کد خبر: ۱۷۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نتایج مذاکرات سوئد را همسو با سیاست های ایران در برابر متجازوان دانست.
ناطقان: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران از ابتدا جهت زمینه سازی برای مذاکرات یمن خواهان پایان حملات، ارسال کمک ها و برقراری آتش بس بود.

وی در گفت‌وگو با شبکه العالم همچنین از سازمان ملل خواست در اقدامی درجهت مخالفت با سیاست های آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای، به این توافق پایبند باشد.

قاسمی افزود: مبادله مالی با کشورهای اروپایی، جایگزین خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای است.

وی درباره تاخیر در اجرای این راهکار گفت: سازوکارمالی ایران و اروپا، با برخی از مشکلات روبروست زیرا برای اولین بار اجرایی می شود. کشورهای اروپایی نیز همانند ما خواهان عدم افشای جزئیات راهکار تبادل مالی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان گفت: تا زمانی که توافق هسته ای در راستای تحقق منافع ایران باشد ما در این توافق باقی خواهیم ماند.

به گزارش ایسنا، طرف‌های یمنی روز پنجشنبه گذشته در پایان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوری درگیری‌ها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند.

براساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فورا تمامی درگیری‌ها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی را متوقف کنند.

همچنین قرار است رئیس کمیته هماهنگی گزارشات هفتگی درباره اجرای این توافق ارائه کند.

براساس این توافق که قرار بود از روز جمعه گذشته اجرایی شود افراد مسلح باید ظرف ۱۴ روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند.

قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود.

همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود.

تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه نشوند.

براساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد.

سازمان ملل نقش مهمی در حمایت از اداره و تفتیش مؤسسه کل بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد داشت.

همچنین مسئولیت امنیت الحدیده و بنادر مذکور به عهده نیروهای امنیتی محلی خواهد بود.

آمریکا، امارات، کویت، مصر و بحرین از این توافق استقبال کردند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این در واکنش به نتایج مذاکرات طرف‌های اصلی بحران یمن در استکهلم ضمن استقبال از تفاهمات و توافقات صورت گرفته میان طرفین با نظارت نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، گام های مثبت اعتماد ساز و توافقات اولیه حاصل شده را برای استمرار گفتگوها امیدوار کننده خواند.

این دیپلمات ارشد کشورمان، توافق حاصله در خصوص شهر و بندر الحدیده را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: این تفاهم نشان می‌دهد گروه‌های یمنی حاضر در گفت‌وگوها به دقت و درستی شرایط اسفبار مردم مظلوم یمن را درک کرده و برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در آن کشور به دلیل تشدید درگیری‌ها در اطراف الحدیده استمرار وصول کمک‌های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: بندر حدیده و سایر بنادر و فرودگاه‌های یمن از جمله فرودگاه صنعا هر چه سریع تر برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه و فعالیت‌های مدنی به منظور کاهش رنج و آلام مردم یمن آماده سازی شوند. امیدواریم تفاهم‌های حاصله در چارچوب و بازه زمانی تعیین شده اجرایی و زمینه لازم را به منظور انجام دور بعدی گفت‌وگوها در آینده نزدیک برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رویکرد مسئولانه خود در قبال بحران های منطقه‌ای نقش سازنده‌ای در ترتیبات اجرایی گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئد ایفا کرده و همچنان در راستای طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راه حل نهایی بحران یمن را توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفت‌وگوهای یمنی-یمنی می داند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین