کد خبر: ۱۷۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
این مقاله طوری تنظیم گردیده که شما با مطالعه آن ابتدا می‌توانید دلایل ایجاد عفونت‌های ادراری را متوجه شده و سپس با علائم، درمان و راه‌های پیشگیری از آن نیز آشنا گردید.
ناطقان: عفونت‌های مربوط به مجاری ادراری از جمله رایج‌ترین انواع عفونت‌ها به شمار می‌روند که خاصه به واسطه باکتری ایجاد می‌شوند.کودکان، نوجوانان، خانم‌ها و آقایان همه و همه می‌توانند در معرض ابتلا به این نوع عفونت قرار داشته باشند؛ اما در این میان باید توجه داشت که خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت قرار دارند.

این مقاله طوری تنظیم گردیده که شما با مطالعه آن ابتدا می‌توانید دلایل ایجاد عفونت‌های ادراری را متوجه شده و سپس با علائم، درمان و راه‌های پیشگیری از آن نیز آشنا گردید.


چه کسانی در معرض ابتلا به این نوع عفونت هستند؟

این بیماری مسری نیست و شما نمی‌توانید آن را از کس دیگری بگیرید.
در اکثر موارد بیماری به دلیل مشکلات کلیوی و اختلالات مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. UTI در خانم‌های جوانی که دارای شرایط زیر هستند شایع‌تر است:

قبلاً دچار این نوع عفونت‌ها شده‌اند * ارتباط جنسی داشتند * از اسپری‌های اسپرم کش به همراه کاندوم استفاده می‌کنند * از دیافراگم استفاده می‌کنند * باردار هستند.


مجرای ادرار چیست؟

مجرای ادراری به راهی گفته می‌شود که ادرار به واسطه آن از کلیه‌ها به خارج از بدن انتقال داده می‌شود.
ادرار در کلیه تولید می‌شود و سپس از لوله‌های باریکی عبور کرده و در مثانه ذخیره می‌گردد.
زمانیکه مثانه پر می‌شود، شما احساس می‌کنید که باید ادرار خود را تخلیه نمایید.

ادرار از شکافی با نام "مجرای پیشاب" از بدن شما خارج می‌شود.


عفونت مجاری ادراری (UTI) چیست؟

ادرار معمولاً فاقد باکتری است. مجاری ادراری زمانی عفونت می‌کنند که باکتری‌ها به داخل مثانه راه پیدا می‌کنند.
از آنجایی که مجرای پیشاب خانم‌ها نسبت به آقایان کوتاه‌تر است، باکتری‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند به داخل مثانه راه یافته و سبب ایجاد عفونت شوند.

از جمله شایع‌ترین انواع عفونت‌های ادراری، عفونت مثانه است که به آن التهاب مثانه یا (Cystitis) اطلاق می‌شود.
اگر عفونت صرفاً بر روی مجاری ایجاد شده باشد، به آن التهاب مجاری ادراری یا (Urethritis) گفته می‌شود.

اگر کلیه دچار عفونت شود، به آن عفونت کلیوی یا (Pyelonephritis) می‌گویند.


علائم بیماری چیست؟

درد و یا سوزش در حین ادرار کردن، تکرر ادرار، کم بودن میزان ادرار حتی در زمانی‌که احساس می‌کنید مثانه پر شده است: بوی بد و تیرگی ادرار، خون در ادرار، تب و لرز، احساس درد در قسمت پایینی کمر.

زمانی که احساس کردید دچار عفونت ادراری شده‌اید، چه کاری باید انجام دهید؟
اگر احساس می‌کنید که به این عارضه مبتلا شده‌اید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
اگر منتظر بمانید و تصور کنید که بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌کند، باید بدانید که اشتباه می کنید و با این کار فقط بر شدت بیماری خودمی افزایید.

گاهی اوقات این باکتری‌ها می‌توانند موجبات عفونت‌های شدید کلیوی را ایجاد نمایند که همانطورکه می دانید این بیماری یک مشکل جدی است.

ازآنجایی که برخی ازبیماری‌های جنسی می‌توانند سبب بروز علائمی درست شبیه به علائم عفونت ادراری باشند به همین دلیل باید پزشک خود را در جریان بگذارید که آیا ارتباط جنسی داشته‌اید یا خیر.


تشخیص بیماری به چه صورت است؟

این بیماری عموماً با یک آزمایش ساده ادرار قابل تشخیص است. نمونه ادرار شما به آزمایشگاه انتقال داده می‌شود و آنجا از روی باکتری‌های موجود در آن تست به عمل می‌آید.

اگر شما از نظر جنسی ارتباط دارید، ممکن است پزشک تشخیص دهدکه این علائم مربوط به بیماری‌های دیگری نظیر بیماری‌های جنسی مانند: کلامیدیا و یا تبخال تناسلی باشند که متعاقباً آزمایش‌های لازم در آن زمینه را انجام خواهد داد.


نحوه درمان بیماری چگونه است؟
آنتی‌بیوتیک های مخصوصی هستند که می‌توانند باکتری‌های موجود در مجاری ادراری را از بین ببرند.
پزشک با توجه به آزمایش ادرار آن نوع آنتی‌بیوتیکی را که برای شما مناسب است تجویز خواهد کرد




منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین