کد خبر: ۱۷۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
حجم بارش‌های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون به ۹۲.۱ میلی‌متر رسید.
ناطقان: بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها، ۲۹.۴ میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال گذشته ۲۱۳.۳ درصد بیش‌تر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۴۹.۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

در این میان، از ۹۲.۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده در فصل پاییز، ۴۲.۸ میلی‌متر از اول تا ۳۰ آذرماه ثبت شده است، در حالی‌که سال گذشته آذرماه در همین زمان فقط ۱۴.۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

طبق این گزارش، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۹۴.۶ میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با ۱.۵ میلی‌متر به ترتیب از بیش‌ترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق ۳۸.۲ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۵۰ ساله گزارش شده است.

ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است. با این‌که وزیر نیروچندی پیش تاکید کرده که با مدیریت صورت‌گرفته، از شرایط نامناسب آبی در تابستان عبور کردیم که البته برنامه‌ریزی و مصرف صحیح آب در این حوزه گره‌گشاست اما مردم باید آگاه باشند که تنش آبی همچنان پابرجاست.

به گفته مسوولان، باوجود بارش‌های اخیر، شاهد تداوم تنش آبی در ۳۳۴ شهر کشور هستیم که نشان می‌دهد باران‌ها تاثیر چندانی در بهبود وضعیت کم‌آبی کشور ندارد و لازم است تدابیر مدیریتی برای رفع تنش‌ها و چالش‌های موجود در حوزه آب اندیشیده شود.

در هر حال، طبق آمار کلی بارش‌ها در کشور که از سوی مسوولان اعلام شده، به‌نظر می‌رسد که در فصل پاییز بارش‌ها به نسبت پاییز گذشته بیش‌تر است، اما احتمالا طبق گفته‌های وزیر نیرو در زمستان چنین وضعیتی را نخواهیم داشت و مقداری از بارش‌های صورت‌گرفته، به‌دلیل سال‌های خشکی که پشت سر گذاشته‌ایم، برای جبران رطوبت از دست رفته خاک صرف می‌شود.

بر این اساس، اگرچه بارش‌های اخیر مناسب بوده است، ولی با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد چراکه درصورت خروج از چرخه خشکسالی، چندین سال طول می‌کشد تا منابع آبی مناسب را به دست بیاوریم و با وجود افزایش بارندگی‌های اخیر، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سدها با کاهش روبرو هستیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین