کد خبر: ۱۷۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵
در منابع و دستورات طب سنتی، دستورالعمل‌هایی برای نحوه و زمان خواب آمده است که دانستن این موارد بسیار ضروری است.
ناطقان: زمان خواب جزء یکی از مواردی است که بسیاری از افراد سعی می‌کنند آن را در زندگیشان رعایت کنند و تا حد امکان زمان به رختخواب بروند که نه تنها برایشان مشکلی بوجود نیاید بلکه به بدن و روحشان آرامش و راحتی هدیه نمایند. اما در این بین زمانی در طول روز است که اگر فردی در آن به خواب رود به آن خواب هلاکت می‌گویند و گفته می‌شود عوارض فراوانی بدنبال دارد که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد آن را برای شما شرح دهد.

بهترین زمان برای خوابیدن

حتما برای شما هم مانند دیگر افراد پیش آمده است که در دوران کودکی و زمان تحصیل همیشه با مادرتان برای خوابیدن و زود به رختخواب رفتن درگیر بودید.

شنیدن این جمله که بچه باید شب زود و کافی بخوابد تا فردا سرحال باشد در سن کودکی حتما برای همه آزار دهنده است.

هیچ بچه‌ای نیست که دلش بخواهد شب‌ها زود بخوابد و لذت بازی و بیداری را از دست بدهد.


اما همین بچه وقتی به سن بزرگسالی می‌رسد در حسرت یک دقیقه خواب بیشتر به سر می‌برد. دغدغه‌های فکری و کار و زندگی ماشینی این فرصت‌ها را از همه گرفته است.

این روز‌ها شرایط جوری است که انگار همه کمبود خواب دارند.

به قول بعضی‌ها یا باید آنقدر پولدار باشی که راحت بخوابی و نگران در آمد زندگی نباشی یا باید از خوابت بزنی تا برای زندگی پول دربیاوری!

در هر 2 صورت بدن انسان یک مکانیزم مشخصی دارد و باید در ساعات مشخصی بخوابد.

بدن انسان یک مکانیزم مشخصی دارد و باید در ساعات مشخصی بخوابد.
بهترین ساعت برای خواب شبانه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که شب بیداری را به خاطر سکوت و آرامش به خوابیدن و استراحت ترجیح می‌دهید بد نیست کمی بیشتر به این موضوع دقت کنید.

بیدار ماندن در طول شب و جبران آن در روز بسیار برای بدن شما خطرناک است.


شاید خطرات آن همین امروز به نظر نیاید، ولی در دراز مدت تاثیر بد آن را خواهید دید.

ساعت بیولوژیک بدن و تاثیر آن در بدن

خداوند می‌فرماید ما شب را برای شما مایه آرامش قرار داده‌ایم،‌ پس توجه کنید که نباید ریتم شب خواب شما به هم بخورد، اما امروزه استفاده از چراغ خواب‌ها موجب تغییر شده است.

افراد باید بین ساعت ۹ تا ۲ صبح خواب باشند چرا که این ساعت طلایی برای خواب بوده و سیستم هورمونی بدن فرد به خواب ۹ شب تا ۲ صبح نیاز دارد و بسیاری از افراد عادت کرده اند که روز‌ها بخوابند و شب‌ها بیدار باشند که این مسئله بر سیستم بدنی آن‌ها تاثیرگذار است و در طب سنتی ایران خواب دم غروب به خواب هلاکت یا مرگ تشبیه شده است.


جالب است بدانید؛ غده هیپوتالاموس در زمان بین ۹ شب تا ۲ صبح بیشترین فعالیت خود را دارد و امروزه ریتم بدن به هم خورده است چراکه خیلی از افراد تا نیمه شب بیدارند و مشغول تماشای تلویزیون یا کار با رایانه هستند و ناخواسته به بدن خود آسیب می‌رسانند. خواب بی‌موقع و دیرهنگام، پیری زودرس را در پی دارد و غدد فوق کلیه ۳ هورمون اصلی بدن را می‌سازد و بخش عمده‌ای از این هورمون‌ها هورمون جنسی است.


نکته جالب دیگری که بد نیست بدانید این است که؛ یک هورمون دیگر به نام کورتیزول وجود دارد که کورتون طبیعی بدن است که بر سوخت و ساز قند، پروتئین‌ها و بسیاری از قسمت‌های سیستم بدن تاثیر می‌گذارد و طبیعت بدن به این هورمون وابسته است. بی‌نظمی و عدم تعیین زمان مشخص برای خواب، بر عملکرد این هورمون‌ها تاثیر منفی و مستقیم می‌گذارد.

۶ عارضه جدی خواب هلاکت؛ خوابیدن به‌هنگام غروب آفتاب

در منابع و دستورات طب سنتی، دستورالعمل‌هایی برای نحوه و زمان خواب آمده است که دانستن این موارد بسیار ضروری است.


باید بدانیم که "خواب هنگام غروب آفتاب" معروف به خواب هلاکت است و این عوارض را به‌همراه دارد:

    کندذهنی
     فراموشی
     افسردگی
    سکته مغزی
    حملات تشنجی
    کوتاهی عمر

لازم به ذکر است که از دیدگاه طب ایرانی، "خواب روز" به‌خلاف خواب شب از عوامل بدی رنگ پوست و ایجاد بیماری‌های پوستی به‌علت عدم هضم غذا‌ها به‌هنگام روز محسوب می‌شود.


همچنین رابطه لک و جوش‌های پوستی و خواب رابطه بسیار تنگاتنگی است، زیرا خواب، بهترین زمان برای فرآیند هضم غذا است و بخش عمده مواد زاید و خام که در اندام‌های مختلف انباشته شده در این زمان هضم یا در ادامه دفع می‌شود، در واقع یک خواب مناسب، امکان دفع مواد زائد بدن و داشتن یک زندگی سالم را نوید می‌دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین