کد خبر: ۱۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
فوق‌تخصص سوختگی از سوختگی درجه ۴(شدیدترین نوع سوختگی) کودکی پنج‌ساله به علت استفاده از تجهیزات غیراستاندارد موبایل خبر داد.
ناطقان :مهدی ایاز، فوق تخصص سوختگی اظهار کرد: چندی پیش موردی داشتم که در آن پسر پنجساله در حال بازی با گوشی موبایلی بود که در شارژ بوده است و دستش با محل اتصال شارژر به موبایل تماس پیدا می‌کند و دچار سوختگی درجه 4 می‌شود.

سوختگی درجه 4 نوعی از سوختگی است که علاوه بر پوست به ماهیچه و استخوان نیز آسیب می زند و شدیدترین نوع سوختگی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این گوشی تعمیری نبوده است ولی شارژر آن جدیداً تهیه شده بود. که بر اثر آ‌ن برق از انگشت نشانه دست وارد بدن می‌شود و از انگشت پا خارج می‌شود که مجبور شدیم این کودک را جراحی کنیم و بر قسمت‌های سوخته پوست بچسبانیم و به اصطلاح فلپ کنیم.

ایاز خاطرنشان کرد: امروزه از موبایل تنها برای تماس گرفتن استفاده نمی‌شود بلکه اقداماتی مانند دریافت معنای کلمه توسط دیکشنری، وب‌گردی در اینترنت و گوش دادن به موسیقی نیز موبایل صورت می‌گیرد و یا برخی افراد با ریختن فایل‌های الکترونیکی مطالبی را توسط موبایل مطالعه می‌کنند به نحوی‌که رقم استفاده از موبایل تا حدی زیاد شده است که اکنون یک میلیارد موبایل در جهان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: از سال 2003 به بعد گزارشهایی مبنی بر خطرات موبایل در جهان منتشر شد که زنگ خطر را برای استفاده‌کنندگان از این وسیله نواخت.

ایاز تصریح کرد: گوشی‌های موبایل اگر نزدیک تجهیزات پزشکی قرار داشته باشد مداخلاتی ایجاد می‌کند بنابراین باید حداقل یک متر با تجهیزات فاصله داشته باشد.

این فوق تخصص سوختگی افزود: فرکانس‌های 800-1800 مگاهرتز موبایل می‌تواند درجه حرارت سلول را بالا ببرد و ثابت شده است که این بالا رفتن درجه سلول ایجاد سرطان می‌کند.

این فوق تخصصی سوختگی خاطر نشان کرد: گزارش‌های پراکنده ثابت نشده در رابطه با خطرات موبایل مطرح شده است مانند ایجاد تومورهای داخل جمجمه، اختلالات شناختی، شنوایی و ناتوانی جنسی در مردان که به صورت قطعی ثابت نشده است.

وی افزود: حدود 18 گزارش غیر قابل انتظاری نیز درباره موبایل‌ها مطرح شده است که بیشتر آنها از سال 2003 از کشورهای ژاپن، چین، انگلستان و ترکیه گزارش شده است که عمده آنها در موارد زیر قابل دسته‌بندی است.

ایاز گفت: در برخی موارد که در محل‌هایی خاص بخار بنزین وجود داشته است و موبایل در آن محل در حال شارژ شدن بوده است و فرد پس از وصل کردن تماس ایجاد جرقه در نزدیک محل موبایل ایجاد شده و انفجار صورت گرفته که به صورت و گردن فرد استفاده‌کننده از موبایل آسیب زده است.

این فوق تخصصی سوختگی خاطر نشان کرد: مواردی گزارش شده است که گوشی در حال شارژ بوده است و هنگام زنگ خوردن گوشی شارژ را از آن جدا کرده‌اند و گوشی منفجر شده است و بالعکس یعنی در حال زنگ خوردن به شارژر وصل شده است که موجب انفجار و آتش‌سوزی شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از موبایل در فضای گرم به خصوص زیر آفتاب نیز به انفجار منجر شده است.

ایاز تاکید کرد: در یک مورد نیز یک سر شارژر به پریز وصل بوده و سر دیگر آن آزاد بوده است و بدن فرد ساعت‌ها با آن تماس داشته و سوختگی موضعی در بدن فرد ایجاد شده است.

این فوق تخصصی سوختگی تصریح کرد: در موردی دیگر به علت ارتباط طولانی‌مدت گوشی در هنگام صحبت کردن با پوست، سوختگی موضعی ایجاد شده است بنابراین توصیه می‌شود فرد برای مدت طولانی و بیش از نیم ساعت گوشی را به صورت خود نچسباند چرا که ممکن است حرارت ایجاد شده سوختگی درجه دو سطحی ایجاد کند.

وی گفت: حتی مواردی گزارش شده که مکالمه فرد نیز تمام شده بوده و زمانی که فرد دکمه پایان مکالمه را فشار داده گوشی منفجر شده است.

ایاز در رابطه با استفاده از باطری‌های غیر استاندارد هشدار داد و گفت: مواردی گزارش شده است که گوشی در نزدیک صورت منفجر شده و حتی فرد دچار شکستگی فک شده است.

این فوق تخصصی سوختگی به مردم توصیه کرد: موبایل وسیله‌ای مفید است که هر روز استفاده از آن گسترش پیدا می‌کند ولی باید به چند نکته دقت کرد، که گوشی در هنگام شارژ باید خاموش باشد و در هنگام صحبت کردن شارژر را از گوشی خارج نکنیم.

این فوق تخصصی سوختگی افزود: نباید در هوای گرم از گوشی استفاده کرد و در صورتی که برای مدت طولانی مدت صحبت می‌کنیم از هندزفری استفاده کنیم و از شارژر و باطری استاندارد استفاده کنیم.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین