرده ما هم رصد می‌کنیم در شورای هسته‌ای هم در این باره بحث شد مهم است که توافق هسته‌ای توافق بین‌المللی بود.

وی افزود: سوال این است که آیا دیگران می‌توانند به توافق پایبند باشند آنها می‌گویند که این توافق را می‌خواهند و همنچنان اصرار دارند که پای توافق هستیم منتها از نظر اجرا مشکلاتی دارند. الان موضوع اقتصادی در دنیا مساله مهمی شده که از این ابزار استفاده می‌کنند. هنوز در حال مذاکره هستیم فکر می‌کنیم اگر مذاکره نهایی به نتیجه رسد بر اساس آن عمل می‌کنیم در غیر این صورت تصمیم گیری می‌شود.

وی گفت که وزیر خارجه اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با طرف اروپایی هستیم.

 مجلس نمی‌تواند نظرش را درباره استیضاح به اقلیتی تحمیل کند

خبرنگار ایسنا از رئیس مجلس این سوال را پرسید که چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌ها مصلحت است و این که موضع شما درباره‌ اظهارات ظریف پیرامون پولشویی چیست؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: مساله استیضاح جزء حقوق نمایندگان است ممکن است مجلس امری را مصلحت نداند اما نمی‌تواند آن را به اقلیتی تحمیل کند. آنها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند لذا چیزی خارج از روال نیست. به طور طبیعی استیضاح در دستور کمیسیون مطرح شده و ممکن است متقاضیان قانع شود این که مصلحت تشخیص می‌دهند یا خیر بر عهده مجلس است.

وی افزود: برخی از نمایندگان معتقدند که اکنون زمان استیضاح مناسب نیست اما اختلاف وجود دارد و تعداد دیگری نظر دیگر دارند. به نظرم باید مسیر طی می‌شد.

لاریجانی در مورد موضوع پولشویی گفت: این نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و موخره‌ای دارد ایشان در ابتدا گفته کسانی که درباره‌ سی اف تی نظر می‌دهند صادقانه و با عقیده‌شان نظرات را بیان می‌کنند برخی هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. به نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود گاهی سیاست‌مداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند نگویند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره بودجه سال ۹۸، گفت‌: نباید بر اساس شرایط فعلی انتظارات خود را تنظیم کنیم. به‌ هر حال فروش نفت و وجود برخی از مسائل در مورد تحریم‌ها، صادرات و واردات تاثیر مستقیم روی قیمت‌ها دارد. در چند روز گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده و در حال‌ حاضر نیز کاهش یافته است. ما باید نظری را قبول کنیم که نزدیک به واقعیت باشد.

وی ادامه‌ داد: برخی از تنگناها روی قیمت تاثیر می‌گذارد و باید در مورد آنها فکر کرد. ما باید برای نیازهای اساسی مردم تلاش کنیم تا با ارز قیمت پایین ارائه شود تا تاثیر روی قیمت‌ها نداشته باشد. برخی می‌گویند که قیمت‌ها را یکسان کنیم  و یارانه را افزایش دهیم  ولی عده ای این موضوع را تورم‌زا می‌دانند و می‌گویند قیمت پایین را قبول کنیم تا تورم ایجاد نشود. به‌ هر حال باید تلاش کنیم تا به آبادانی کشور لطمه‌ای وارد نشود.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد سازمان برنامه و بودجه فروش اوراق بوده است و پیشنهاد ما واگذاری طرح‌های نیمه تمام که باید ساز و کار بیشتری برای آن فراهم کنیم. همچنین نیاز داریم برای طبقات پایین ساز و کاری را در نظر بگیریم که در مشقت قرار نگیرند. متاسفانه رتبه ای در کسب و کار نداریم و کار دقیق در این باره نشده است. باید قبول کنیم که عناصر غیر متعین در سال آینده در زمینه بودجه  کم نیست و باید قدر سیالیت در آن وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده نیز گفت: هنوز بحث مفصلی در این باره در مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است که ما دو نرخی بودن قیمت ارز را ادامه دهیم و یا آن را به شیوه دیگری تبدیل کنیم.

اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید یقه‌اش را گرفت

وی در پاسخ به سوالی درباره این که برخی از قوانین قابلیت اجرایی ندارند، گفت‌: کدام قانون قابلیت اجرایی ندارد؟ چرا می گویند قانون بازنشستگی قابلیت اجرا ندارد؟ اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید یقه‌اش را گرفت. قانون در حال اجرا است. مواردی بود مثلا در شهرداری‌ها؛ برخی‌ها می گفتند چون رای آورده‌ایم شامل حال ما نمی‌شود اما از دیوان محاسبات، اداره قوانین و سازمان بازرسی کل کشور استعلام کردیم گفتند که باید قانون اجرا شود. اگر موردی بود که کسی زیربار نرفت این دستگاه‌ها باید به سراغشان بروند. من ابهامی در قانون نمی‌بینم. شما اگر ابهامی دیدید به ما نیز منتقل کنید.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: در مورد قیمت ارز شاهد پرش قیمتی و تغییر ساعتی قیمت‌ها بودیم. طبیعتا وقتی این نرخ کنترل شد و پایین آمد در کار نیز تاثیر می‌گذارد.

وی درباره وضعیت مسکن نیز گفت‌: ما نیاز داریم روی بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنیم. البته دولت درباره بافت فرسوده تدبیری دارد  ولی حرکت عظیم‌تری نیاز است و باید صاحب نظران کمک کنند. قوانینی هم وجود دارد که باید نحوه اجرای آن تسهیل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: کار مجلس شورای اسلامی قائم به فرد است. نمایندگان نمی‌توانند اختیاراتشان را به دیگری واگذار کنند. تجربه ۴۰ ساله من در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید هر کسی فکر کند ۸۰ درصد کارش پیش می‌رود و مجلس هم کاملا آشکار است که برخی فعال هستند، طرح می‌دهند و کار می‌کنند؛ مثل آقایان پورابراهیمی، بحرینی و خانم حسینی نماینده تهران که در مورد ارز و بازار ثانویه کار کرده‌اند و پافشاری کردند و دولت را متقاعد کردند تا شرایط را تغییر دهند. دیگران هم فعال هستند آقای فرهنگی و دوستان ایشان طرحی برای اصلاح بودجه دادند که در دستور است. یا آقای کاتب در مورد یک طرح نظراتی داشت. آقای قاضی‌پور هم فعال است. بسیاری از نمایندگان طرح‌ها و لوایح را می خوانند و اظهار نظر می‌کنند. ما در مجلس شورای اسلامی فعلی با مسائلی مواجه شده‌ایم که برخی با قانونگذاری حل می‌شود و برخی دیگر با نظارت و پیگیری .

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات  منطقه‌شان صرف می‌شود بیان کرد: نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مردم از آنها کارهایی را می‌خواهند و آنها چاره‌ای ندارند و باید دنبال کنند. گاهی به آنها خرده گرفته می‌شود که چرا مسائل منطقه‌ای را دنبال می کنید. درست است که اینها ممکن است در صحن مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل نشود  ولی کار مهمی است و به کشور آرامش می‌دهد. سنخ کار نمایندگان مقدار زیادی مربوط به کار مردم است.

وی با بیان این که اقدامات مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در مسائل ملی نیاز به هماهنگی قوای مختلف دارد، ادامه‌ داد: در بحث ارز اگر قوه قضاییه برای مبارزه با اخلالگران تصمیم گیری نمی‌کرد و سران قوا  ۱۲ بند را مصوب نمی‌کردند، آرامش نسبی ایجاد نمی‌شد. این کار ساعت‌ها زمان برد برخی از مسائل دراز مدت‌تر است؛ مثلا کمیسیون عمران در قانون بودجه امسال کار مهمی کرد، اما رسانه‌ها کمتر به این مسائل توجه می‌کنند. این موضوع به حمل و نقل ریلی بود که یک کمبود اساسی است. باید ببینیم با کمبود منابع چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم. آنها پیشنهاد دادند از هفت، هشت میلیارد دلار فاینانس استفاده کنیم و من از رهبری خواستم ۱۵ درصد از صندوق توسعه برای این کار برداریم  که کار کوچکی نیست و ساعت‌ها زمان برد. به‌ هر حال خلیج فارس را به مرزهای شمالی وصل کنیم از نظر ترانزیتی کار مهمی است. یا اخیرا کمیسیون کشاورزی راجع‌ به قیمت گندم مشکل داشتند که این نیازی به مصوبه نداشت و باید با دولت صحبت می شد.

در حال‌ حاضر شرایط را برای مذاکره مهیا نمی‌بینم

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکره با آمریکا، تاکید کرد: یکسری حرف‌های بی حساب و کتاب مطرح می‌شود. حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. در کنار اینها می‌گویند که آماده مذاکره هستیم. رهبری هم چند بار فرمودند آمریکایی‌ها اگر درست عمل می‌کردند باید به قواعد و تعهداتشان پایبند بودند. به نظر من این بیشتر یک شگرد است و آنها باطنا به دنبال این موضوع نیستند. اگر آنها معتقد به مذاکره هستند حسن نیت نشان دهند و به توافق هسته‌ای برگردند تا ما تصمیم گیری کنیم، اما در حال‌ حاضر شرایط را مهیا نمی‌بینم. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک راه بیندازیم.

وی درباره سوال دیگری در خصوص گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد. این مساله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد. آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی کشور کار کنند نه نقاط اختلاف. با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل کشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است. دوستان ما در جریانات مختلف هم بلوغ لازم را دارند که به دولت پیشنهاد دهند. دوستانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی اوقات نشست ‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ساز و کار مالی اروپا، یادآور شد: این که بانک‌های اروپایی می‌گویند شرط  تصویب لوایح مربوطه FATF است موضوعی است که باید حل شود. مساله‌ای که ما با آن روبرو هستیم این است که اروپاییان به تصمیمات نهایی برسند و ابلاغ کنند که نظرشان چیست. این لوایح مسیر قانونی خود را طی می‌کند و باید ببینیم نتیجه‌ چه می‌شود اما در مورد برجام باید مجموع شرایط را بسنجیم. زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد ما حق داشتیم از آن خارج شویم اما این موضوع بستگی به شرایط دارد و باید ببینیم منافع به چه شکلی اقتضا می‌کند.

از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌کنیم

وی درباره مذاکرات چین و آمریکا گفت‌: این که چین جلوی یک جانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب است. ما با چین روابط بلند مدتی داریم. رییس جمهور این کشور در سفر چند سال گذشته من به این کشور گفت‌: روابط راهبردی با ایران را پایه‌گذاری می‌کنیم. به‌ هر حال کشور چین کشوری مهم و تاثیرگذاری است؛ خصوصا در حوزه‌های تامین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران امکاناتی فراهم است و ما از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درآمدهای نفتی، خاطر نشان کرد: این که درآمدها در بخش افزایش یافته است باید ببینیم که چه میزان است. مقدار زیادی از ارز کشور صرف کالاهای اساسی و حوزه بهداشت و درمان می‌شود که با نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌شود. در بازار ثانویه که ۸۰۰۰ تومان برای دلار در نظر گرفته است خیلی مربوط به دولت نیست. صادراتی‌ها عرضه می‌کنند و وارداتی‌ها آن را می‌خرند. ما از دیوان محاسبات خواستیم میزان درآمدهای نفتی را بررسی کنند و در زمان تنظیم بودجه آن را به ما ارائه کنند. باید توجه داشته باشیم فروش نفت قدری کاهش یافته است و البته قیمت نفت هم نوسان داشته است، ضمن این که تنها درآمد نفتی مهم نیست،‌ بلکه درآمدهای مالیاتی و واگذاری‌ها هم مهم است. ما باید درآمد کل بودجه را ببینیم که به طور کامل تحقق یافته است یا خیر. اگر مازادی باشد برای آن تصمیم گیری می‌کنیم.

فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین نداریم

رییس قوه مقننه درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت‌: برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند. این که ما در مورد برق، انرژی و یا سوخت های دیگر روشی ایجاد کنیم که جلوی قاچاق را بگیرد و به مردم فشار وارد نکند نیازمند پیش‌بینی‌ها و راه‌حل‌هایی است. اقتصادانان در این باره پیشنهاداتی داشتند و مرکز پژوهش‌ها روی این مساله کار کرده است. ما باید میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهیم و جلوی قاچاق را بگیریم و فشاری به مردم وارد نشود. این نیازمند مدلی است که البته نباید به تورم دامن بزند. در مجموع بعید می دانم در شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.

در کشور پولشویی داریم

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره پولشویی، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی "پول های کثیف؟" بله. این مساله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مساله را حل کنند. این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود. اگر اشکالی وجود دارد باید در بخش‌های مختلف بحث شود. مثلا یک فرد را بگیریم و اعدام کنیم.

وی اضافه کرد: در کشور ما یک عملیات روانی از بیرون صورت می‌گیرد که مستمرا مردم را مضطرب کند  که دروغ و خلاف هم می‌گویند. عده‌ای هم در داخل به جای حل این موضوع چیزی روی آن می‌گذارند. ما باید یا راه‌حل دهیم یا برخورد کنیم. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد.

به گزارش ایسنا، خبرنگار سایت خبر آنلاین از رئیس مجلس این سوال را پرسید که بسیاری از نمایندگان وارد فضای انتخاباتی انتخابات مجلس در سال آینده شدند. این رویکرد را شما آسیب یا نشاط‌ آفرین می‌دانید و این که شما در انتخابات دوره بعد از تهران یا قم شرکت می‌کنید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: فعلا این حرف‌ها را در شرایط امروز به صلاح نمی‌دانم. تا انتخابات یک سال و نیم زمان باقی مانده است پس چرا باید راجع به این مسائل صحبت شود؟ مردم مشکلات متنوعی دارند شما هم به این موضوعات دامن نزنید و آقایان هم که در معرض این حرف‌ها هستند به کارهایشان بپردازند.

وی افزود : البته بنده حرکتی در انتخابات مجلس نمی‌بینم. ممکن است برخی از جریانات کارهایی را شروع کرده باشند. اخبارش به ما رسیده است. امروز نیاز است که همه وقت برای مشکلات مردم گذاشته شود؛ البته در سه یا چهار ماه منتهی به زمان انتخابات نام نویسی صورت می‌گیرد و آن زمان می‌توان وارد فاز انتخابات شد.

مشکل FATF از طریق رفراندوم حل شدنی نیست

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در مورد این که آیا بهتر نیست با توجه به پیچیدگی لوایح چهارگانه اف ای تی اف تصمیم‌گیری نهایی را با رفراندوم انجام داد گفت: این مشکل که از طریق رفراندوم حل شدنی نیست. در حال حاضر حقوق‌دانان نیز با مشکل آن را بررسی می‌کنند. بنده با رفراندوم مشکلی ندارم، اما برخی تیترها ظرافت فنی و حقوقی دارد که باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم گیری شود.

لاریجانی ادامه داد: از چهار لایحه مربوط به اف ای تی اف یک مورد تصویب و ابلاغ شده است؛ دو مورد دیگر مجلس نظر داده و به مجمع برای رسیدگی رفته؛ پس اصل موضوع برقرار است. مورد دیگر را شورا ایراد گرفته  که در کمیسیون برخی اصلاح شده و برخی دیگر اصرار شده است. در نهایت اگر شورای نگهبان موراد اصراری را قبول نکند موضوع به مجمع تشخیص ارجاع می‌شود.

خبرنگار میزان از رئیس مجلس درباره‌ی آخرین زمان تشکیل جلسه شورای هسته‌ای و جزییات آن پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: جلسه شورای هسته‌ای تشکیل می‌شود. یک ماه و یا سه هفته پیش آخرین جلسه آن برگزار شد . در این جلسات گزارشات مختلفی ارائه می‌شود که از بنده نخواهید جزییات آن را بگویم. بخشی هم مربوط به گزارشات آقای ظریف است که مستمر برای مجلس می‌فرستند و برخی را به کمیسیون امنیت ملی می‌دهند که آنها نتایج کارها را مطرح می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: مساله یک پیچیدگی دارد که باید با حوصله قدری جلو رفت و عجولانه وارد نشد. ولی به نظرم همه ابعاد بحث می‌شود.

لاریجانی در پاسخ مجدد به سوال این خبرنگار مبنی بر این که آیا مذاکرات با اروپایی‌ها ادامه دارد گفت: ما آنجا نیستیم که مذاکرات را قطع کنیم. چون مساله‌ی هسته‌ای با وجوه دیگری مواجه است. ما در حال مذاکره هستیم. آنها نظرات را به ما اعلام می‌کنند. مذاکرات به صورت تلفنی و حضور و در سطوح مختلف در حال انجام است و تقریبا مطلب روشن است که چقدر طرف مقابل می‌تواند کار کند.

خبرنگار روزنامه ایران از رئیس مجلس این سوال را پرسید که با توجه به  بحران‌های چند وجهی محیط زیست در کشور آیا نهایی شدن توافق‌نامه پاریس را به صلاح می‌دانید با توجه به این که برخی الحاق به این توافق نامه را ضروری دانسته و برخی دیگر معتقدند که این موضوع مغایر با منافع ملی است؟

رئیس مجلس در پاسخ گقفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت. اکنون کمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده است. این که اختلاف نظر وجود داشته باشد اشکالی ندارد. اما این ظرفیتی است که برای آینده مفید خواهد بود. ان‌شاء‌الله بررسی‌ها در کمیسیون انجام شده و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی لزوم شفافیت آراء نمایندگان گفت: شفافیت کار خوبی است که باید انجام شود اما مهمتر از آن حریت نمایندگان است؛ اگر کاری صورت گیرد که نمایندگان از حریت در اظهار نظر بیفتند فایده‌ای ندارد. مقام مجلس در آن است که هر فرد با حریت نظر دارد و آنچه مصلحت مردم است را بیان کند.

وی افزود: ما در ایران زندگی می‌کنیم و همه می‌دانیم که گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند. آنها به بنده مراجعه کرده و می‌گویند تا نظری را بیان می‌کنند برایشان مشکل ایجاد کرده و تحت فشار قرار می‌گیرند و با توهین  و هتاکی مواجه می‌شوند. آیا چنین شرایطی را در کشور قبول ندارید؟ این حرفها در کشور ما وجود دارد که مشکل‌زا است.

رئیس مجلس با تاکید بر این که باید رفتارها درست شود گفت:‌ از  نظر اخلاق سیاسی در کشور با مشکل مواجه هستیم. می‌گویند ایرانی‌ها با اخلاق‌ترین ملت‌های دنیا هستند. پس باید این موضوع به نمایندگی از ایران نشان داده شود نه این که در سالها شاهد توهین‌ها باشیم. بنده موافق شفافیت هستم و نگرانی ندارم اما می‌دانم چه مشکلاتی برای برخی‌ها به وجود می‌آید.

خبرنگار تسنیم از رئیس مجلس این سوال را مطرح کرد که بعد از مطرح شده موضوع بورسیه‌ها برخی از دانشجویان حتی نخبه کشور از تحصیل بازماندند اخیرا یک سری دانشجوها به دیوان عدالت شکایت کرده  که حکم به نفع آنها صادر شده اما مانع از اجرای آن حکم می‌شوند و حتی بحث‌های سیاسی بیان می‌شود. آیا مجلس نمی‌تواند کاری کند؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: تا جایی که اطلاع دارم خیلی از مشکلات حل شده؛ آنهایی که حل نشده است از کمیسیون آموزش می‌خواهم  موضوع را پیگیری کند که اگر مطابق قانون کار نشده مشکل را کند.

به گزارش ایسنا رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه اقدامی برای انجام مطالبه رهبری مبنی بر تشکیل نظام پارلمانی انجام داده‌اید گفت: مقام معظم رهبری در جمعی موضوع تشکیل نظام پارلمانی را مطرح کردند که به نظرم کار خوبی است، اما مجموع شرایط کشور را مناسب نمی‌دانم. البته از ایشان موضوع را پرسیدم که گفتند مثالی زدند. این بدان معنا نیست که حتما باید نظام پارلمانی تشکیل شود.

وی افزود: این موضوع به تغییر قانون اساسی نیاز دارد. شرایط امروز ما آمادگی این کار را ندارد. مطالعه‌ی آن سخت نیست. اما ظرف زمانی ما ظرف مناسبی نیست.

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار در مورد این که آیا تعطیلات مجلس زیاد نیست گفت: تعطیلات مجلس مطابق آیین نامه است؛ یعنی سه هفته جلسات علنی و یک هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برای انجام کار مردم و پیگیری مشکلات آنها. این کار سختی است که گاهی آنها تا پاسی از شب  جلسات مراجعات مردمی دارند. این فرصتی است تا مردم با حاکمیت ارتباط داشته باشند. مجلس تعطیل نیست بلکه جلسات علنی آن تشکیل نمی‌شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که با توجه به تحریم‌ها نباید قدم‌هایی برای وحدت ملی برداشته شود گفت: عقلا در شرایط فعلی با وضع کشور هر گامی با زمینه‌ی وفاق  و کنار هم قرار گرفتن نیروهای علاقمند به ایران ضرورت دارد؛ در صدر هم این کار انجام شد یعنی با ساز و کار رهبری جلسات سران قوا مستمر و هر هفته برگزار می‌شود؛ این منهای جلسات شورای امنیت و شورای انقلاب فرهنگی و موارد دیگر است.

وی افزود: گاهی اختلاف نظر مطرح می‌شود که به نظرم با هماهنگی‌ها و توصیه‌های رهبری این اختلافات رفع شدنی‌ است نمی‌توانم بگویم این روند با همین شدت در بین جریان‌های سیاسی وجود دارد اما باید عزم بیشتری باشد.

لاریجانی در پاسخ به سوال همین خبرنگار درباره‌ این که آیا نباید راهکاری برای مشکلات ایجاد شده بعد از انتخابات سال ۸۸ اندیشید گفت: آقای شمخانی، دبیر خانه شورای امنیت این موضوع را دنبال می‌کنند. می‌دانم بررسی‌هایی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی مبنی بر لزوم تغییر ساختار شورای امنیت با توجه به تاکید اردوغان گفت: این بحث جدیدی نیست؛ در گذشته هم مطرح می‌شد و ضرورت دارد. وقتی شورای امنیت یک جانبه تصمیم می‌گیرد موقعیت خود را از دست می‌دهد حتی آمریکایی‌ها هم با شورای امنیت مشکل دارند. آنها زمانی به عراق حمله کردند که مصوبه شورای امنیت را هم نداشت؛ حتی گفته شد ۸۰۰۰ میلیارد دلار هزینه شد. بقیه کشورها هم دچار عصیان شدند و شورای امنیت و سازمان ملل باید نهادی برای تصمیم‌گیری‌های به موقع باشد نه این که همچون یمن هنوز کاری نکرده است. هنوز شورای امنیت در حال از دست دادن مرجعیت خود است. به همین دلیل شاهد تشکیل محافل منطقه‌ای همچون شانگهای و آستانه هستیم. فکر می‌کنم این محافل منطقه‌ای بیشتر شود چون شورا ظرفیت ندارد؛ البته تغییر در شورا هم به سادگی نیست. چون ساختار زورگویانه حاکم است که به سادگی آن را تغییر نمی‌دهند و زمان بر است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایران پرس درباره ضرورت بازنگری در قوانین برای حل مشکلات فعالان اقتصادی و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خارجی، گفت‌:  ما قوانینی همچون قانون تسهیل فضای کسب و کار را برای فعالان اقتصادی تصویب کرده‌ایم، اما مساله دو قسم دارد. معمولا در لفظ صحبت از مقررات و قوانین می‌شود  ولی بخشی از آن مربوط به آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها است که ارتباطی با مجلس شورای اسلامی ندارد. بنده به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرده‌ام که در راستای تسهیل فضای کسب و کار قوانینی را که ممانعت می‌کنند مشخص کنند. در شورای هماهنگی سران قوا هم این موضوع تاکید شد و به معاون حقوقی رییس جمهور نیز گفته شد. قطعا بازنگری می‌تواند به جذب حداکثری و ورود سرمایه‌ها کمک کند.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی و بخش‌های مختلف با مطالعه و کمک معاونت قوانین می‌توانند انجام دهند که ما از آن استقبال می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ای مبنی بر این که مصوبات شورای هماهنگی شائبه قانونگذاری را به دنبال دارد و آیا مصوبات نباید از طریق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد، گفت‌: کارهای شورای هماهنگی جنبه قانونگذاری ندارد. ما تاکید کرده‌ایم که باید موارد لزوم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. مصوبات آنجا جایگزینی مجلس شورای اسلامی را ندارد و مصلحت نیست که نهادی جایگزین مرجع قانونگذاری شود.

وی ادامه‌ داد: مثلا درباره چک تضمینی بانک مرکزی اعلام کرده است که  برای کنترل پولشویی احتیاج به پشتوانه دارد. این گزارش را داد که ۸۰۰۰ میلیارد تومان از طریق چک تضمینی که قابل ردیابی نیست، پول جا به جا شده است. ما به آنها گفتیم که شما باید خودتان راسا اقدام کنید. آنها اعلام کردند که احتیاج به پشتوانه دارند و به همین دلیل شورا این موضوع را اعلام کرد، اما در نهایت تاکید شد که باید برای تبدیل این موضوع به قانون دولت لایحه دو فوریتی دهد.

لاریجانی اضافه کرد: برخی از مسائل احتیاج به همفکری دارد. مثلا درباره ارز باید تصمیماتی گرفته می‌شد که به قانونگذاری احتیاج نداشت اما پشتوانه قوه قضاییه را نیاز داشت. برخی از هماهنگی‌ها هم انجام شد. در مواردی همچون معافیت‌های مالیاتی هم ما به دولت تاکید کردیم که باید لایحه بدهد. برخی از موارد وجود دارد که دولت باید تصمیم گیری کند و نیاز به قانون نیست، اما برای اطمینان‌بخشی به مردم ما می‌گویم که باید قانون تصویب شود. نمونه آن موضوع سپرده گذاری ارزی است. بانک مرکزی می‌گوید که حاضر به سپرده‌گذاری و دادن سود به صورت ارز است، اما چون یک بار این کار به درستی عمل نشده است، اگر موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب شود اعتماد مردم جلب خواهد شد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم این سوال را از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید که تحرکات آمریکا و عربستان و امارات نشان می‌دهد که آنها در مذاکرات سوئد به دنبال تقسیم یمن هستند تا حوزه تحت نفوذ انصارالله را تبدیل به عرصه جدید کنند، نظر شما راجع‌ به آن چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال گفت‌: ما مخالف تجزیه یمن هستیم. این یک توطئه است که می‌خواهند منطقه را تجزیه کنند. این موضوع زمانی در عراق هم مطرح شد که ما مخالفت کردیم و ایستادگی کردیم تا کار به تجزیه کشیده نشود. پشت این قضیه آسیب رساندن به مردم یمن است و به همین دلیل موضع ایران مخالفت می‌باشد.

آخرین سوال را خبرنگار روزنامه‌ ابتکار پرسید، مبنی بر این که فراکسیون ولایی در انتخابات هیات رییسه به نفع  شما کناره‌گیری کرد که به تعبیر خودشان می خواستند شخص لاریجانی را نمک گیر کنند، اما بعد از تصویب لوایح مرتبط با FATF شرایط تغییر کرد؛ به گونه‌ای که شاهد تقاضای بررسی عملکرد شما در کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ هستیم؛ کما این که ظاهرا این موضوع از دستور کار خارج شده است، نظر شما راجع‌ به آن چیست؟

لاریجانی گفت‌: نظری ندارم و خیلی هم اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد. در مجلس شورای اسلامی افراد برای انجام انواع اقدامات آزاد هستند و طبیعتا رییس مجلس هم ممکن است نظری خاص داشته باشد. حق نمایندگان است که ایرادی به آن وارد نیست. ولی به نظرم در شرایط فعلی باید این توصیه دیگران را که می‌گویند عمل به صحت کنیم را رعایت کنیم. این برای امروز ایران ضروری است.

وی ادامه‌ داد: لزومی ندارد با سوظن عمل کنیم. خانم‌ها و آقایان در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند و می‌توانند تصمیم گیری کنند. جنس ما هم جنسی نیست که اگر کسی این کار را کند دلگیر شویم. اگر تشخیص دهم که آن چه که منافع ملت است را عمل کنم این کار را انجام می‌دهم. ضرورتی ندارد که به دیگران با سوظن نگاه کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تشخیص آنها نسبت به بنده اشتباه بود. برای انقلاب، جمهوری اسلامی  و مردم و مشکلات کشور هر چه که لازم می دانم و از دستم بر آید انجام خواهم داد و کاری به این جناح بندی‌ها ندارم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین