کد خبر: ۱۷۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
روحانی:
رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو گفت: بیماری‌های مزمن اقتصادی کنار هم در کشور جمع شد و ما ناچار شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مال‌باختگان به بانک مرکزی پرداخت کنیم.
ناطقان: حسن روحانی عصر سه‌شنبه در ادامه سفر هیئت دولت به استان سمنان و در جمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو به میزبانی سالن همایش‌های جابر بن حیان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، درباره سابقه تاریخی روز دانشجو، تأکید کرد: این روز دانشجو از فداکاری سه دانشجو نشئت می‌گیرد و این پیامی برای ما است که اگر تعدادی حتی اندک در کنار هم برای دست یافتن به یک هدف بلند ایستادگی کنند خداوند اثر آن را در اذهان مردم می‌گذارد.

وی افزود: سال‌های ۳۹، ۴۲ و سال‌های بعد، دانشگاه مبارز در کنار حوزه مبارز با رهبری امام هدف بسیار بلندی را به ثمر رساند من افتخار دارم که هم در دوران نهضت اسلامی طلبه حوزه و هم دانشجوی دانشگاه و فضای ایستادگی و مبارزه را در هر دو محیط با همه وجودم لمس کردم در میان حوزه‌ها و در رأس آن حوزه علمیه بود آن دوران در میان جنبش دانشجویی نیز دانشگاه تهران بود و من طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی دانشگاه تهران بودم.


بین ما که امروز در مسئولیت هستیم و شما یک تفاوت اساسی وجود دارد​

رئیس‌جمهور همچنین گفت: آنچه امروز در این جمع می‌بینم به معنای پیروزی دانشگاه است و به معنای پیروزی همان جنبشی است که از سال ۳۲ آغاز شد و در سال‌های بعد تا ۵۷ به کمال رسید، کی ما چنین فضایی را داشته‌ایم که دانشجوی ما با آزادی با لحنی که خودش مناسب می‌داند دولت را نقد می‌کند و این نقد حتماً حق شما است چراکه نقد دلسوزانه به نفع ما خواهد بود.

روحانی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه بین ما که امروز در مسئولیت هستیم و شما یک تفاوت اساسی وجود دارد، تصریح کرد: ما نماینده واقعیت جامعه و دانشجویان نمآینده‌ایده آل که از آینده‌ای درخشان‌تر سخن می‌گوید، ذهن و فکر دانشجو در مسیر ساختن ایرانی آبادتر، عالم‌تر و مستقل‌تر است، آنجایی که ما هستیم زود یا دیر شماها نیز به آن خواهید رسید و لذا باید گفت همان‌جا به‌عنوان مسئولیت جامعه حضور خواهید داشت و اداره کشور را بر عهده خواهید گرفت، پس امروز باید خودتان را برای آینده مدیریت کشور آماده کنید.

وی افزود: من این نکته را باید بگویم که اداره کشور و جامعه کار پیچیده و سختی است، حتی آن زمانی که ما دشمن قدار و ستمگری چون آمریکا و صهیونیسم هم نداشته باشیم بازهم اداره کشور کار آسانی نیست، به ثمر رساندن طرح تحول سلامت کار آسانی نیست، اینکه در طول پنج سال گذشته حقوق کارمندان و کارگران بیش از تورم بوده کار آسانی نیست، امروز در جامعه دریافتی‌ افراد نسبت به پنج سال پیش پنج برابر شده است.

آمار تورم را بانک مرکزی و مرکز آمار باید بگویند

رئیس‌جمهور در پاسخ به فریاد فردی که از تورم ۱۰ برابری سخن گفت، تأکید داشت: تورم را نه من شایسته آن هستم که بگویم چند درصد است و نه دیگری ... ما مرکزی در این کشور داریم که نامش بانک مرکزی و مرکز آمار است این افراد باید آمار تورم را بگویند.

روحانی بیان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که شرایط مطلوب است اگر ما مدعی هستیم که در برابر آمریکا باید بایستیم باید بدانیم که جنگ زخمی شدن و ایستادگی دارد در جنگ هم ما زخمی می‌شویم و هم دشمن.

وی افزود: تحمل سختی‌های فراوان در جبهه وجود دارد در سنگر ماندن مثل در خانه ماندن نیست سختی‌هایی دارد بسیاری از این افراد شاید زمان جنگ را درک کرده و در زمان جنگ بوده‌اند من از شما می‌پرسم از سال ۹۲ که مسئولیت اجرا را ما به عهده گرفتیم با کمک مردم تا سال ۹۶ اواسط ۹۶ آیا روند تورم کاهنده بوده یا خیر؟ تورم به اعتراف همه عقلای عالم و همه آن‌هایی که متخصص هستند از ۴۰ درصد به هشت درصد رسید.


کل حقوق نجومی چند میلیارد تومان است

رئیس‌جمهور همچنین با طرح این سوال که چه شد که در سال ۹۶ ما با مشکل تورم جدید مواجه شدیم و از کجا این امر نشئت گرفت؟ افزود: چند عامل دست‌به‌دست هم داد، نخست اینکه بیماری‌های مزمن گذشته‌ای که در مقطعی آثارش روشن‌تر و آشکارتر شد چه کسانی مجوز مؤسسات اعتباری را دادند و بانک‌های خصولتی و خصوصی در چه دوره‌ای راه افتادند؟ ما در چه زمانی دچار مشکلی شدیم؟ به خیابان آمدن مال‌باختگان در ۹۶ آغاز شد، چه کسی باعث شد تا میلیون‌ها و صدها هزار خانواده زجر ببینند؟

روحانی بیان کرد: آن‌هایی که مال مردم را تاراج کردند و به مردم ظلم کردند و آن زمانی که دولت یازدهم رفت در برابرشان بایستند همان‌ها رو درروی ما ایستادند و نامه ۹۰ امضا برای ما آمد که به این‌ها دست نزنیم، لذا ما چه می‌توانستیم کنیم؟ آیا ما در برابر این مسئله چه باید می‌کردیم؟

وی در پاسخ به دانشجوی دختری که فریاد زد حقوق‌های نجومی پس چه؟ بیان کرد: کل حقوق نجومی چند میلیارد تومان است اما شما بروید ببینید پرونده سه میلیارد دلاری که پول نفت را خوردند متعلق به چه کسانی بودند؟

اعتماد ۱۰۰ درصد به آمریکا نداریم

رئیس‌جمهور بابیان اینکه بیماری‌های مزمن اقتصادی کنار هم در کشور جمع شد و ما ناچار شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مال‌باختگان به بانک مرکزی پرداخت کنیم.

روحانی با بیان اینکه چه کسانی بودند که ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی راه انداختند، تصریح کرد: ریشه‌های این افراد روشن و آشکار است، در کنار این عوامل دشمن‌ترین افراد در آمریکا قدرت را در دست دارند، همه دولت‌های قبلی آمریکا هیچ‌وقت با مردم ایران دوستی نداشتند و هیچ موقع هم ما اعتماد ۱۰۰ درصد نه به آمریکا و نه به دیگران نداریم و اعتمادها نسبی است، پیامبر(ص) هم با کفار قرارداد امضا کرد ولی به مصلحت دید و صلح حدیبیه را امضا کرد و قرآن از آن به‌مثابه فتح مبین نام برد.

وی با تاکید بر اینکه هرگاه ممکن است بیگانه‌ای نقض عهدی کند و وقتی او نقض عهد کرد ما هم تکلیف و وظیفه دیگری داریم، گفت: شما می‌گویید که چرا ما با آمریکا اعتماد کردیم؟ چه کسی بوده و کی در این کشور بوده که گفته من به آمریکا اعتماد دارم؟ مگر ما در برابر کسی که مذاکره می‌کردیم اعتماد داشتیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که دو سال در دوران امام (ره) با صدام مذاکره کردیم، مگر آن زمان اعتماد داشتیم؟ ما وارد مذاکره‌ای شده‌ایم، این مذاکره کاملاً درست بوده و دولت، رهبری، مجلس، شورای نگهبان و همه باهم این کار را کردیم.



فروش نفتمان به ۲.۵ میلیون بشکه تبدیل شده بود

رئیس‌جمهور گفت: فرض بر اینکه تمام آثار برجام مال سال ۹۴ و ۹۵ بوده است، آیا خوب بوده یا بد؟ فروش نفتمان از یک‌میلیون بشکه به دو و دو و نیم میلیون بشکه تبدیل شده بود، این خوب بود یا بد؟ چطور پول نفت می‌آید خوب است؟ برای راه‌آهن و هواپیما و ... خوب است اما مذاکره بد است؟ بنابراین در این مسیر یکی از کسانی که ما باهم پیمان و قرارداد بستیم از آن خارج شد.

روحانی با طرح این سوال که ما در توافق برجام به کجا رسیدیم؟ بیان کرد: راه را برای تجار و برای بانک‌ها، کشتی‌رانی، فروش نفت، پتروشیمی و فولاد باز کردیم و کشور دو سال تنفس کرد، سرمایه زیاد و میلیاردها دلار پول وارد کشور شد، شما می‌گویید با توتال چرا قرارداد بسته‌اید، یک شرکت چینی هم در این قرارداد بود که اگر توتال می‌رفت آن شرکت بر عهده می‌گرفت، امروز این شرکت در میدان و کارها در حال انجام است، آیا این کار بدی بوده است؟

وی افزود: در این شرایط یکی از طرف‌ها که تفاهم‌نامه را امضا کرده بود از تعهد خارج شد، سود ما چه بوده است؟ فرض بگیریم که آمریکا خارج‌شده و برجام بیمار است؟ همین‌الان چه سودی داریم؟ سال ۹۱ تمام دنیا ما را محکوم می‌کردند هرچند ما آن را قبول نداشتیم و حتی سازمان ملل و آژانس ما را محکوم می‌کرد و اگر هم به دادگاهی مانند لاهه می‌رفتیم ما را محکوم می‌کرد، لذا امروز همه آمریکا را محکوم می‌کنند و این یک پیروزی سیاسی است، آیا نباید این را پیروزی دانست؟

امروز ترامپ شکست‌خورده است

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه ما همه اعضای یک ملت و جامعه و دلسوز این انقلاب و کشور هستیم، بیان کرد: ما امروز پیروزیم و اگر شما بگویید آمریکا پیروز است در اشتباه هستید، امروز ترامپ شکست‌خورده است و ما در شورای امنیت سازمان ملل دیدیم که ترامپ تنها ماند، ۱۴ کشور در برابر او ایستاد، لذا اگر کسی فکر می‌کند آمریکا پیروز است اشتباه فکر می‌کند.

روحانی با ابراز اینکه قانون اساسی راه پیش پایمان گذاشته و گفته که در موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... موضوع را باید به آرای عمومی گذاشت، گفت: البته این امر را باید مجلس و رهبری و ... تصویب کنند، لذا در قانون اساسی ما هیچ بن بستی وجود ندارد.

پول‌شویی در همه جای دنیا وجود دارد ‏

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، گفت: همه کشورهای دنیا در FATFعضو هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی تا امروز به عضویت آن درنیامده‌اند و ما حرفمان این است که اگر بخواهیم با بانک‌های بزرگ دنیا کارکنیم، باید تدابیری اندیشیده شود چون آن‌ها حاضر نیستند بدون حضور ما در FATFبا ما همکاری کنند.

روحانی بابیان اینکه پول‌شویی نه‌تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا وجود دارد و راه دوری از این موضوع شفافیت محسوب می‌شود، تأکید کرد: امروز بحثی درباره FATFنداریم و چهار لایحه درزمینهٔ مبارزه با پول‌شویی و بخش‌های تأمین مالی تروریسم از سوی دولت تقدیم مجلس شده است البته نمی‌گوییم در آینده با این امر سروکار نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امروز با ده‌ها بانک دنیا به‌نوعی تعامل و معامله داریم اما برخی بانک‌ها می‌گویند اگر در این معاهده وارد نشوید تعاملات بانکی ما تعطیل می‌شود، افزود: در این زمینه لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و آن‌ها رأی‌گیری می‌کنند و سپس شورای نگهبان دراین‌باره نظر می‌دهد و اگر به قانون تبدیل شد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند، امروز راهی جز اتحاد نداریم و باید به دولت و رئیس‌جمهوری انتقاد کنید؛ اما راه‌حل‌های خود را نیز بگویید تا راه اصلاح پیش‌گرفته شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین