کد خبر: ۱۷۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
مذاکرات ایران و عربستان بر سر حج به پایان رسید و تفاهم‌نامه حج ٩٨ بین دو کشور امضاء شد.
ناطقان: به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت،  هیأت مذاکره‌کننده حج تمتع ۹۸ به سرپرستی علی‌رضا رشیدیان _ رییس سازمان حج و زیارت _ به دعوت "بنتن" وزیر حج عربستان سعودی به‌منظور مذاکرات حج تمتع، روز یکشنبه ۲۵ آذر عازم عربستان سعودی شد که مذاکرات طرفین درباره حج ٩٨ در دو سطح انجام شد و تفاهم‌نامه دو کشور امروز به سرانجام رسید.

در جلسه نخست، کارشناسان در مورد موضوعات اجرایی حج به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و پیشنهادهای لازم نیز ارایه شد که نتیجه آن برای مذاکرات میان رییس سازمان حج و زیارت و وزیر حج و عمره عربستان سعودی آماده شد. در جلسه نهایی میان رشیدیان و بنتن نیز دو طرف به جمع‌بندی مذاکرات کارشناسی و موارد موردنظر طرفین پرداختند.

در  این جلسه، رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران نیز فهرستی از مشکلات حج سال ۹۷ را ارایه و پیشنهاداتی را برای حج پیش رو مطرح کرد. وزیر حج عربستان سعودی هم نظرات خود را نسبت به موضوعات مطرح، و قول مساعد برای رفع مشکلات گذشته و برنامه‌ریزی برای بهبود آنها در حج سال ۹۸ را مورد توجه قرار داد که منجر به امضای تفاهم‌نامه حج آتی شد.

از جمله بندهای مورد توافق طرفین که به موجب قول مساعد وزیر حج و عمره عربستان سعودی صورت گرفته است، شامل راه‌اندازی دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان و تسهیل ویزا و اقامت اعضای کمیته‌های اجرایی و تیم کنسولگری در موعد مقرر و پیگیری رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف عملیات اجرایی بوده است.

به موجب این تفاهم‌نامه که میان طرفین یعنی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حج و عمره عربستان سعودی به امضاء رسید، تعداد حجاج و عوامل اجرایی ایران در موسم حج تمتع پیش رو ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد. همچنین تفاهم شد حجاج ایرانی در کمال عزت، کرامت، امنیت و سلامت حج خود را برگزار کنند.

هر سال وزارت حج و عمره عربستان سعودی از همه کشورهای اسلامی در رابطه با حج تمتع دعوت می‌کند که طبق روال معمول از سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شد تا برای حج ۱۴۴۰ سفری را به عربستان داشته باشند.

 رییس سازمان حج و زیارت پیشتر گفته بود، از فرصت این مذاکره برای طرح موضوع عمره استفاده می‌کند. ایران همچنین دو پرونده باز در ارتباط با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و  فاجعه منا دارد که سازمان حج و زیارت هنوز از طرح آن‌ها در این دور از مذاکرات حرفی به میان نیاورده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین