کد خبر: ۱۷۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: موضع ترکیه و شخص آقای اردوغان در ماه‌های اخیر در برابر توطئه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مواضعی بسیار خوب و قاطع بوده است و با بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کرده دوران دیکته کردن سیاست‌ها به دیگران از طرف آمریکا به سرآمده و دیگر آمریکا قادر نیست از آن سوی دنیا برای کشورهای منطقه نسخه پیچی کند.
ناطقان: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری عصر چهارشنبه بیش از عزیمت به ترکیه جهت حضور در پنجمین جلسه عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در پاویون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های سفر خود پرداخت و گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور ترکیه جهت حضور در پنجمین نشست شواری عالی راهبردی دو کشور انجام می‌شود.همچنین علاوه بر این جلسه روسای جمهور و وزاری دو کشور با همتایان خود ملاقات دو جانبه برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به پیشنیه روابط ایران و ترکیه گفت: ترکیه برای ایران به عنوان کشوری دوست مهم و تاثیرگذار است. که دارای  اشتراکات زیاد فرهنگی، دینی و تاریخی با یکدیگر هستیم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: موضع ترکیه و شخص آقای اردوغان در ماه‌های اخیر در برابر توطئه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مواضعی بسیار خوب و قاطع بوده است و  با بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کرده دوران دیکته کردن سیاست‌ها به دیگران از طرف آمریکا به سرآمده و دیگر آمریکا قادر نیست از آن سوی دنیا برای کشورهای منطقه نسخه پیچی کند.

روحانی با بیان اینکه در سفر پیش رو مسائل دو جانبه مورد بحث و بررسی طرفین قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: در این سفر عمده ترین مباحثی که میان مقامات دو کشور مطرح می‌شود، مسائل اقتصادی، بانکی، تجاری وانرژی است. همچنین اسنادی نیز میان مقامات دوکشور در این زمینه ها به امضا می‌رسد.

وی با اشاره به حضور تعدادی از  تجار و بازرگانان در این سفر گفت: قرار است در جریان سفر به ترکیه همایشی اقتتصادی با حضور شرکت‌های خصوصی دو کشور و همچنین روسای جمهور ایران و ترکیه برگزار شود. ایران و ترکیه زمینه های بسیار خوب برای توسعه روابط خود دارند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه حجم تبالادت ایران و ترکیه در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار است، اظهار کرد: در حال حاظر حجم تبادلات دو کشور پایین است در این زمینه در سفرهای گذشته و همچنین سفر پیش‌رو بر لزوم رسیدن این رقم به 30 میلیارد دلار تاکید خواهیم کرد.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به جز روابط دو جانبه در حوزه‌های دیگر نیز دارای حوزه های مشترک همکاری هستند از جمله این حوزه ها بخش ترانزیت است؛ یکی از کشورهای که می تواند اتصال خوبی میان شرق و غرب کشور بویژه در حوزه راه آهن برقرار کند ،کشور ترکیه است در این زمینه احداث خط جدیدی که از جلفا به دریای سیاه متصل می شود در دست بررسی است.

روحانی همچنین  با اشاره به برگزاری مذاکرات سه جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه گفت: این مذاکرات همچنان ادامه دارد و اخیرا نیز در ژنو جسله ای در این زمینه برگزار شد. ما به مراحل بسیار اساسی درباره سوریه رسیده ایم.

روحانی ادامه داد: درباره سوریه همواره به دنبال تحقق دوهدف مهم بودیم؛ یکی امنیت سوریه و بازگشت مردم این کشور به وطن خود و دیگری تاکید بر لزوم تعین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور است، در جریان سفر پیش‌رو در این زمینه‌ها مذاکراتی با همتای ترک خود خواهیم داشت.

روحانی امنیت منطقه و مبارزه با تروریسیم را از دیگر موضوعات مورد نظر دو کشور بیان کرد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی در زمینه مرزها توسط دو کشور انجام شده  است، اما هنوز باید همکاری‌ها  درباره مهاجرین را ادامه دهیم.

روحانی در پایان مسائل محیط زیستی را از دیگر مباحث گفت وگوی هیات‌های عالی رتبه دو کشور در جریان سفر پیش‌رو عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ترکیه در حال ساخت دیواری در مرزهای شرقی خود است و مقداری از این دیوار را ساخته است، نیاز داریم درباره مسائل محیط زیستی گفت‌وگو با یکدیگر داشته باشیم و این مسائل باید مورد بررسی و همکاری طرفین قرار بگیرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین