کد خبر: ۱۷۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
رئیس جمهوری با ابراز ناراحتی از اینکه در گزینش‌ها سؤالاتی از جوانان میکنند که متأسفانه تشویق می‌شوند به دورویی و ناچار هستند دروغ بگویند، افزود: فردی می‌گفت در این امر ۸۰ درصد دروغ می‌گفتم تا بتوانم استخدام شوم، این دین ما نیست و ما شکل دیگری از دین راداریم معرفی می‌کنیم، ما باید دین را واقعی معرفی کنیم.
ناطقان: حسن روحانی صبح چهارشنبه در اجلاسیه سراسری نماز به میزبانی دانشگاه سمنان با بیان اینکه بالاترین عمل یک مؤمن و مسلمان نماز است، تأکید کرد: شاید بشود همه دین را در دو کلمه پرستش و نیایش خلاصه کرد، پرستش جوهر اسلام است یعنی باطن و حقیقت دین محسوب می‌شود و نیایش نیز صورت زیبای پرستش محسوب می‌شود.

وی با ابراز اینکه نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مثل سایر فروع دین نیست، نماز همه چهره اسلام است و صورت اسلام نماز محسوب می‌شود، افزود: جوهر دین، ایمان به خدا و اعتقاد به‌حق است و عمل به دستورات الهی است اما نماز پرچم دین قلمداد می‌شود، شما کشور را با پرچم می‌شناسید لذا دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: تعبیرات قرآن نه نسبت به نماز در اسلام بلکه در همه ادیان الهی به این امر معطوف است، آنجایی که خداوند به موسی سخن می‌گوید از نماز صحبت می‌فرماید، موسی کلیم که افتخارش کلیم‌الله شدن است با نماز گره می‌خورد، از قرآن نیز پیدا است که خداوند لطف خاصی نسبت به حضرت موسی داشته است اما بیش از ۱۳۵ نوبت در قرآن نام موسی (س) آمده است.

روحانی افزود: این موسی کلیم اولین دستوراتش این است که نماز را بپا دارد و آن کودکی که سخن می‌گوید و طهارت مادر و حقانیت خود را به جهانیان اعلام می‌کند به مقوله نماز اشاره می‌کند، لذا واقعیت دین اتصال به خداوند منان است و چهره درخشان دین نماز محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی حضرت ابراهیم، هاجر را می‌گذارد و کودکش اسماعیل را در بیابانی خشک رها می‌کند آنجا هم از نماز یاد می‌شود، نماز برای این نیست که ما سر خداوند یا سر دین بخواهیم منتی بگذاریم، بلکه حیات ما و سکون ما و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید، امام صادق(ع) می‌گوید حضرت علی(ع) هر وقت به مصیبتی مواجه می‌شد می‌ایستاد و نماز می‌خواند، لذا علی(ع) با آن عظمتش که تربیت‌شده یگانه اشرف مخلوقات هستند، وقتی با مشکل مواجه می‌شوند نماز می‌خوانند و این نشان می‌دهد که نماز چقدر مهم است

نماز افتخار بشریت و انسان است

رئیس‌جمهور بابیان اینکه حضرت علی(ع) آمد و با جسم بی‌جان حضرت زهرا(س) مواجه شد که خیلی برایش سخت بود، ادامه داد: حضرت ایستاد و دو رکعت نماز خواند و بعدش حضرت علی(ع) از خداوند کمک گرفت، نماز افتخار بشریت و انسان است، اینکه خداوند به ما اجازه داده و ما را دعوت کرده است باید قدر بدانیم، چراکه خداوند از ما خواسته است.

روحانی بابیان اینکه ما نیاز به نماز داریم و این فخر ما است که خداوند از ما خواسته با او حرف بزنیم و با او صحبت و از او یاد کنیم، تأکید کرد: این چه عبادتی است که با وقت‌شناسی، مکان، نظم و ترتیب، پاکی و خداوند رحمان و رحیم شروع می‌شود، حداقل ما در روز ۱۷ رکعت نماز می‌خوانیم و حداقل ۱۰ بار می‌گوییم بسم‌الله الرحمن الرحیم. لذا این یاد کردن نام خدا در طول روز یک توفیق است، نماز وسیله هدایت ما است. راه را به ما نشان می‌دهد و این دینی که همه مسلمانان در طول ۲۴ ساعت حداقل ۱۰ بار باید خداوند را با رحمانیتش صدا بزنند، از این دین خشونت و بداخلاقی و تهمت درنمی‌آید، اگر رفتار ما با نمازمان نمی‌خواند جایی مشکل‌داریم.

وی افزود: اولین نکته‌ای که قرآن برای آرامش ما بیان می‌کند که در مشکلات جزع‌وفزع نکنیم و در راحتی‌ها و در دستاوردها حرص ما را نگیرد، نماز است. چه چیزی می‌تواند ملت بزرگی را در برابر قدرت‌ها حفظ کند جز نماز؟ جز تکیه به لطف و رحمت خداوند؟ در انقلاب اسلامی نیز نماز مخصوصاً جماعت آن چهره‌های گوناگونی داشت. در دوران قبل از انقلاب اسلامی نماز دسته‌جمعی میان جوانان دو معنا داشت، نخست انقلابی بودن و دیگری مذهبی بودن، نماز دسته‌جمعی به معنای روشن‌فکر معتقد بود.

رئیس‌جمهور گفت: جو دانشگاه تهران قبل از انقلاب مانند امروز نبود، در تمام دانشگاه یک دخترخانم با روسری داشتیم اما موقع ظهر بسیاری جوانان می‌آمدند و بسیاری دخترها نیز چادر سر می‌کردند و می‌رفتند و نماز می‌خواندند، نماز علامت ایمان و اسلام بود، البته آن‌وقت علامت ایستادگی و مذهبی بودن نیز محسوب می‌شد. افرادی بودند که در غرب درس‌خوانده بودند وقتی آمدند به ایران افراد مذهبی بودند و احساس کردند که نماز باید ظهور داشته باشد

ساختمان نماز بیشتر دسته‌جمعی ترسیم‌شده است

روحانی همچنین بابیان اینکه این افراد احساس کردند که نماز قدرت اسلام و نمایش شعائر دین است و ضروری است و باید آن را اعلام کنیم، گفت: برای مثال امربه‌معروف خصوصی نمی‌شود؛ لذا نماز را می‌توان خصوص خواند چراکه عبادت فردی است اما اصل نماز شاید بیشتر بر مبنای جمع بناشده باشد چراکه بسیاری از اذکار نماز جمع هستند، پیداست که ساختمان نماز بیشتر دسته‌جمعی ترسیم‌شده است.

وی بابیان اینکه در همان زمان انقلاب بودند افرادی که روشنفکر و از غرب آمده بودند، مانند مرحوم سحابی و بازرگان که در دانشکده فنی دانشگاه تهران هم حتی نمازخانه احداث کرده بودند، افزود: انسان‌های متدینی بودند که برخی‌شان نماز شب را ترک نمی‌کردند.

رئیس‌جمهور همچنین نماز را مظهر دین و قدرت دانست و گفت: امروز در سطح دنیا آن ظهور و بروز دین کجاست؟ دو چیز بیشتر نیست یکی حجاب و دیگری نماز است. آن چیزی که علامت دین است نماز محسوب می‌شود، لذا چطور می‌توان نماز را ترویج کرد و گفت که امروز روز فشار اقتصادی دنیا بر ما است و فشار اقتصادی آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ما است، باید با تکیه‌ بر خداوند بایستیم، در انقلاب خیلی آدم‌ها مذهبی و غیرمذهبی بودند، اما آن‌هایی که پای انقلاب ایستادند و برنگشتند همان‌هایی بودند که اهل نماز بودند.

روحانی بابیان اینکه در جبهه چه کسانی ایستادند و مبارزه کردند؟ گفت: در دوران دفاع مقدس چهره‌هایی داشتیم که مردان باایمان و اهل نماز بودند و من خودم اگر آن‌ها را نمی‌دیدم باور نمی‌کردم، من باور نمی‌کردم که آدمی که حقوق ماهانه می‌گیرد و نیمی از حقوقش را در بین فقرا تقسیم می‌کند، تا ندیدم باورم نمی‌شد که شهید عباس بابایی وقتی قطعه‌ای از هواپیما موجود نبود می‌گفت من خودم این هواپیما را بلند می‌کنم که کسی برایش اتفاقی نیفتد و ویژگی این افراد مخلص اهل نماز بودن بود.

وی افزود: مردم اهل نماز ما حتی در جنگ نیز رحم و مروت نسبت به دشمن داشتند و بارها آب را در زمان تشنگی به دشمن می‌بخشیدند و لذا باید پرسید چه چیزی باعث این عظمت است که باعث شده ما در برابر جهان بایستیم؟ امام آن‌چنان روح مطمئنی داشت که ما در حیرت بودیم، امام خمینی (ره) کاملاً مطمئن بود که انقلاب پیروز می‌شود و این مهم نشان از ایمان به خداوند است.

نماز از خانواده باید شروع شود

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ستاد اقامه نماز زحمات بسیاری را کشیده است، بیان کرد: نماز از خانواده باید شروع شود، پدر و مادر اساس نماز و تربیت نماز را باید تشکیل دهند، تحکیم خانواده و ایمان آن و رفتار مادر اصل و اساس است، نباید به بچه گفت بلند شو و نماز بخوان وقتی بچه می‌بیند که والدین اول وقت نماز می‌خوانند او هم به این عمل دعوت می‌شود.

روحانی بیان کرد: سال ۴۳ وقتی امام (ره) آزاد شدند این‌همه دانشجوی دانشگاه تهران و اساتید در مدرسه فیضیه آمدند و در کنار طلاب آن جشن بزرگ را برپا کردند، همه احساس کردیم هدفی بلند داریم و آن هدف در سایه اتصال به‌حق و وحدت امکان‌پذیر است و امروز در این شرایط بیش از هر زمان دیگر نیاز به استعانت از خداوند داریم.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه در گزینش‌ها سؤالاتی از جوانان می‌کنند که متأسفانه تشویق می‌شوند به دورویی و ناچار هستند دروغ بگویند، افزود: فردی می‌گفت در این امر ۸۰ درصد دروغ می‌گفتم تا بتوانم استخدام شوم، این دین ما نیست و ما شکل دیگری از دین راداریم معرفی می‌کنیم، ما باید دین را واقعی معرفی کنیم، نماز وظیفه، فخر و عظمت انسانی است که نیایش و استعانت از خداوند محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم نماز را ترویج کنیم باید آن‌را از خانه آغاز کنیم و سپس مدرسه و آموزش‌وپرورش در این راستا بزرگ‌ترین وظیفه را بر دوش دارد، تصریح کرد: ‏در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیاری مسائل را مطرح می‌کنیم و می‌گوییم که به‌جای این مصوبات باید پول‌ها را به دبستان‌ها داد چراکه در این مکان‌ها هست که شاکله و شخصیت‌ها ساخته می‌شود، امروز دانشجویان موفق هم ساخته‌شده دبستان و خانواده موفق هستند، ما باید به آموزش‌وپرورش توجه کنیم و بدانیم که چطور بچه‌ها را به نماز دعوت کنیم.

روحانی بیان کرد: ما امروز باید مردم را تشویق کنیم، از سوی دیگر باید گفت اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور و اجبار دین درست نمی‌شود، از امامت، نبوت و ... با انتخاب است، حتی اساس نماز نیت است، نماز با نیت درست می‌شود، اینکه به ما می‌گویند نماز معراج مؤمن است نشان می‌دهد که ایمان تا درست نشود نماز معراج نمی‌شود.

وی افزود: نماز باعث تقرب است منتهی تقوا باید بیاید تا این قرب ایجاد شود پس ما امروز برای معنویتمان و دنیا، آخرت، قدرت و توان و ایستادگی‌مان در برابر مشکلات زندگی و هجمه‌ها و فشارها باید به نماز پناه ببریم زیرا نماز عمود دین ما محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور بابیان اینکه نماز همه‌چیز را معنا می‌کند و گویی همه اعمال ما جسم است و نماز روح، تأکید کرد: این روح است که می‌تواند ما را به‌جایی برساند که موفق شویم و لذا باید از خدا بخواهیم که همه ما خادم مساجد و قرآن باشیم که اگر این‌چنین باشد خادم مردم خواهیم بود.


منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین