کد خبر: ۱۷۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
دادستان تهران:
جعفری دولت آبادی گفت: خودروسازها دچار مشکلاتی هستند. و خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند و عدم انجام تعهدات خود نسبت به خریداران را متوجه قطعه سازان کنند.
ناطقان: هفتمین نشست دادستانی تهران با مدیران رسانه‌ها، با مدیران مسئول خبرگزاری‌ها، روز شنبه 24 آبان ماه به ریاست جعفری دولت آبادی دادستان تهران برگزار شد.

 جعفری دولت آبادی با تقسیم‌بندی مطالب به دو بخش اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی، به بیان نکاتی پیرامون مبارزه با فساد پرداخت و اظهار کرد: پس از این‌که مسئله مبارزه با فساد در ایران تشدید شد، در تیرماه سال جاری شعب ویژه در دادسرای تهران تشکیل گردید و پنج شعبه بازپرسی و چند شعبه دادگاه به این امر اختصاص یافته است

وی با اشاره به اقدامات مهم دستگاه قضایی در مسئله مبارزه با فساد، عملکرد رسانه‌ها در این زمینه از حیث انتقادی  یا تخریبی آن‌ را قابل توجه دانست.

وظیفه رسانه‌ها در مبارزه با فساد

دادستان تهران وظایف رسانه‌ها در مبارزه با فساد را به دو بخش مطالبه برای مبارزه با فساد و انعکاس عملکرد این مبارزه تقسیم نمود و با بیان برخی مصادیق گفت: وقتی متهمان فروش موبایل یا ارز در دادگاه ویژه محاکمه شدند،  یکی از خبرگزاری‌ها به گونه‌ای موضوع را انعکاس داد که گویی افرادی که محاکمه شدند مرتکب جرمی نشده و در این جریان نقشی نداشتند؛ در حالی که محاکمه چنین افرادی کار آسانی نیست و استفاده از تعابیری هم‌چون محاکمه افراد غیرموثر در پرونده واردات تلفن همراه، جفا به قوه قضاییه است.

جعفری دولت آبادی افزود: به طور قطع پشت سر افرادی که در جریان اخلال در بازار تلفن‌های همراه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته؛ افراد قوی‌تری نیز هستند؛ اما دادستانی بر اساس گزارش پلیس، نهادهای امنیتی و دستگاه‌های دولتی اقدام می‌کند و تنزل و تقلیل دادن اهمیت محاکمات متهمان به فساد، مناسب نیست.

وی افزود: افرادی که محاکمه شدند،  ارزهای دولتی را در بازار آزاد فروخته یا با ارز دولتی موبایل خریداری کرده و به چندین برابر قیمت عرضه کرده‌اند. لذا پسندیده نیست با تعقیب این افراد از سوی دادستانی و محاکمه آنان در دادگاه، رسانه‌ها نقش آن‌ها در ماجرا را کمرنگ توصیف نمایند.

جعفری دولت آبادی در بیان مثالی دیگر، پرونده وحید مظلومین را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: تا پیش از اجرای حکم اعدام، ایراد می‌کردند که چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌کند و این نهاد را به شعار دادن متهم می‌کردند؛ وقتی هم که حکم اجرا شد، تخریب و فضاسازی را آغاز کردند و در رابطه با اتهامات وی و حتی در اجرای حکم تشکیک نمودند.

مردم در مبارزه با فساد جلوتر از رسانه‌ها حرکت می‌کنند

وی با طرح این سؤال که چرا رسانه‌های داخلی به جای حمایت از قوه قضاییه، مطالب خلاف واقع منتشر کردند، حرکت مردم در این زمینه را جلوتر از رسانه‌ها توصیف کرد و گفت: مردم از اقدامات دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد تشکر می‌کنند ولی رصد رسانه‌ها  حکایت از انعکاس انتقادات داشت و برخی وکلا را نیز در این زمینه به کار گرفتند.

دادستان تهران به نتیجه رسیدن پرونده شبکه مظلومین در خلال ماه‌های تیر تا مهرماه را بیانگر یک اقدام دقیق و فشرده عنوان کرد و گفت: دادستانی به دور از هیجانات به این پرونده رسیدگی کرد و قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با فساد با توجه به ملموس بودن و عملیاتی شدن آن، استجازه مقام معظم رهبری، تشکیل شعب ویژه و بر اساس مواضع و سیاست‌های دستگاه قضایی و اتمام حجت با اخلالگران اقتصادی، با رسیدگی به پرونده‌های اخیر اقتصادی جلوه‌گر شد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اجرای حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با حضور صدا و سیما و انجام تشریفات مذهبی قبل و بعد از اجرای حکم، افزود: تردید در چنین حکم مهمی نشان داد که رسانه‌ها هنوز فکر می‌کنند مبارزه جدی نیست.

وی افزود: اخبار مرتبط با دستگاه قضایی نباید به گونه‌ای انتشار یابد که اساس مبارزه با فساد را سست کند .

گزارش رسانه‌ها نباید به ادعای فساد سازمان یافته دامن بزند

جعفری دولت آبادی در بیان انتظار دوم، با تاکید بر این‌که خروجی گزارش رسانه‌ها نباید به ادعای سیستماتیک و سازمان یافته بدون فساد دامن بزند، اظهار کرد: رسانه‌ها نباید به گونه‌ای قلم فرسایی کنند که نظام به فساد متهم و این تصور القاء شود که در جمهوری اسلامی به عنوان مدعی مبارزه با فساد،  فساد سیستماتیک و سازمان یافته وجود دارد.

وی ادامه داد: در همه حکومت‌ها نوعی از فساد دیده می‌شود و ممکن است کم و یا زیاد باشد؛ اما القاء این که تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی دچار فساد است، اشتباه خواهد بود.

دادستان تهران پبش‌گیری از ایجاد ناامیدی در بین مردم را به عنوان انتظار دیگر مطرح کرد و گفت: رسانه‌ها و مسئولان حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند. با وجود مشکلات نباید دل  مردمی که چهل سال است سخت‌‌ترین مبارزه و سختی‌ها را تحمل می‌کنند و انقلاب اسلامی با حضور آن‌ها ادامه پیدا کرده است را خالی کرد.

اجتناب رسانه‌ها از ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی

جعفری دولت آبادی پرهیز از ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی را به عنوان نکته چهارم مورد اشاره قرار داد و افزود: قبول داریم که بخشی از وقوع فساد به اتخاذ برخی تصمیمات نامناسب به خصوص از سوی دستگاه اجرایی برمی‌گردد؛ ولی اتخاذ چنین تصمیماتی نشان‌دهنده ناکارآمدی نظام اسلامی نیست.

دادستان تهران با تاکید بر این‌که مطابق با قانونِ مطبوعات، رسانه‌ها در انتشار مطالب آزاد هستند، در بیان انتظار پنجم گفت: رسانه‌ها باید از انتشار مطالب خلاف واقع پرهیز نمایند.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته اخبار متعددی انتشار یافته که مبنا ندارد یا فاقد دلیل است و یا با هدف تشدید اختلافات میان مقامات منتشر می‌شود که غالباً منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.  

دادستان تهران گفت: اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال 1388، هشت میلیون رأی تقلب شد و وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سوال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می کرد. لذا این فرد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده اتهامی در شرف صدور کیفرخواست است.

وی تصریح کرد: امروز فضای رسانه‌ای کشور به گونه‌ای است که هرچه می‌خواهند می گویند و انتظار  دارند که تحت تعقیب قضایی قرار نگیرند و برای دفاع از خود، موضوع آزادی مطبوعات را مطرح می‌کنند درحالی‌که رسانه‌ها طبق قانون مکلفند هستند مطالب واقعی، صحیح و عاری از تهمت و افترا را منتشر نمایند.

احضار یک سلبریتی به لحاظ دخالت در امور دارویی

دادستان تهران با اشاره به احضار یکی از سلبریتی‌ها به دلیل تبلیغ یک آمپول گفت: اخیرا خانمی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یک آمپول کرده بود در حالی که کسی حق ندارد در کاری که به او مربوط نیست دخالت کند.  

سیاست دادستانی در برخورد با اخبار بدون مبنا

دادستان تهران با اشاره به سیاست دادستانی در برخورد با اخبار بدون مبنا اظهار کرد: مقامات مسئول و افراد، اگر مطالب بدون مبنا بگویند، حتما از آن‌ها دلیل می‌خواهیم؛ چرا که زیر سئوال بردن برخی مسائل، مردم را دچار تردید کرده و جو بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به مسؤولین نظام را ترویج می‌دهد.

جعفری دولت آبادی با تاکید بر مرز ظریف بین انتقاد، توهین، روشنگری و تخریب، اظهار داشت: مطبوعات در انتقاد و روشنگری آزاد هستند، اما در توهین و تخریب، قانون مانع آن‌ها می‌شود.

وی یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور را چاپ و انتشار کتاب دانست و با اشاره به گزارش سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه که موید کپی کردن کتاب‌های پرفروش و چاپ کتاب‌های ممنوعه و عرضه آن به نحو وسیع به خصوص در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن بود، از ارایه گزارش‌هایی در این راستا خبر داد و با اشاره به توقیف بیش از 200 هزار جلد کتاب چاپ شده پرفروش، این موضوع را بیانگر عدم توجه عده‌ای به مقررات بخش کتاب و چاپ دانست.

رفع توقیف از قطعات خودرو؛ خودروسازان بهانه نیاورند

دادستان تهران در موضوع رفع توقیف قطعات خودروسازان، تصریح کرد: با حمایت معاون اول قوه قضاییه و همکاری دادستانی تهران دستور رفع توقیف از هزاران قطعه خودرو که پرونده آن‌ها در شعب ویژه در حال رسیدگی بود صادر شده ولی رسانه‌ها کم‌تر به این موضوع پرداخته‌اند باز هم عنوان می‌شود که خودروسازها دچار مشکلاتی هستند. و خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند و عدم انجام تعهدات خود نسبت به خریداران را متوجه قطعه سازان کنند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در کنار کارهای سلبی، اقدامات ایجابی مناسبی انجام داده است در موضوع قطعات خودرو، متهمان و برخی دیگر رسیدگی قضایی را گروگان گرفته بودند و دوست نداشتند قطعات آزاد شود. برخی خودروسازان هم می‌خواهند مشکلات را به جاهای دیگر مرتبط کنند در حالی که شرکت‌های خودروسازی که اتومبیل پیش فروش کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

جعفری دولت آبادی گفت: رسانه‌ها باید در این بخش روشنگری کنند چرا که اقدامات ایجابی، اقدامات تبلیغاتی نیست. به طور مثال در موضوع نیشکر هفت‌تپه، در ابتدا تاکید شد که کارخانه راه‌اندازی شود و پس از آن به اتهامات متهم رسیدگی شود در حالی که متهم این پرونده دو ماه فراری و پنهان بود.

مبارزه با فساد تعطیل بردار نیست

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که دستگاه قضایی حامی فعالیت مراکز اشتغال و تولید است و در عین حال مبارزه با فساد تعطیل بردار نیست.

دادستان تهران پس از استماع اظهارات مدیران رسانه‌ها، در جمع‌بندی موضوعات به بیان نکاتی پرداخت.

وی از رسانه‌ها خواست بر موضوعات مرتبط با مصالح عمومی کشور و آسیب‌های اجتماعی تمرکز کنند و در ادامه گفت: طلاق، مفاسد اخلاقی، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و نظایر آن، آسیب‌هایی است که مقام معظم رهبری بر رفع آن‌ها تاکید فراوان دارند.

دادستان تهران از این‌که رسانه‌ها در بخش آسیب‌های اجتماعی ورود جدی نداشته‌ و بیشتر به انعکاس آمارها ورود کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه‌ها هم که به این موضوع ورود می‌کنند، بیشتر نکات منفی را مدنظر قرار می‌دهند.

جعفری دولت آبادی با انتقاد از ارائه آمارهای عجیب از وضعیت آسیب‌های اجتماعی از سوی جامعه شناسان؛ به گونه‌ای که به مذاق رسانه‌ها خوش می‌آید، گفت: این قبیل اقدامات مشکلی را رابطه با آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه رسانه‌ها بر اقدامات قوه قضاییه در زمینه حقوق عامه، بیان داشت: رسانه‌ها در این زمینه به خوبی می‌توانند ورود کرده و اقدامات دستگاه قضایی را منعکس نمایند.

رسانه‌ها در طرح مسائل آینده نگری را لحاظ کنند

دادستان تهران از رسانه‌ها خواست که در انعکاس مشکلات واقعی کشور از جمله گرانی و نظایر آن، با هوشمندی مطالبه‌گری کنند.

جعفری دولت آبادی با اشاره به این‌که برخی از دادستانی توقع دارند که با گرانی مبارزه کند، بیان داشت:  مسئول مبارزه با گرانی سازمان تعزیرات حکومتی است و آن نهاد باید از قدرتی که در این زمینه دارد استفاده نموده و پاسخگو باشد. اما دادستانی تهران برای مقابله با گرانی کلان کالاها آمادگی دارد.

دادستان تهران با اشاره به این‌که برخی اخبار و مطالب منتشره در رسانه‌ها بوی یاس و ناامیدی می‌دهد، یادآور شد: رسانه‌ها باید مطالبات مردم را انتشار دهند که این خود نوعی کمک مردم و به دستگاه قضایی است.

جعفری دولت آبادی با قرائت قسمتی از گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که «پس از سه ماه دادگاه و محاکمه، وحید مظلومین معروف به سلطان سکه با همدست خود به دار مجازات آویخته شد اما آیا اعدام وی می‌تواند داد مظلومین و محرومین را از مفسدان اقتصادی بگیرد؟»، افزود: بدیهی است اطلاع‌رسانی به نحو فوق مبارزه با فساد را سست می‌کند.

رسانه‌ها مطالبات مردم را در چارچوب قانون طرح  کنند

وی با تاکید بر این‌که فعالیت رسانه هنر ظریفی است که هنرمندی می‌خواهد، ادامه داد: رسانه‌ها مطالبات مردم را در چارچوب قانون طرح نمایند.

دادستان تهران مراجعه مردم به دستگاه قضایی برای حل و فصل اختلافاتشان را ناشی از اعتماد آن‌ها به قوه قضاییه دانست.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین