کد خبر: ۱۷۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
وزیر انرژی قطر در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی اظهار کرد که خروج قطر از اوپک یک تصمیم کاملا استراتژیک بود و ربطی به مسائل سیاسی نداشت.
ناطقان: قطر دوشنبه هفته جاری، درست چند روز پیش از نشست رسمی اوپک و متحدانش در وین، اعلام کرد قصد دارد از اوپک خارج شود. این کشور اول ژانویه از اوپک خارج شده و به بیش از نیم قرن عضویت خود در این گروه پایان می‌دهد.

کشورهای همسایه قطر با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، یک بایکوت سیاسی و اقتصادی ۱۸ ماهه را علیه این کشور اجرا کرده‌اند.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر گفت: این اقدام سیاسی نبود اما در حقیقت از نظر استراتژیکی، منطقی به حساب می‌آید زیرا این کشور قصد دارد روی تولید گاز طبیعی مایع متمرکز شود. وی به شبکه سی ان بی سی آمریکا گفت: ما دیگر خود را مناسب حضور در اوپک نمی‌دیدیم و من به رهبری‌مان پیشنهاد کردم که باید از اوپک خارج شویم. می‌دانم افراد و رسانه‌ها دوست دارند این موضوع را سیاسی کنند و در واقع سیاسی نیز کردند حتی در خود قطر برخی از رسانه‌ها این کار را انجام دادند زیرا حقیقت را دوست ندارند.

وزیر انرژی قطر درباره کاهش نفوذ قطر روی اوپک گفت: چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. ما بازیگر کوچکی هستیم و تصور نمی‌کنم حرف ما به حساب بیاید.

 در حالی که قطر یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک به خصوص در قیاس با عربستان سعودی است اما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LNG جهان به شمار می‌رود. قطر اعلام کرده قصد دارد تولید سالانه LNG خود را از ۷۷ به ۱۱۰ میلیون تن افزایش دهد.

الکعبی در ادامه افزود: در حالی که دنیا به یک سبد انرژی بین نفت، گاز، تجدیدپذیرها و هسته‌ای نیاز دارد اما روشن است که گاز در آینده برتری پیدا خواهد کرد.

آینده اوپک

خروج قطر از اوپک پرسش‌هایی را درباره آینده این سازمان و حفظ نفوذش برانگیخته است. وزیر انرژی قطر به سی ان بی سی گفت: روشن است که اوپک مثل سابق روی قیمت‌های نفت نفوذ ندارد. وی گفت تصور می‌کنم قدرت اوپک به تدریج و به دلیل رشد تولیدکنندگانی همچون آمریکا و روسیه کاهش پیدا کرده است.

سعد الکعبی اظهار کرد: معتقد نیست که هرگونه جایگزینی سازمان و نیروهای بازار، راه بهتری برای متعادل کردن بازار انرژی خواهد بود و به باور وی، اگر اجازه داده شود عرضه و تقاضا نقش خود را ایفا کنند بازار متعادل خواهد شد و ارزانترین پروژه‌ها قادر خواهند بود فعالیت کنند.

 وی همچنین افزود: ناراحت کننده است که ببینیم اختلافات سیاسی در سراسر جهان روی کسب و کار انرژی تاثیر می‌گذارد اما وی امیدوار است که هیچ تعرفه یا محدودیتی روی تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله روی ایران وجود نداشته باشد. وزیر انرژی قطر گفت: تصور می‌کنم تاثیر تحریم‌ها علیه ایران برای صنعت انرژی خوب نیست و آزاد ماندن جریان نفت و سایر منابع انرژی بین همه کشورها نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین