کد خبر: ۱۷۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
براساس برنامه‌ی ششم توسعه، دولت مکلف است حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی ایران را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند که اکنون ۸۵ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت ۴۰۰ هزار مترمکعب در حال ساخت است.
ناطقان: با افزایش برداشت بی‌رویه آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت وزارت نیرو در تأمین نیاز آبی مناطق ساحلی کشور، تأمین آب از منابع غیرمتعارف است. در این راستا و در اجرای قانون برنامه‌ی ششم توسعه، بزرگ‌ترین سایت آب شیرین‌کن ایران با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۲۰۴ میلیون دلار در شهر بندرعباس در حال احداث است.

فاز نخست بزرگترین آب شیرین‌کن کشور افتتاح شد

هم‌چنین طبق اعلام شرکت آبفای کشور، فاز اول این پروژه، به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و با صرف هزینه‌ای به مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد ریال با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. با افتتاح این بخش از طرح، ظرفیتی به میزان ۲۳۰ لیتر بر ثانیه، به ظرفیت تولید آب شرب هرمزگان استان اضافه می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تکمیل ظرفیت نهایی این پروژه نیز با سرعت در دست اجراست.

در این راستا، شاهین پاکروح - معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور - گفت: احداث سامانه‌های آب شیرین‌کن در حاشیه‌ی ۱۰۰ کیلومتر جنوب کشور برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز این مناطق ضروری است. هم‌اکنون ۸۵ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در ایران در حال ساخت و بهره‌برداری است و این مهم با حضور و استقبال بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری برای ایجاد سامانه‌های آب شیرین‌کن، به دست آمده و از این طریق تلاش می‌شود تا تنش آبی در حاشیه جنوبی خلیج فارس، تا حدی زیاد مهار شود.

وی با بیان این‌که با فراهم شدن زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش آب و برق و در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، مهم‌ترین وظیفه وزارت نیرو تلاش درجهت تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و رفع موانع احتمالی در این مسیر است، ابراز کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری‌هایی به میزان ۷۰ هزار میلیارد ریال در قالب قرارداد با بخش خصوصی به روش‌های BOO ، BOTو بیع متقابل مبادله شده است.

تأمین آب فلات مرکزی ایران از طریق شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان

به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور ، گام بعدی ما تأمین آب فلات مرکزی ایران شامل ۱۷ استان از طریق شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان است. هم‌اکنون آب شیرین‌کن‌هایی به ظرفیت ۲۳۰۰۰ متر مکعب در بندرلنگه، چابهار و کنارک به ظرفیت ۳۲۵۰۰ مترمکعب، در آبادان به ظرفیت ۱۰.۰۰۰ مترمکعب، در بندرعباس به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب، در شبانه‌روز در حال احداث است و در تمامی جزایر جنوب، تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا، فعال و یا در دست اجراست.

پاکروح، با تاکید بر این مساله که در شرایط کنونی به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ خشکسالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های غیرمتعارف هم چون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها هستیم، تصریح کرد: استان هرمزگان بیش‌ترین تعداد آب شیرین‌کن را در سطح ایران دارد و طی یک دهه اخیر توانسته است هزینه تولید آب از طریق سامانه‌های نمک‌زدایی را به نحوی کاهش دهد و در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی یکی از پیش‌روترین شرکت‌های آب و فاضلاب است.

وی ادامه داد: در این استان، در سال ۱۳۸۵ در شهرستان بندرلنگه به روش BOO و در قالب قراردادهای خرید تضمینی سامانه‌های نمک‌زدایی با ظرفیت ۶۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز احداث شد و پس از آن به‌منظور حل کمبود آب در جزایر ابوموسی، تنب کوچک، هنگام، لارک، هرمز، فارور، قشم، شهرهای درگهان، سوزا در جزیره قشم و جزایر هنگام قدیم و قیل و دیگر نقاط استان با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پروژه‌های آب شیرین‌کن احداث شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در حال حاضر احداث ۱۷ سایت آب شیرین‌کن فعال توسط بخش خصوصی در استان هرمزگان در حال اجراست و سالیانه ۲۳ میلیون مترمکعب منابع آب شرب استان، از طریق تأسیسات نمک‌زدایی تأمین می‌شود، تاکید کرد: هم‌اکنون ۲۲ درصد از نیاز آبی استان از طریق شیرین‌سازی آب دریا و ۷۸ درصد آن از طریق منابع سطحی و زیرسطحی تأمین می‌شود.

به گفته پاکروح، تکمیل و راه‌اندازی آب شیرین‌کن‌های در حال احداث در شهرهای بندرعباس، بستک و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد نیاز آبی استان از طریق تأسیسات شیرین‌سازی تأمین خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیر سطحی خواهد بود.

وی اظهار کرد: نگاه ویژه دولت تدبیر و امید، ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در بخش پروژه‌های آب و فاضلاب استان هرمزگان بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود که بیانگر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

چندی پیش نیز فریبا گلریزان - مدیرکل دفتر تجهیزات منابع مالی و توسعه‌ مشارکت شرکت آب و فاضلاب کشور - به ایسنا اعلام کرده بود که در حال حاضر ۷۳ آب شیرین‌کن با ظرفیت ۱۴۸ میلیون مترمکعب در سال و ۴۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در ایران، در حال ساخت و بهره‌برداری است که از ۷۳ پروژه در حال ساخت، ۱۷ پروژه آب شیرین‌کن در اولویت ساخت قرار دارد و  ۵۶ پروژه نیز در حال بهره‌برداری است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین