کد خبر: ۱۷۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
قاضی‌عسکر:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه شرایط امسال حج را ساده ندانست و اظهار کرد:‌هیچ وقت در تاریخ کشور، روابط ایران و عربستان تا این حد تلخ و تیره نبود. الان عمره تعطیل است، ۶ میلیون مطالبه‌گر وجود دارد که حق دارند به این سفر بروند، آن‌ها سال‌ها انتظار کشیده‌اند.
ناطقان: مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان حج و زیارت با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، وزیر دادگستری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران، سفیر عراق در ایران، استاندار پیشین تهران، نماینده انتظامی ـ امنیتی وزارت کشور، رؤسای سابق سازمان حج و زیارت (اوحدی، قهرودی و لیالی)، جمعی از نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات اداری، سازمان‌های بازرسی کشور، اوقاف، استانداری خراسان رضوی، مدیران حج و زیارت استان‌ها و بعثه مقام معظم رهبری و همچنین شماری از کارگزاران زیارتی حضور داشتند.

پیش از آغاز این مراسم کلیپی از مجموع دستاوردهای «حمید محمدی» در دو سال گذشته پخش شد. او که از دی‌ماه سال ٩۶ ریاست این سازمان را به عهده داشت، هفته گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تودیع و با حکمی به عنوان مشاور وزیر منصوب و «علیرضا رشیدیان» جایگزین وی شد.  

رشیدیان، تحصیلکرده دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی است و تا ٢٧ آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی بود. او پیش از این مسؤولیت نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت را نیز به عهده داشت.

حج را فراجناحی هدایت کنید

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ سرپرست سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ تکریم از مسؤولانی که مسیر دشوار حج را تا امروز سپری کرده‌اند، اقدامی ارزنده دانست و بیان کرد: اگر حج ایران الگو شده به خاطر مجموع زحمات همه مدیران این سازمان بوده است، چه آن‌هایی که دار فانی را وداع گفته‌اند و چه آن‌ها در مسولیت دیگری همچنان خدمت می‌کنند.

او با اشاره به دوران مسؤولیتش در بعثه مقام معظم رهبری که از سال ۱۳۵۹ بوده است، گفت: حج روزهای دشواری را از سر گذرانده، بویژه در سال ۶۶. از آن به بعد تا امروز همه از جان مایه گذاشتند و رفته رفته به جایی رسیده‌ایم که رضایت مقام معظم رهبری بدست آمده است، ولی اگر به قله نگاه کنیم راه دشواری در پیش داریم.  

قاضی‌عسکر ادامه داد: رییس جدید تمام مسؤولیت‌های حج را می شناسند، توانمند و پرنشاط است و در خراسان رضوی ـ این استان مهم ـ آنقدر موفق عمل کردند که اگر قانون بازنشستگی نبود، از حضور ایشان در سازمان حج بهره‌مند نمی‌شدیم. آقای رشیدیان مورد اعتماد مقام معظم رهبری و دولت است.  غیرجناحی عمل کردن جزو ویژگی‌های خوب ایشان است، همین باعث شد در مشهد که جناح‌های مختلفی حضور دارند، موفق عمل کنند و امیدواریم در حج نیز فراجناحی عمل شود.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه شرایط امسال حج را ساده ندانست و اظهار کرد:‌هیچ وقت در تاریخ کشور، روابط ایران و عربستان تا این حد تلخ و تیره نبود. الان عمره تعطیل است، ۶ میلیون مطالبه‌گر وجود دارد که حق دارند به این سفر بروند، آن‌ها سال‌ها انتظار کشیده‌اند. باید به هر شکل شده زمینه عمره را فراهم کنیم، چون کمک می‌کند حج هم بهتر برگزار شود. باید سامان‌دهی عتبات را در برنامه قرار دهیم چرا که مشکلات زیادی دارد و گرانی ارز وضعیت خاصی را پیش روی آن قرار داده است. پیگیری شهدای منا و مسجدالحرام نیز جزو اولویت‌های ما است که بنده یک روز یک بار این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم حضور آقای رشیدیان نیز کمکی باشد.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان استاندار خراسان رضوی را رییس سازمان حج کرد

‌سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز در سخنانی تاکید کرد: باید از فرصت‌های حج در توسعه‌های محلی و ملی استفاده کرد و به تاثیری که در روابط ملت‌ها دارد و می تواند سوءتفاهم‌ها را برطرف کند، توجه کرد. اینکه در نظام جمهوری اسلامی سازمان حج و زیارت شکل گرفت بر خواسته از نگاه قرآنی و دینی بود که آن را یک سیاحت صرف نمی‌دید. با این نگاه به سازمان‌دهی حج نیاز داریم. راه خوبی را در این ۴٠ سال آمده‌ایم اما تا قله فاصله داریم.

او با اشاره شرایط واگذاری مسؤولیت سازمان حج و زیارت به حمید محمدی اظهار کرد: در دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد، مخصوصا در آن شرایط سخت، تیره و مبهم با آن فضای دولت، با وجود مخالفان و نبود ارتباط بین دو کشور که البته با حمایت مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعثه و تلاش‌های آقای محمدی، حج با عزتی در امنیت و با رفاه نسبی برگزار شد. در این مدت شرایط سختی در تامین ارز وجود داشت که به مرحله سختی رسیدیم و ممکن بود خیلی چیزها را از دست بدهیم.

صالحی افزود: آقای محمدی در سه نوبت درخواست کردند که این مسؤولیت واگذار شود، شرایط سازمان حج خاص بود که براحتی جایگزینی میسر نمی‌شد، اما مسیری که قانون بازنشستگی باز کرد این فرصت را به سازمان حج داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در شرایط سخت و پیش‌بینی نشده ارتباطات خارجی هستیم که مدیریت ویژه‌ای را طلب می‌کند. در افق پیش‌رو اتفاقات متعددی باید رخ دهد تا کارها را به سرعت پیش ببریم و رضایت حداکثری زائران را جلب کنیم.

حج ۹۸ مشکلی ندارد

حمید محمدی در مراسم تودیع خود گفت: در حالی این مسؤولیت را واگذار می‌کنم که لبخند رضایت حجاج و مقام معظم را شاهد بوده‌ام. هرچند که حج یک کار جمعی است و سازمان به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آید همانند اربعین. اعتقاد دارم مجموعه کارگزاران زیارتی سرمایه ارزشمندی برای پیشبرد اهداف سازمان و خدمت‌رسانی به زائران است. قطعا بخشی از موفقیت‌های حاصل شده به حضور جدی این کارگزاران مربوط می‌شود.

پرهیز از قوانین شخصی و سلیقه‌ای، ایستادگی در برابر نیروهای سفارشی، ارتقا سیستم دولت الکترونیک و توجه به بازنشستگان و پیگیری مشکلات ارزی عتبات، از جمله اقدامات ثبت شده در کارنامه دو ساله محمدی بود که او در سخنانش به آن اشاره کرد.

رییس پیشین سازمان حج و زیارت همچنین درباره سرنوشت حج امسال گفت: قطعا برای حج ٩٨ مشکل نداریم.  

‌در ادامه با حضور آوایی ـ وزیر دادگستری ـ، صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ حناچی ـ شهردار تهران ـ صالحی‌امیری ـ رییس کمیته ملی المپیک ـ و اوحدی ـ رییس سابق سازمان حج و زیارت و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ـ از حمید محمدی با اهدای لوح تکریم شد و حکم مشاورت او از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد. در ادامه حکم انتصاب ریاست سازمان حج و زیارت به رشیدیان داده شد. همچنین هدایایی از سوی بعثه مقام معظم رهبری، علیرضا رشیدیان، جمعی از کارگزاران زیارتی و شمسا و بانک ملت به حمید محمدی اهدا شد.

راه سخت حج ناامیدکننده نیست

علیرضا رشیدیان ـ رییس جدید سازمان حج و زیارت ـ‌نیز پس از دریافت حکمش در سخنانی کوتاه گفت: برای ادامه مسیر آغاز شده در حج و کاهش هزینه‌ها به همکاری قوای مختلف، بانک مرکزی، روحانیت و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیاز داریم، با این اتحاد امیدواریم این مسیر نورانی که با کمک کارگزاران طی شده ادامه پیدا کند. مطمئنا در این مسیر مشکلات جدی وجود دارد که مسلما آنچنان نیست که از ادامه کار ناامید شویم.

در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان حج و زیارت که بعدازظهر امروز (شنبه ١٧ آذرماه) در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد، نوفرستی به نمایندگی از مدیران ستادی و حج و زیارت استان‌ها به دوران مدیریت محمدی در زمان آشفتگی روابط ایران و عربستان و ابهام در برگزاری حج پس از یک دوره توقف اشاره و ارتقاء سازمان حج و زیارت را در زمان ریاست علیرضا رشیدیان آرزو کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین