کد خبر: ۱۷۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲
یک متخصص اطفال گفت: از یک سالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال اول کندتر است و در این زمان نیاز کودکان به مواد غذایی کاهش می‌یابد.
ناطقان: علی محتشمی متخصص اطفال، درباره تغذیه کودک پس از یک سالگی، اظهار کرد:  از یک سالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال اول کندتر است و در این زمان نیاز کودکان به مواد غذایی کاهش می‌یابد، بنابراین باید میزان شیر روزانه کاهش یابد و حداکثر ۴ بار در روز، در سال دوم کودک با شیر مادر تغذیه کند و با سفره خانواده آشنا شود، اما توجه داشته باشید هرگونه عکس العمل مثبت یا منفی در این مورد کودک را متوجه خواهد کرد که چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد؛ بنابراین از این ترفند برای به کرسی نشاندن خواسته‌های کودکانه و گاهی نامعقول خود استفاده می‌کند.

این متخصص اطفال بیان کرد: با کودک بدغذا و بی‌اشتها در مورد زمان، مکان و نوع غذای عرضه شده قاطع باشید، ولی عصبانی نشوید تا نظم لازم در کودک ایجاد و نهادینه شود؛ گرچه باید به تمایل و علاقه کودک توجه کرد، ولی نباید اجازه داد که او همواره عقیده خود را مبنی بر دوست داشتن یا نداشتن غذایی خاص به خانواده تحمیل کند.


محتشمی ادامه داد: در چنین مواردی مادر باید غذای تهیه شده را در بشقاب کودک ریخته و به او بگوید اگر دوست دارد غذا را بخورد، زیرا غذای دیگری وجود ندارد؛ باید توجه کنید اگر در قبال خواسته فرزندتان به هر دلیلی مخالفت کردید تحت هیچ شرایطی، عقب نشینی نکنید، زیرا با اینکار کودک سالاری به تدریج بر تمام امور تربیتی شما حاکم خواهد شد و نمی‌توانید به طور صحیح و شایسته به تربیت او بپردازید.

وی افزود: اغلب کودکان دوست دارند با دست خود غذا را لمس و با غذا بازی کنند، اجازه دهید این کار را انجام دهد؛ مطمئن باشید در آینده‌ای نه چندان دور غذا خوردن با قاشق و چنگال را کاملا یاد خواهد گرفت و از لیوان آب یا شیر خود با مهارت بیشتری استفاده خواهد کرد.


این متخصص اطفال تشریح کرد: خانواده‌هایی که اجازه می‌دهند بچه‌ها تا پاسی از شب بیدار بمانند و همواره او را با برنامه کودک سرگرم می‌کنند، فرزندان آن‌ها رشد و نمو کامل نخواهند داشت و اشتهای چندانی به غذا ندارند، در نتیجه روند رشد مناسبی را طی نخواهند کرد.

محتشمی یادآوری کرد: هرماده بی‌ارزشی مثل نوشابه‌های رنگارنگ، هله هوله، شکلات و بستنی‌های رنگی، چیپس و پفک اگر بیش از ۶ تا ۸ هشت بار در ماه به کودک داده  شود، چنان او را وابسته می‌کند که تمام عمر قادر به کنار گذاشتن آن نخواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین