کد خبر: ۱۷۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵
یک متخصص اطفال گفت: فتق ناف در کودکان غالبا بدون علامت است، ولی در سنین نوجوانی گاهی می‌تواند دردناک باشد.
ناطقان: علی محتشمی متخصص اطفال، درباره فتق ناف در نوزادان، اظهار کرد: فتق ناف در واقع بیرون زدگی عناصر و ارگان‌های داخل شکم است که به دلیل نقص واقع در ناف رخ می‌دهد. این تورم معمولا هنگام گریه و سرفه کردن و زور زدن نوزاد خود را نشان می‌دهدو برخلاف فتق کشاله ران بی خطر بوده و نیاز به اقدام اورژانس ندارد؛ اختلالی که باعث می‌شود ناف کودک برجسته و بیرون زده شود.

این متخصص اطفال بیان کرد: هنگامی که کودک دچار فتق ناف می‌شود باید آن را پشت بخوابانید تا تورم برطرف شود؛ فتق ناف در کودکان غالبا بدون علامت است، اما گاهی ممکن است در سنین نوجوانی دردناک باشد، پس از تشخیص این بیماری در نوزادان تا ۴ سالگی منتظر می‌مانیم و در صورت عدم بسته شدن نقص جدار شکم در ناف، عمل جراحی انجام می‌شود.


محتشمی ادامه داد: تورم ناف هنگام گریه کردن و زور زدن از جمله علائمی است که در بروز این بیماری دیده می‌شود،‌ مشکلاتی که به دلیل عدم درگیری احشا و بی خطر بودن آن تصمیم سریع برای جراحی توصیه نمی‌شود؛ لازم به ذکر است که بستن شکم با سکه و فشار آوردن روی ناف تاثیری در بهبودی این فتق نداشته و این قبیل کارها به دلیل عوارضی که برای بیمار به وجود می‌آورد، توصیه نمی‌شود.
فاکتور‌های خطر در فتق ناف چیست؟

وی با اشاره به اینکه فتق ناف بیشتر در شیر خواران پره مچور یا نارس ایجاد می‌شود، گفت:  این بیماری بیشتر در نوزادانی که هنگام  تولد وزنی پایین دارند شیوع دارد؛  شانس ابتلا به فتق ناف در دختر و پسر یکسان است؛ رنگ پوست تاثیر چندانی در ابتلا این بیماری ندارد اما در نوزادان سیاه بیشتری دیده می‌شود، همچنین در بالغین، افرد چاق مفرط و کسانی که زایمان‌های متعدد دارند، شایع است.

فتق ناف چه عوارضی دارد؟

این متخصص اطفال با بیان اینکه فتق ناف در شیر خواران عوارض کمی دارد، یادآوری کرد: در برخی موارد محتویات شکمی نوزاد که عموما روده‌ها هستند بیرون می‌زند و در مواردی بیرون شکم گیر کرده و جااندازی به حفره شکمی غیر ممکن می‌شود. در این کودکان احتمال گانگرن یا مرگ بافت بیرون زده، بیشتر شده و سبب عفونت حفره شکم می‌شود تا جایی که خطر مرگ را برای کودک ایجاد می‌کند. قابل ذکر است که گاهی در فتق نافی بالغین هم این اتفاق می‌افتد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین