کد خبر: ۱۷۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲
یک متخصص گوارش و کبد درباره شب یلدا و خواص بی‌نظیر خوراکی‌های مورد استفاده در این شب بلند توضیحاتی داد.
ناطقان: روز‌ها می‌گذرد و به بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم، در این روز که به شب یلدا معروف است خانواده‌ها به رسم کهن در خانه بزرگ خانواده جمع شده و ثانیه ثانیه این شب را با خاطرات خوب و خوش در کنار بزرگترهاى فامیل مى گذرانند؛ طولانى‌ترین شبى که رسم و رسومى مختلف و البته خاص دارد.

یلدا یک سنت باستانی است؛ ایرانیان چند هزار سال است که آخرین شب پاییز را که بلندترین و تاریک‌ترین شب سال است را تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر این سنت باستانی را جشن می‌گیرند، تا تاریکی و سردی روحیه آن‌ها را ضعیف نکند و زمستان را به خوبی پشت سر بگذارنند.


در این جشن اقوام با مصرف انواع خوراکى‌ها که هر کدام خواص بسیار زیادى دارند، شب را در کنار یکدیگر صبح می‌کنند، به همین منظور  باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این گزارش که از امروز و به مدت یک هفته هرروز صبح منتشر مى شود به فواید و نکات سلامتى این خوراکى‌ها بپردازد.

ترانه محمدى متخصص گوارش و کبد، درباره خواص هندوانه و فواید آن برای گوارش، اظهار کرد: هندوانه میوه‌ای با خاصیت فراوان است؛ ایرانیان از زمان هاى قدیم این میوه را در سبد غذایى خود جاى داده‌اند و از خواص آن بهره می‌برند، این میوه به دلیل آب فراوانی که دارد می‌تواند برای رفع تشنگی استفاده شود، همچنین هندوانه منبع طبیعی از بهترین آنتی اکسیدان‌ها چون ویتامین C  و A  است که بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.


این متخصص گوارش و کبد بیان کرد: شب یلدا یکى از طولانى‌ترین شب هاى سال است که افراد انواع میوه و آجیل را مصرف می‌کنند؛ هندوانه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از بروز سرطان به ویژه سرطان پروستات پیشگیری می‌کند، آنتی اکسیدان به خصوص لیکوبن به عنوان دشمن سلول‌های سرطانی و عامل تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان است.


محمدی با اشاره به اینکه هندوانه سرشار از ویتامین C است، گفت: هندوانه به دلیل اینکه سرشار از ویتامین  C است، بخش دفاعی بدن و فعالیت ذهن را تقویت کرده و باعث می‌شود فرد به بیماری مبتلا نشود، به همین دلیل برای کودکان بسیار توصیه می‌شود؛ همچنین به علت دارا بودن ویتامین E برای سلامت چشم بسیار مفید است، علاوه بر این منبع مفیدی برای حفظ شادابی پوست و پیشگیری از چین و چروک پوست است.

وی با تاکید بر اینکه هندوانه باعث بهبود عملکرد قلب، رگ و کاهش فشار خون می‌شود، ادامه داد: هندوانه به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود؛ همچنین  پوست این میوه دارای ماده سیترولین است که عملکرد رگ‌ها را بهبود بخشیده، فشار خون را کاهش داده و مانع از جمع شدن چربی در بدن می‌شود.


این متخصص گوارش و کبد افزود: توصیه می‌شود کسانی که دچار سنگ کلیه هستند از این میوه زیاد استفاده کنند چرا که دارای آب فراوانی است و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند؛ همچنین هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کند.


وی تشریح کرد: هندوانه معده را تقویت می‌کند همچنین به دلیل اینکه مدر است به پائین آوردن فشار خون کمک می‌کند؛ این میوه آبدار برای ورم مثانه مفید است و آب آن به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری‌های عفونی مفید است، چرا که  عطش و التهاب بیمار را برطرف می‌کند.


محمدی با بیان اینکه هندوانه خاصیت خنک کنندگی دارد، یادآوری کرد: هندوانه به طرز شگرفی سرشار از سیترولین و آمینو اسید است؛ همچنین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌، به کاهش آسم کمک می‌کند علاوه بر این خطر بروز سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین