کد خبر: ۱۷۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
جهانگیری:
معاون اول رییس جمهوری گفت: ما این بررسی اصلاح و ساختار را داریم زیرا بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کسی که خواسته دانشگاه، مرکز یا هر چیزی را راه اندازی کند از این بودجه سهمی به خود اختصاص داده است.
ناطقان: اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: دانش اصل اقتدار هر کشوری است و کشورهایی که همچون ایران، سابقه تاریخی و تمدنی دارند، باید به این موضوع توجه کنند.

وی ادامه داد: هیچ مسیری سریع‌تر از توسعه علمی، ما را به هدف نمی‌رساند لذا باید ملزومات توسعه کامل از جمله نظری و عملی را در کشور فراهم کنیم.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، برای اینکه کشور به سمت توسعه علمی و پایدار برود، باید اراده‌ای شکل بگیرد و این اراده در همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی محقق شود که با سرعت به سمت توسعه کشور از مسیر توسعه علمی برویم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نظام یکپارچه آموزش و پرورش در کشور را باید به وجود بیاوریم تا با یکپارچگی هر کدام یکدیگر را تکمیل کنند.

جهانگیری با بیان اینکه نقش فناوری در دهه های اخیر در توسعه کشور پررنگ تر شده است، گفت: نقش فناوری در کشورها از جمله ایران پررنگ تر شده و می تواند تحول اساسی در روند توسعه کشور به وجود بیاورد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل ذینفعی که در توسعه تغییر کرده، منابع انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: جهت گیری اصلی در زمینه توسعه کشور با استفاده از فناوری از صدر نظام باید شکل بگیرد که این تاکنون شکل گرفته و در تمام دستگاه ها حتی بدنه شرکت ها چه خصوصی و دولتی انجام شده است.

جهانگیری با بیان اینکه باید تلاش کنیم که مبانی توسعه را به خوبی در کشور ایجاد کنیم، گفت: یک زمانی منابع طبیعی مهمترین عامل پیشرفت بود اما امروز منابع انسانی با کیفیت و متخصص موجب پیشرفت کشورها می شود.

به گفته معاون اول رئیس جمهور: دانش نیروهای متخصص نقش مهم تری از ابزارهای پیچیده صنعتی دارند. به طوری که مدیریت دانش نیروهای انسانی بر بقیه مدیریت ها قابل اهمیت تر است و مسیر توسعه کشور را می تواند فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از مسیر توسعه علمی پیش برویم، گفت: در این شرایط سخت و تحریمی تنها می توان با توسعه علمی در توسعه کشور تاثیر گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نهادهایی که نقش آنها فرصت ساز بوده و ایجاد ظرفیت کرده اند در این شرایط سخت بیشتر می توانند نقش آفرین باشند که جهاد دانشگاهی همواره یکی از این نهادها بوده است.

جهانگیری تصریح کرد: نیروهای جوان جهاد دانشگاهی در دوره جنگ، سازندگی و بعد از آن نقش مهمی ایفا کرده اند و فرصت هایی را برای کشور ساخته اند.

به گفته وی دوران جنگ یکی از دوران های شکوفایی استعدادهای این کشور بوده است. این دوران، دوران سختی بوده که جزء دوران استثنائی کشور محسوب می شد. اما از هر بخشی از کشور نیروهای تحصیلکرده باانگیزه توانستند موانع را برطرف کنند که جهاد دانشگاهی هم در این بخش ها توانسته طی ۴۰ سال به خوبی بدرخشد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون در دوره ای هستیم که بخش های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن است. ما نمی توانیم به راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده ایم. بمباران نشده ولی آمریکایی ها اسم همین جنگ را، جنگ اقتصادی علیه ایران می دانند و توانسته اند مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گیری کنند تا مردم با تنگنا روبرو شوند.

جهانگیری با اشاره به صنعت نفت و گاز که اصلی ترین منبع درآمد کشور محسوب می شود، گفت: این صنعت نیاز به نگهداری قطعات دارد که این می تواند در حوزه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باشد.

به گفته وی همچنین از طرف دیگر صنعت خودروسازی هدف گیری شده است. صادرات قطعات ممنوع است؛ اگر بخش زیادی از یک خودرو را بتوانیم در کشور تولید کنیم و تنها ۱۰ درصد آن به موقع وارد کشور نشود، نمی توانیم به خاطر همین ۱۰ درصد خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به صنعت فولاد نیز گفت: در حال حاضر یک یا دو ماده ای هست که اگر در اختیار این صنعت نباشد، صنعت فولاد را با مشکل روبرو می کند. همچنین پتروشیمی از دیگر صنایع حساس ما محسوب می شود که آمریکایی ها روی این صنعت هم دست گذاشته اند.

جهانگیری تاکید کرد: توانمندی که در ایران شکل گرفته، یک توانمندی بزرگ است. ایران در نقطه ای نیست که نتواند برنامه ریزی و مدیریت کند.

وی گفت: ما امروز کشوری هستیم که متخصصان مان قادرند کشور را از پیچ های سخت عبور دهند. من اطمینان می دهم که صنعت کشور به هیچ عنوان در شرایط تحریم به مشکل بر نمی خورد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، تحریم ها در صنعت قطعه سازی هم تاثیر گذاشته و آن ۳ تا ۴ میلیارد دلاری که وارد کشور می شده را می توانیم با دانشگاهیان درمیان بگذاریم که این قطعات را به تولید برسانند و با ظرفیتی علمی و فنی بی نیاز از واردات شویم.

جهانگیری با بیان اینکه فرصت های خوبی می تواند پیش روی کشور قرار بگیرد، گفت: اگر خودروسازان به سرعت در نمایشگاه ها با دانشگاهیان در خصوص قطعات وارداتی تعامل برقرار کنند، می توان این قطعات را به صورت بومی در کشور تولید کرد و شرایط سخت را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه می توانیم بدین واسطه به توسعه کشور سرعت ببخشیم، گفت: جنگ ویرانی های زیادی داشت ولی فرصت هایی برای ما فراهم شد تا بتوانیم در مسیر تولید قرار بگیریم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: خیلی از صنایع کشور هستند که جای تحقیقات و تولید تکنولوژی دارند.

جهانگیری با اشاره به اقدام جهاد دانشگاهی در زمینه صنعت نفت گفت: هدف گذاری جهاد دانشگاهی در بخش نفت و گاز هم بوده است که باید این نیز توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش دانش بنیان ها باید به صورت جدی عمل کنیم، گفت: تغییرات نرخ ارز برای اقتصاد ما مفید نیست و مضر است و ناآرامی ها به جهت روانی از ماه های اول خروج آمریکا از برجام آغاز شد اما اکنون آثار برگشت ثبات اقتصادی را احساس می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: نرخ ارز به ضرر واردات و به نفع صادرات عمل می کند. از این رو این می تواند یک اتفاق مهمی باشد و باید به سمت بازار تولیدات داخل روی بیاوریم.

جهانگیری در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت: اکنون در حال بررسی بودجه ۹۸ هستیم تا آن را تقدیم مجلس کنیم. اما رهبری دستور دادند که بودجه باید طوری محقق شود که شرایط غیرعادی کشور در آن مدنظر قرار بگیرد. زیرا شرایط کشور عادی نیست و از بودجه باید برای توسعه کشور استفاده شود. به همین دلیل در اعلام لایحه بودجه تاخیر داشتیم.

وی با بیان اینکه باید برای اختصاص بودجه به سازمان ها اصلاحی داشته باشیم، گفت: ما این بررسی اصلاح و ساختار را داریم زیرا بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کسی که خواسته دانشگاه، مرکز یا هر چیزی را راه اندازی کند از این بودجه سهمی به خود اختصاص داده است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این بودجه برای راه اندازی بوده که دوستان باید برای اداره آن روی پای خود بایستند زیرا قرار نبوده که از اول از دولت بودجه ای بگیرند.

جهانگیری با بیان اینکه بعضی از دبیرخانه ها بودجه های چند ده میلیارد تومانی دارند، گفت: این باید اصلاح شود و اگر آنها را حذف کنیم، سروصدایی بلند خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ده ها دستگاه ها موازی درست شده و همه بودجه بگیر دولت هستند. این بودجه کم نیست و بودجه بزرگی است که برابر با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است ولی این به مسیرهایی می رود که بازدهی ندارند. بنابراین ضروری است که اصلاح شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین