کد خبر: ۱۷۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
کم کاری یا پرکاری تیروئید از بیماری‌های شایع محسوب می‌شود که با آزمایش خون ساده می‌توان آن را تشخیص داد.
ناطقان: یکی از بهترین روش‌های تشخیصی برای اطلاع از وضعیت جسمانی و سلامت بدن آزمایش خون است، با انجام آزمایش خون، پزشک از وضعیت جسمانی شما با خبر می‌شود و مطابق نتیجه آزمایش برای شما دارو تجویز می‌کند.


تیروئید یکی از غدد مهم بدن محسوب می‌شود که در تنظیم متابولیسم نقش موثری ایفا می‌کند، این غده پروانه‌ای شکل در گردن واقع شده است و وظیفه تولید هورمون تیروئید را به عهده دارد، اختلال در عملکرد غده تیروئید منجر به کاهش یا افزایش هورمون تیروئید در بدن می‌شود و این مسئله روی عملکرد بدن تاثیر منفی گذارد.


TSH؛ هورمون محرک تیروئید

آزمایش TSH میزان هورمون‌های محرک تیروئید را که از هیپوفیز ترشح می‌شود، نشان می‌دهد و نخستین فاکتور که پزشکان برای عملکرد تیروئید بررسی می‌کنند آزمایش TSH است، غده هیپوفیز هورمون TSH را تولید می‌کند و در نتیجه تحریک تیروئید با این هورمون هورمون T۳ و T۴ در بدن ترشح می‌شوند و در نتیجه عملکرد غده تیروئید برای تولید این ۲ هورمون به TSH وابسته است.

اگر میزان TSH کمتر از حد طبیعی باشد، می‌تواند نشان از بیماری پرکاری تیروئید باشد و اگر میزان آن در آزمایش خون بیشتر از رنج طبیعی باشد، نشان از بیماری کم کاری تیروئید است.
همه آنچه درباره هورمون T۴ تیروئید باید بدانید

T۴ به ۲ شکل در بدن وجود دارد یکی هورمون T۴ که به پروتئین متصل می‌شود و در خون به‌صورت هورمون ذخیره‌ای گردش می‌کند و در صورت نیاز به T۴ آزاد تبدیل می‌شود و فرم دیگر T۴ آزاد است که این شکل از T۴ فرم فعال هورمون تیروئید است.

هنگام بارداری یا مصرف قرص‌های ضد بارداری سطح پروتئین‌های حامل در خون بالا می‌رود و بنابراین ممکن است سطح T۴ خانمی بالا باشد، اما او پرکاری تیروئید نداشته باشد.

در بعضی بیماری‌ها یا در صورت استفاده از کورتیکواستروئید‌ها (دارو‌هایی که برای درمان آسم، ورم مفاصل و بیماری‌های پوستی مصرف می‌شوند) هم سطح پروتئین‌های حامل هورمون‌های تیروئید کم می‌شود و درنتیجه سطح T۴ به طور کلی کاهش پیدا می‌کند، اما فرد کم کاری تیروئید ندارد.


چطور با آزمایش خون کم کاری تیروئید را تشخیص دهیم؟

وقتی تیروئید کم کار است غده هیپوفیز TSH بیشتری تولید می‌کند تا با تحریک بیشتر تیروئید سطح هورمون‌ها در بدن به میزان طبیعی برسد.
علائم کم کاری تیروئید

حساس شدن زیاد به سرما، احساس خستگی، زیاد شدن وزن بدون هیچ دلیلی، خشکی پوست دور از انتظار، یبوست، احساس درد و خشک شدن عضلات، احساس درد و ورم کردن مفصل ها، افسردگی یا دیگر تغییرات اخلاقی و رفتاری، کم‌تر شدن ضربان قلب نسبت به حالت عادی، نازک شدن مو ها، تغییر در چرخه قاعدگی، فکر کردن زیاد و آهسته حرف زدن از علائم کم کاری تیروئید هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین