کد خبر: ۱۷۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
19 نفر از نمایندگان مستعفی استان اصفهان نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور نوشتند.
ناطقان: 19 نفر از نمایندگان مستعفی استان اصفهان به دنبال استعفای خود نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور نوشتند که متن آن به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام 

پیرو وعده بهمن ماه ۱۳۹۳ جنابعالی به مردم شهید پرور استان اصفهان مبنی بر زنده کردن زاینده‌رود و ضرورت احیاء زاینده‌رود خواهشمند است دستور فرمایید با هدف اعمال رویکرد یکپارچه در مدیریت رودخانه زاینده رود و ارائه راهکارهای مناسب تشکیل ستاد احیاء زاینده رود با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و ساختار سازمانی مناسب (مشابه ساختار ستاد احیاء دریاچه ارومیه) موضوع تصویب نامه هیأت وزیران به شماره ۴۹۵۰۳/۱۷۰۰۹۲ مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ و مصوبه ۱۳۹۲/۵/۲۷ در هیأت دولت مصوب گردد.

*نمایندگان مستعفی اصفهان همچنین طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علت استعفای خود پرداختند که متن آن به شرح زیر است: 

نمایندگان مردم استان اصفهان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی:

بسمه تعالی

«چرا استعفا»

همکاران گرامی، نمایندگان ارجمند مجلس شورای اسلامی با سلام

در ارتباط با استعفای ۱۹ نفر از ۲۰ نفر نمایندگان استان اصفهان مطالبی را به شرح زیر جهت استحضار شما عزیزان تقدیم می‌نمائیم.

١- دلیل اصلی استعفای همکاران شما از نمایندگی مجلس، عدم اجرای مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده رود، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و حتی شورای امنیت کشور توسط مسئولان اجرایی در خصوص احیای رژیم حقوقی و شرعی زاینده رود و عدم اجرای مصوبات قانونی همانند کانون توزیع عادلانه آب، علیرغم ده‌ها جلسه و صدها مکاتبه با مسئولان عالی‌رتبه کشور در سه قوه، و مدیران اجرایی و استیفای حقوق مردم خصوصاً در موضوع حیاتی آب آشامیدنی پنج (۵) میلیون نفر جمعیت استان می‌باشد.

۲- به هیچ عنوان، مباحث بین استانی و قومیتی در خواسته‌های ما مطرح نبوده و استان اصفهان میزبان

نزدیک به یک میلیون نفر از هم‌وطنان عزیز از دیگر استان‌ها می‌باشد و همواره نقش خویش را در همبستگی دینی، ملی و انسجام کشور با پیشتازان در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی کشور، شهدای مدافع حرم، امنیت کشور و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانده است به نحوی که با وجود دارا بودن ۶ درصد جمعیت کشور، افتخار دارد ده درصد شهدا و جانبازان را به خود اختصاص داده است.

3- طبق طومار شیخ بهایی کشاورزان اصفهانی دارای حق آبه شرعی از آورد طبیعی زاینده رود و نیز سهم آب خریداری شده از تونل اول و سد زاینده رود هستند و دولت جمهوری اسلامی و وزارت نیرو نیز با احداث تونل دوم و پروژه‌های دیگر تعهدات را البته بسیار فراتر از میزان آب که در اختیار داشته است در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب در این استان و استان‌های بالادست و پایین دست ایجاد کرده و عدم اجرای مصوبات بند ۱ نیز مزید بر علت گردیده و عامل بسیاری از نگرانی‌ها شده است. امروزه کشاورزان حق آب و سهم آبه و قراردادهای اشتراکی منعقده وزارت نیرو را به عنوان حقوق قانونی و شرعی و حق الناس مطالبه دارند. همان کشاورزانی که یک روز خمس و زکات می‌دادند امروز محتاج زکات و یارانه نقدی و کمک دیگران شده‌اند.

 

۴- ما معتقدیم حق آبه‌ها، سهم آبه‌ها و قراردادهای شرعی و قانونی آب رعایت شود نیاز به اجرای برتر در برابر حذر بعد انتقال آب نیست، لکن به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و بارگذاری‌های غیر مجاز زاینده رود را در معرض نابودی قرار داده و سال‌ها است که جریان آب در رودخانه متوقف شده و مهم‌ترین تالاب مرکزی کشور خشک شده و سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌ها و قنوات در فلات مرزی از بین رفته است و همچنین عمده مزارع و باغات در شهرها و روستاهای استان خشک شده و در حالی نابودی می‌باشند.

۵- بنا بر گزارش وزارت نیرو که در جلسه غیرعلنی قرائت گردید تابستان امسال استان اصفهان بیشترین تنش آبی را دارا بوده و آب شرب ۵ میلیون جمعیت استان امروزه در معرض تهدید جدی قرار دارد و در بسیاری از روستاها و حتی برخی شهرهای استان با تانکر، آب توزیع می‌گردد. به هم خوردن رژیم حقوقی آب در زاینده رود، استان‌های همجوار بالادست و پایین دست را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده است.

۶- در پایان بار دیگر تأکید می‌کنیم که خواسته ما اجرای مصوبات قانونی در خصوص احیای رژیم حقوقی زاینده رود و برخورد با برداشت‌های غیر مجاز و مهم‌تر از همه، حل مشکل آب شرب استان اصفهان در ایام بودجه می‌باشد که به آن بی اعتنایی شده است.

از همکاران عزیز و گرامی نیز درخواست داریم همان‌گونه که همکاران شما در استان اصفهان در موضوع احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها در کشور و نیز حل مشکلات آب‌های زیرزمینی در خدمت و کنار شما عزیزان بوده و حمایت کرده شما نیز از طرح تشکیل ستاد احیای زاینده رود که منافع آن به همه استان‌های فلات مرکزی و نتایج آن عاید کل کشور می‌گردد حمایت نمایید.

در آخر از شما بزرگواران انتظار داریم با توجه به شرایط سخت مربوط به آب، به خصوص آب شرب استان اصفهان در همه شهرستان‌ها، بنا بر رسالت و مسئولیت سنگین کشوری خود مشکل اصفهان را مشکل خودتان تلقی نموده و از هر گونه مساعدت دریغ نفرمایید.

با احترام

مجمع نمایندگان استان اصفهان

*بر اساس این گزارش حسن روحانی رئیس جمهور این نامه با دستور روحانی به جهانگیری برای بررسی موضوع ماموریت داد.


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین