کد خبر: ۱۷۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
سنگ غدد بزاقی، به سنگ درون سیستم مجرای غدد بزاقی گفته می‌شود که شایع‌ترین اختلال عملکردی غدد بزاقی است.
ناطقان: این مشکل در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.به گفته رضا کبودخانی متخصص گوش، حلق و بینی، شایع‌ترین علامتی که بیماران با آن مراجعه می‌کنند، تورم و درد غده مبتلا پس ازصرف غذاست؛ اما اگر سنگ‌ها درعمق غده قرار گرفته باشند، ممکن است بیماری بدون علامت باشد و درنهایت بیماران اغلب با عفونت حاد مراجعه می‌کنند.در ادامه به بررسی سنگ بزاقی و سرطان این غدد می پردازیم .

تشخیص بیماری
تشخیص از طریق بررسی شرح حال بیمار، لمس سنگ به ویژه درمجرای غده تحت فکی و گاهی عکس رادیولوژی امکان پذیراست، همچنین تشخیص درغده بناگوشی اغلب براساس شرح حال، صورت می‌گیرد زیرا سنگ‌ها بیشتر کوچک هستند و لمس آن‌ها مشکل است و در رادیولوژی مشخص نمی‌شود اما سیالو گرافی ممکن است کمک کننده باشد(آزمایش رادیولوژیک غدد بناگوشی و تحت فکی و مجرای آن ها را با تزریق ماده حاجب سیالوگرافی می گویند.)


درمان
گاهی سنگ ممکن است با کمپرس آب گرم، ماساژ غده و مصرف مایعات از بین برود اما اغلب برای خارج کردن سنگ، جراحی لازم است.اگر سنگ قابل لمس باشد، این کار از راه دهان و برش مجرا انجام می‌شود اما هنگامی که سنگ درون غده باشد یا این که درون مجرا مشخص نباشد، خارج کردن غده ضرورت دارد.

سرطان غدد بزاقی چیست؟
غدد بزاقی از چندین بخش کوچک تشکیل شده اند که هر بخش، نقشی در ساختن بزاق دارد. این بخش ها ممکن است دچار عوارض و بیماری های متعدد شوند، از جمله: مشکلات عملکرد ترشحی، لیتیاز، عفونت و حتی سرطان. در بیشتر موارد، تومورها خوش خیم است اما ممکن است بعضی از آن ها بدخیم باشد، به خصوص تومورهایی که مربوط به غدد بزاقی بناگوشی می‌شود.
بیشتر این وضعیت برای غدد بناگوشی روی می‌دهد (85درصد موارد سرطان های غدد بزاقی).
بیشتر سرطان های غدد بزاقی، رشد کندی دارند و خوش خیم هستند (75درصد موارد). آن ها به شکل گره های کوچکی که در مخاط دهانی شناورند یا کیست های ثابت و کوچک دیده می شوند.
زمانی که تومورها بدخیم اند ( 20 تا 25درصد موارد)، رشد شان سریع تر و پیش بینی نشده است بنابراین گره های کوچک، محکم و ثابت خواهند بود.


عوامل خطرزای سرطان غدد بزاقی
- وراثت
- محیط زندگی به ویژه آلودگی هوا
- استعمال دخانیات
- رادیوتراپی سروگردن
- قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا (نیکل، سیلیس، پارافین و...) به واسطۀ شغل افراد
- سابقۀ سرطان پوست
- استفاده از فراورده های رنگی برای موها
- استفادۀ بیش از حد از تلفن همراه بدون گوشی
علایم سرطان غدد بزاقی
- احساس درد در دهان
- زخم در پردۀ مخاطی دهان که روی تومور را می‌پوشاند
- از دست دادن توانایی ایجاد حرکت در صورت
- وجود توده ای بی درد در کام، لب ها یا داخل دهان
- گرفتگی یا احتقان بینی
- ایجاد تغییراتی در بینایی


۳ جفت غده بزاقی
غده بناگوشی: بزرگ ترین غده بزاقی است که در زیر قوس زایگوما ،جلو و زیر گوش قرار دارد .
غده تحت فکی: در دو طرف گردن و در حاشیه داخلی فک پایین، بین فک پایین و استخوان هیووئید قرار دارد.
غده زیر زبانی: کوچک ترین غده بزاقی است که در قسمت جلوی کف دهان روی عضله مایلوهایویید قرار دارد .




منبع: سلامت نیوز
برچسب ها: سرطان ، غدد بزاقی ، سنگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین