کد خبر: ۱۷۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۳
گوشی‌های همراه هوشمند زندگی ما را متحول کرده‌اند. از یک سو زندگی با وجود این گوشی‌ها و امکاناتی که در اختیارمان می‌گذارند آسان‌تر شده و از سوی دیگر مشکلاتی نیز با خود به همراه آورده‌اند.
ناطقان: تخمین زده می‌شود که از هر چهار آمریکایی، سه نفر تلفن هوشمند شخصی دارد و به نظر می‌رسد هر فرد به طور میانگین ۲۶۰۰ دفعه در یک روز تلفنش را لمس می‌کند.

تلفن‌های همراه هوشمند در استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی، دقت در زمان رانندگی و ایمنی محیط کار اختلال ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال یک مطالعه ۳۰۰ میلیون دلاری موسسه ملی بهداشت در ایالات متحده آمریکا نشان داده است مغز کودکانی که با تلفن‌های هوشمند سر و کار دارند به صورت متفاوتی با مغز کودکانی که به این تلفن‌ها دسترسی ندارند، تکامل می‌یابد.

شبکه "ان‌بی‌سی" در گزارش جدیدی در این رابطه آورده است: همچنین مطالعات دیگرعلمی نشان می‌دهد افرادی که مرتبا در تماس و کار با این تلفن‌ها هستند توانایی کمتری دارند که عمیق، بادقت و مفهومی فکر کنند. وابستگی به این تلفن‌ها سبب شده است که افراد از یادآوری ساده‌ترین اطلاعات خود بازبمانند.

از دیگر مشکلاتی که این تلفن‌ها ایجاد می‌کنند کاهش کمیت و کیفیت خواب است. مطالبی که از طریق اینترنت با این گوشی‌ها تا تختخواب افراد می‌آیند، ذهن آنها را در موقع خواب مشوش می‌کنند. همچنین نور این تلفن‌ها در ساعت زیستی بدن اختلال ایجاد کرده و سبب می‌شود افرد دیرتر و بدتر بخوابند.

حضور این تلفن‌ها در زندگی ما حتی روی نگاه انسانی ما به دیگر انسان‌ها اثر منفی دارد. بسیاری دیگر به درخواست‌های کمک غریبه‌ها در خیابان پاسخ نمی‌دهند و حتی اعتماد میان افراد آشنا نسبت به یکدیگر کاهش یافته است.

ناتوانی در بیان احساسات از دیگر معضلاتی است که تلفن‌های همراه هوشمند ایجاد کرده‌اند. بروز احساسات مثبت و منفی برای افرادی که از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند کمتر شده، امری که روابط انسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از این گوشی‌ها تاثیرات بسیار مخربی روی سلامت روان نوجوانان و جوانان دارد. این تلفن‌ها نحوه تعامل با افراد را دچار مشکل کرده و حضور در شبکه‌های اجتماعی سبب کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس افراد به ویژه پسران و دختران جوان می‌شود.

بنابر گزارش یورونیوز، تلفن‌های همراه هوشمند تا حدی در تار و پود زندگی ما تنیده شده‌اند که قابل حذف نیستند، اکنون محققان در تلاشند تا با درک اینکه چگونه این گوشی‌ها بر روان و مغز ما اثر می‌گذارند راه‌هایی برای کاهش خطرات استفاده از آنها بیابند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین