کد خبر: ۱۷۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
حضرت امام رضا (ع) در کتاب طب الرضا به بررسی عوارضی که بر اثر حمام رفتن با شکم پر بر بدن به وجود می‌آید پرداخته اند.
ناطقان: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: استحمام با شکم پر، مولد درد قولنج است.

در اینکه با شکم پر به حمام رفتن خلاف اصول بهداشتی است و عوارض سوئی را در پی دارد، میان طب قدیم و جدید اختلافی نیست، ولی گفتگو در آن است که تبعات سوء آن چیست؟

می‌دانیم غذا برای اینکه هضم و جذب بدن شود، به مقداری حرارت احتیاج دارد و این حرارت درون معده و روده، روی غذا تاثیر می‌گذارد.

از طرفی با توجه به دانش علم و تجربه، وقتی حرارتی از خارج بدن را گرم کند، حرارت داخلی بدن کم می‌شود، کم شدن این حرارت اختلالاتی در معده، روده و عمل هضم ایجاد می‌کند، که طب قدیم از آن به قولنج ایلاووسی تعبیر می‌کند.

علائم کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، سردی دست و پا، درد شدید در داخل و خارج شکم مخصوصا قسمت بالای آن، پریدگی رنگ و گاهی توام با سردرد، سرگیجه و عرق زیاد و بی‌حالی است.

علاج آن حقنه (داروی مایعی که از طریق مقعد داخل روده‌ها می‌کنند)، شیاف و امتناع از خوردن و آشامیدن و در این حال استفراغ کردن عملی خطرناک است.

بعد از سه عمل فوق، خوردن شربت عسل که قدری گرم باشد و استراحت به پشت بسیار لازم و تاثیر گذار است.
برچسب ها: شکم پر ، عوارض ، استحمام
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین