کد خبر: ۱۷۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
قاسمی:
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که «وزیر امور خارجه فردی فراجناحی و ملی است»، گفت: آقای ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد و به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست.
ناطقان: سخنگوی وزارت امور خارجه، با تاکید بر این که وزیر امور خارجه فردی فراجناحی و ملی است، تصریح کرد :آقای  ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد و به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست.

 بهرام قاسمی، در پاسخ به سووالی مبنی بر این که به دنبال حضور وزیر امور خارجه در نشست حزب «ندای ایرانیان» برخی از رسانه ها و منتقدان این اقدام وزیر امور خارجه را حزبی و جناحی قلمداد کرده اند و بعضا مدعی شده اند  که ظریف به دنبال اهدافی خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری سال  ۱۴۰۰ است، تصریح کرد : اقای ظریف یک شخصیت برجسته در عرصه سیاست خارجی و بین الملل است و چون وزیر امور خارجه هستند  با دعوت های  زیادی در داخل و خارج کشور مواجه  هستند که ایشان نیز براساس موقعیت و فرصتی که در اختیار دارند در برخی از این نشست ها  شرکت می کنند.

 این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که اقای ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد، ادامه داد : چندی پیش دبیر کل حزب ندای ایرانیان از ایشان دعوت کرده بودند که در جمع  اعضای این حزب  در مورد سیاست خارجی ایران و مهم ترین اولویت ها و چالش های پیش روی آن، سخنرانی کنند و ایشان نیز به همین دلیل در این نشست حضور پیدا کردند، چنان که در سال ۹۴ نیز در مراسم گرامیداشت یاد شهدای  حزب موتلفه حضور پیدا کردند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی با بیان این که این حضور به معنای عضویت در یک حزب، حمایت از آن حزب و یا فعالیت حزبی نیست، تاکید کرد : آقای ظریف به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نبوده و نیست.

  این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفتگوی خود با ایسنا در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان به  سخنان آقای ظریف در این نشست  نیز انتقاداتی وارد کرده  و آن را حزبی و جناحی عنوان کرده‌اند، خاطر نشان کرد : نمی توان انتظار داشت وزیر امور خارجه در جایگاه عالی ترین مقام دستگاه دیپلماسی کشور، در برابر هجمه ها، انتقادات و گاه بی انصافی های سیاسی و جناحی که بعضا  به کارکنان این وزارتخانه انجام می شود، به صورت کامل سکوت کند. ایشان هیچ وقت و شاید بتوان گفت به ندرت به صورت مستقیم نقدهای صنفی را پاسخ می دهند ولی آنجایی که این انتقادات که بعضا همراه با بی انصافی است، به نوع نگاه و رویکرد افراد و جریان های سیاسی به پدیده های جاری و ساری در سیاست خارجی بر  می گردد، قطعا ایشان بر خود وظیفه می داند که به تبیین دیدگاه های خود و اصول فکری که در حال حاضر سیاست خارجی بر آن استوار است، بپردازد.  

سخنگوی وزارت خارجه در همین راستا  خاطرنشان کرد :قطعا تفاوت در نوع نگاه به پدیده های سیاست خارجی به معنی مخالفت با اصول و چارچوب مدون در سیاست خارجی نظام و کشور و  یا عضویت وزیر امور خارجه در یک حزب خاص نیست. ایشان هر جا که حضور داشته است مسائل را از زاویه سیاست خارجی و روابط بین الملل دیده و تفسیر و تبیین کرده است.

وی  افزود :اقای ظریف علاوه بر بیش از ۳۰ سال تجربه مستقیم و  حضور بدون انقطاع در عرصه سیاست خارجی  و روابط بین الملل، از اساتید برجسته دانشگاه در این رشته نیز است و در مورد تحولات منطقه ای و روندهای جهانی دارای نظریه و دیدگاه علمی و آکادمیک خود است و همواره  تلاش کرده است در چارچوب اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی نظام، آنها را در زندگی حرفه ای خود بکار گیرد و متناسب با نیازمندی ها و ضرورت های راهبردی کشور، آنها را در سیاست خارجی کشور ترجمه و عملی کند.

 قاسمی در پایان با تاکید بر این که بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان ،صاحب نظران و حتی منتقدان دلسوز ،اقای ظریف  یکی از  سرمایه های اجتماعی ایران  گفت : متاسفانه  گه گاه شاهد برخورد غیر منصفانه با شخصیت های موثر نظام  از دیر باز و بعد انقلاب بوده ایم  که قطعا  این موضوع خسارات های زیادی را به کشور تحمیل می کند .

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین