کد خبر: ۱۷۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
یکی از مشکلاتی که معامله‌کنندگان چکی در زمان دادوستد با آن مواجه می‌شوند، این است که بدانند چک را با چه شرایطی می‌توان برگشت زد؟
ناطقان: بانک در موارد زیر، مجاز به پرداخت وجه چک نبوده و با درخواست دارنده چک موظف به صدور گواهی‌نامه پرداخت است:

۱- عدم‌کفایت موجودی حساب‌جاری و عدم امکان تأمین وجه چک از محل سایر حساب‌ها به شرح مندرج دربند‌های ۱۷-۵ و ۱۷-۶ این دستورالعمل،

۲- عدم انطباق امضای مندرج در چک با نمونه امضای معرفی‌شده توسط مشتری یا وکیل/ نماینده قانونی وی در حدود عرف بانکداری

۳- تشخیص هرگونه اختلاف پرداخت در مندرجات چک در چارچوب قوانین و مقررات مربوط،

۴- صدور دستور عدم پرداخت توسط مشتری یا ذینفع یا قائم‌مقام قانونی وی، در چارچوب ماده (۱۴) قانون صدور چک.

شرایط برگشت زدن چک چیست؟

۵- بسته بودن حساب‌جاری یا انسداد بخشی از تمامی موجودی آن ازجمله به‌موجب قانون، دستور مرجع قضایی یا به مشتری و عدم امکان وجه چک از محل سایر حساب‌ها به شرح مندرج دربند‌های ۱۷-۵ و ۱۷-۶ این دستورالعمل به‌گونه‌ای که امکان پرداخت وجه چک به‌طور مسیر نباشد.

۶- قلم‌خوردگی در متن چک (در صورت فقدان ظهر نویسی مرتبط با تصحیح قلم‌خوردگی)

۷- سایر موارد به‌موجب قوانین و مقررات موضوعه.

تبصره – چنان چه حساب‌جاری که عهده آن چک صادرشده است دارای موجودی کافی و یا قابل‌برداشت نباشد، بانک موظف است در صورت دارنده چک، اقدام به پرداخت موجودی قابل‌برداشت نموده و برای باقی‌مانده آن، گواهی‌نامه عدم پرداخت صادر نماید. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی‌محل محسوب شده و گواهی‌نامه عدم پرداخت صادره در این مورد برای دارنده چک، جانشین اصل چک خواهد بود.
برچسب ها: شرایط ، برگشت زدن ، چک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین