کد خبر: ۱۷۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
پاپایا یک میوه استوایی فوق ‌العاده سالم است که خواص بسیاری دارد.
ناطقان: پاپایا از آنتی ‌اکسیدان ‌هایی است که می ‌توانند التهاب را کاهش دهند، با بیماری ها مبارزه کنند و شما را جوان نگه دارند.

ما در این مطلب به بررسی ۸ فایده سلامتی این میوه مفید می پردازیم، با ما همراه باشید.

خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است

پاپایا میوه گیاه کاریکا پاپایا است. رشد این میوه در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک شروع ‌شده، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان نیز رشد کرده‌ است.

پاپایا حاوی یک آنزیم به نام papain است که می ‌تواند زنجیره‌ های سخت پروتئین موجود در گوشت ماهیچه را تجزیه کند. به همین دلیل، هزاران سال است که مردم از این میوه به منظور هضم پروتئین گوشت استفاده می کنند.

اگر پاپایا رسیده باشد، می ‌تواند خام خورده شود. با این حال، پاپایا خام باید همیشه قبل از خوردن پخته شود. اهمیت این موضوع در به خصوص خانم های باردار بسیار مورد توجه است، چرا که پاپایا نارس حاوی مقادیر بالایی لاتکس است که باعث انقباض رحم می شود و ممکن است موجب سقط جنین شود.

پاپایا شبیه به گلابی است و می تواند طولی معادل ۵۱ سانتی متر داشته باشد. وقتی که این میوه مفید هنوز نارس و کال باشد پوست آن سبز است و زمانی که رسیده باشد پوستی نارنجی رنگ خواهد داشت. گوشت آن نیز ممکن است زرد، نارنجی و یا قرمز باشد.

علاوه بر این، این میوه دارای دانه ‌هایی سیاه است که خوردنی اما تلخ هستند.

یک پاپایا کوچک (۱۵۲ گرم) شامل:

کالری: ۵۹
کربوهیدرات: ۱۵ گرم
فیبر: ۳ گرم
پروتئین: ۱ گرم
ویتامین سی: ۱۵۷٪ از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ویتامین آ: ۳۳٪ از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
Folate (ویتامین B9): 14٪ از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
پتاسیم: ۱۱٪ از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و ویتامین B1 ، B3 ، B5 ، E و K.

پاپایا همچنین حاوی آنتی اکسیدان های سالم شناخته شده به عنوان کاروتنوئیدها – به ویژه یک نوع به نام لیکوپن است. علاوه بر این، بدن شما این آنتی ‌اکسیدان‌ های مفید را بهتر از میوه‌ ها و سبزیجات دیگر جذب می‌ کند.

دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است

رادیکال های آزاد مولکول های واکنشی هستند که در طول متابولیسم بدن شما ایجاد می شوند. آن ها می توانند استرس اکسیداتیو را تقویت کنند که می تواند منجر به بیماری شود.

آنتی اکسیدان ها، از جمله کاروتنوئیدهای موجود در پاپایا، می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند.

مطالعات نشان می دهند که پاپایا تخمیر شده می تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری کبد کاهش دهد. همچنین بسیاری از محققان بر این باورند که رادیکال ‌های آزاد بیش از حد در مغز عامل مهمی در بیماری آلزایمر هستند.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به آلزایمر یک عصاره پاپایا تخمیر شده را به مدت شش ماه دریافت کردند، و سپس یک افت ۴ درصدی را در نشانگر زیستی تجربه کردند که نشان ‌دهنده آسیب اکسیداتیو به DNA و همچنین مرتبط با پیری و سرطان است.

کاهش استرس اکسیداتیو به مقدار لیکوپن پاپایا و توانایی حذف آهن اضافی که مشخصه تولید رادیکال های آزاد است مربوط می شود.

دارای خواص ضد سرطان است

تحقیقات نشان می دهد که لیکوپن موجود در پاپایا می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین ممکن است برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند نیز مفید باشد . این میوه مفید این کار را با کاهش رادیکال های آزاد انجام می دهد.

علاوه بر این، پاپایا می تواند برخی اثرات منحصر به فردی که ممکن است سایر میوه ها نداشته باشند را دارا باشد.

در بین ۱۴ میوه و سبزیجات با ویژگی ‌های آنتی‌اکسیدان شناخته ‌شده، تنها پاپایا فعالیت ضد سرطانی را در سلول‌ های سرطانی سینه نشان داد.

در یک مطالعه کوچک در افراد مسن با التهاب و ناراحتی معده، دریافت پاپایا تخمیر شده آسیب اکسیداتیو را کاهش داد.

با این حال، قبل از این که توصیه ‌هایی ارائه شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

اضافه کردن پاپایای بیشتر به رژیم غذایی شما می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که میوه هایی که سرشار از لیکوپن و ویتامین C هستند، می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشند. آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در پاپایا قادرند تا از قلب شما محافظت کنند و اثرات محافظی "کلسترول خوب” یا همان HDL را افزایش دهند.

در یک مطالعه، افرادی که یک مکمل پاپایا را به مدت ۱۴ هفته مصرف کرده بودند، التهاب کمتر و نسبت بهتر "کلسترول بد” به "کلسترول خوب” یا LDL به HDL را نسبت به افرادی که این مکمل را استفاده نکرده بودند داشتند.

می تواند با التهاب مبارزه کند

التهاب مزمن در بسیاری از بیماری ریشه دارد‌ها و غذاهای ناسالم و سبک زندگی است که می ‌تواند فرآیند آن را تحریک کرده و به خطر بیندازد. مطالعات نشان می دهد که مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند پاپایا، به کاهش نشانگرهای التهابی کمک می کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مردانی که مصرف میوه ‌ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید را افزایش داده‌ بودند، کاهش قابل ‌توجهی در CRP، یک نشانگر التهابی خاص داشته‌ اند.

می تواند فرایند گوارش و هضم را بهبود بخشد

آنزیم papain در پاپایا می ‌تواند پروتئین را آسان ‌تر هضم کند. افراد در مناطق گرمسیری مصرف پاپایا را برای درمان یبوست و دیگر نشانه‌ های سندرم روده تحریک ‌پذیر (IBS) در نظر می ‌گیرند.

در یک مطالعه، افرادی که یک فرمول مبتنی بر پاپایا را به مدت ۴۰ روز دریافت کردند، بهبود قابل ‌توجهی در یبوست و نفخ را مشاهده کردند. دانه‌ ها، برگ‌ ها و ریشه‌ این میوه نیز برای درمان زخم در حیوانات و انسان ‌ها استفاده شده است.

در برابر آسیب‌ های پوستی از پوست محافظت می کند

علاوه بر حفظ سلامتی بدن، می ‌توانید به پوست خود کمک کنید تا نرم ‌تر و جوان تر به نظر برسد.

باور بر این است که فعالیت بیش از حد رادیکال های آزاد مسئول بسیاری از چین و چروک ها، افتادگی و دیگر آسیب های پوستی است که با افزایش سن رخ می‌ دهد.

ویتامین C و لیکوپن موجود در پاپایا از پوست شما محافظت می کنند و ممکن است این علائم پیری را کاهش دهند.

در یک مطالعه، دریافت مکمل لیکوپن به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته، قرمزی پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب که نشانه آسیب پوستی است را کاهش داد. در بررسی دیگر، زنان مسن که ترکیبی از لیکوپن، ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها را برای ۱۴ هفته مصرف کرده بودند، عمق چروک های صورت شان کاهش قابل ملاحظه ای داشت.

خوش ‌مزه و چند منظوره

پاپایا طعم منحصر به فردی دارد که بسیاری از مردم آن را دوست دارند. و رسیده بودن آن کلید این طعم منحصر به فرد است. پاپایای کال و یا بیش از حد رسیده عم متفاوتی با پاپایای رسیده دارد.

هنگامی که این میوه به طور مطلوب رسیده باشد، باید رنگ زرد تا نارنجی- قرمز بداشته اشد، اگر چه چند لکه سبز هم خوب است.

مزه آن در هنگام سرد شدن بهتر است، بنابراین ایده خوبی است که در یخچال نگهداری شود. بعد از شستن آن، شما می ‌توانید آن را از طول به اندازه نصف کاهش دهید، دانه ‌ها را در بیاورید و آن را با قاشق، مانند طالبی یا هندوانه بخورید.

همان طور که فوق ‌العاده متنوع است، همچنین می ‌تواند با دیگر غذاهایی که طعم آن را تکمیل می ‌کنند نیز ترکیب شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین