کد خبر: ۱۷۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور گفت: از ۱۱۷۰ گونه مهره‌دار کشور، ۸۷ گونه بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.
ناطقان: سید مجید خرازیان مقدم عصر امروز در دومین جلسه کارگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های حیات وحش، لرستان را از نظر تنوع زیستی یک استان شاخص دانست و اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه و در بخشی از ماده 38 قانون، بحث تهیه و اجرای برنامه‌های عمل گونه‌های در معرض تهدید و انقراض جانوری حیات وحش کشور را داریم که براساس آن مکلف هستیم یک برنامه پنج ساله را تهیه و اجرا کنیم.

وی افزود: از هزار و 170 گونه مهره‌داری که در کشور داریم 87 گونه بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور عنوان کرد: در برنامه پنج ساله هدف گذاری کردیم اگر اعتبارات محقق شود که تاکنون نشده بتوانیم 30 برنامه عمل را تهیه و اجرا کنیم.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر حدود 10 برنامه عمل را برای گونه‌های جانوری در معرض تهدید تهیه کردیم که به استانداران استان‌های هدف ابلاغ شده تا با محوریت خود استانداران این برنامه‌ها به تدریج در شورای اداری استان مطرح و تصویب و یک ردیف اعتباری استانی برای آن در نظر گیرند البته در سطح ملی نیز ما کمک می‌کنیم تا این برنامه‌ها اجرایی شود.

خرازیان مقدم با بیان اینکه 10 برنامه مذکور برای هر استانی متفاوت است گفت: استان لرستان از جمله استان‌هایی است که برنامه عمل خود را در رابطه با پلنگ، سمندر کوهستانی لرستان، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک پیش برده است.

وی تصریح کرد: اعتباری که برای 30 برنامه طی 5 سال پیش بینی کردیم 400 میلیون میلیارد تومان است یعنی سالی 80 میلیارد تومان، البته در دو سال اخیر تنها 8 میلیارد تومان محقق شده (5 درصد) و مابقی این اعتبار هنوز تخصیص نیافته است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در حوزه‌های دیگر چون مملکت از نظر اعتبارات با محدودیت‌هایی مواجه است باید با تلاش بیشتر بتوانیم برنامه‌هایمان را محقق کنیم.

خرازیان مقدم در رابطه با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز اظهارداشت: این بیماری بیشتر در حیات وحش است و متاسفانه ما نمی‌توانیم ارزش ریالی برای حیات وحش قید کنیم. برای مثال وقتی در یک منطقه 200 یا 300 راس قوچ، میش یا بز تلف می‌شود این یعنی زحمات 15 سال حفاظت چند محیط بان که همه زحمت زندگی خود را برای حفاظت از این حیوانات گذاشته‌اند تلف شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث بیماری پی. پی. ار سازمان دامپزشکی در این چند سال به ما بسیار کمک کرده است افزود: سازمان دامپزشکی در بحث بیماری پی. پی. ار تعهد بین المللی دارد تا سال 2030 این بیماری را ریشه کن کند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور با بیان اینکه برای کنترل بیماری پی. پی. ار جلسات مستمری در سطح ملی برگزار شده است عنوان کرد: این بیماری از آن دسته بیماری‌هاست که از دام سبک شیوع پیدا می‌کند و در سال‌های گذشته تلفات عجیبی در حیات وحش داشتیم اما خوشبختانه امسال تلفات کمتر شده است و در لرستان اصلا تلفاتی نداشتیم.

وی بیان کرد: واکسیناسیون مستمر دام‌های اهلی سبک باید به صورت فراگیر انجام شود که طبیعتا سازمان دامپزشکی اعتبارات این چنینی ندارد تا برای هرچه دام سبک دارد واکسیناسیون فراگیر داشته باشد.

خرازیان مقدم تصریح کرد: طی دو سال گذشته برنامه‌ای به سازمان دامپزشکی دادیم که بر اساس آن مناطق تحت مدیریت‌‌مان را اولویت بندی کردیم و گفتیم مناطق سطح یک حداقل در داخل و مجاورت مناطق واکسیناسیون انجام شود که در حال انجام است و واقعا نتیجه بخش بوده است.

وی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی‌ست که هر سال سر و تیپ‌های متعددی از آن شناسایی می‌شود گفت: چند سالی است که ویروس آنفولانزا در کشور ما بومی شده است و اینکه در فصول مختلف سال شاهد این بیماری در مرغداری‌ها هستیم بدین معنی است که این بیماری دیگر وابسته به فصل مهاجرت پرندگان مهاجرآبزی نیست که از آبان تا اسفند مهاجرت دارند چرا که این بیماری بومی شده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور اظهارداشت: پرندگان مهاجرآبزی در شیوع بیماری آنفولانزا و در انتقال تیپ‌های جدید نقش دارند.

وی افزود: در بحث بیماری آنفولانزا همکاری خوبی با سازمان دامپزشکی داریم به طوری که در وهله اول بحث ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر آبزی را هماهنگ کردیم. ادارات کل محیط زیست استان‌ها نیز امسال طی ابلاغی که ریاست سازمان محیط زیست داشت صید و شکار را تفویض کرد و ما نیز این ممنوعیت را طی نامه‌ای تفویض کردیم اکنون دیگر اگر دامپزشکی استان تشخیص دهد که منطقه‌ای باید ممنوعیت صید و شکار داشته باشد مدیر کل محیط زیست استان بسیار راحت می‌تواند با یک جلسه این ممنوعیت را اجرایی کند.

خرازیان مقدم عنوان کرد: به شدت دنبال اعتبارات آنفولانزا از محل ماده 10 و 12 هستیم و در این زمینه نامه‌ای به نوبخت نوشته‌ایم که امیدواریم این اعتبارات در سطح ملی محقق شود.

وی بیان کرد: برای تامین علوفه و آبشخور حیات وحش حدود 8 میلیارد تومان اعتبار از محل طرح خشکسالی به 31 استان داده شد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور در رابطه با پروانه‌های چرا نیز تصریح کرد: بحث پروانه‌های چرا یک بحث پیچیده‌ای است که باید با محوریت استان و در سطح ملی پیگیری شود.

وی در رابطه با سرشماری حیات وحش گفت: امسال در لرستان رشد حیات وحش داشتیم؛ حیات وحش نیاز به امنیت، تامین علوفه، تامین آب، بهداشت و حفاظت مناطق تحت مدیریت دارد که انجام می‌شود.

خرازیان مقدم یکی از ظرفیت‌هایی استان لرستان را قرق دانست و گفت: قرقها در مناطق آزاد ظرفیت خوبی‌اند هم اکنون نیز 5 قرق در استان‌های کرمان، یزد و سمنان داریم که از نظر اقتصادی موفق عمل شده است.

وی تصریح کرد: در مناطق آزاد که ما کمتر مدیریت و حفاظت می‌کنیم اگر کسی قرق را بگیرد و حفاظت کند، حیات وحش و امنیت آنها زیاد می‌شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش و امور آبزیان داخلی محیط زیست کشور اظهارداشت: هم اکنون 26 قرق در نوبت شورای عالی محیط زیست داریم و 40 قرق دیگر نیز در دست بررسی است.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین