کد خبر: ۱۷۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان ساعاتی قبل در سن 70سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.
ناطقان: در زیر پیام مسئولان کشوری و لشکری برای درگذشت این عالم مجاهد را مشاهده می کنید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمدجواد ظریف، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه روشن‌اندیش حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) باعث تاثر و تالم اینجانب شد.

این عالم بزرگوار ضمن آن‌که در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء خیر و برکت فراوان بود.

این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای روح آن مرحوم علو درجات طلب می‌کنم.

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه.



آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور پیامی، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت.

متن کامل پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثَلمة لایسدّها شیء إلی یوم القیامة

خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‌های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را، به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

آملی لاریجانی.



وزیر دادگستری با صدور پیامی، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

متن پیام سید علیرضا آوائی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم‌ جلیل‌ القدر و رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رضوان اله تعالی علیه باعث تالم و تأثر فراوان گردید.

بدون شک، خدمات ارزشمند و ماندگار این مجاهد فقیه بویژه طی چهار دهه گذشته در مسئولیت های خطیری همچون ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان «باقیات الصالحات» در حافظه ملت قدرشناس ایران اسلامی برجای خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم « عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف»، رهبر عظیم الشان انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت قدرشناس ایران، شاگردان آن مرحوم و بویژه بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می نمایم و از درگاه خداوند غفار و رحیم برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت می نمایم.

سید علیرضا آوائی
وزیر دادگستری»



دادستان کل کشور با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین منتظری به شرح زیر است:

"ما قبض الله عالما إلا کان ثغرة فی الإسلام لا تسد ثلمته إلی یوم القیامة"

ضایعۀ مولمه درگذشت عالم ربانی حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، ثلمه‌ای است که هرگز برای عالَم اسلام قابل جبران نخواهد بود.

ایشان عمر پربرکت خود را جهت تعلم و تعلیم در حوزات علمیه سپری کردند و ضمن رسیدن به کمالات معنوی از خدمت به طلاب علوم دینی و ترویچ و تدریس علوم اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام دریغ نورزیدند و در عین حال از یاران و یاوران صدیق انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تا لحظه‌ای بودند که دعوت حق را لبیک گفته و به رفیق أعلی پیوستند.

اینجانب رحلت آن پیرو صدیق اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران، سلسله جلیله روحانیت و بیت شریف آن مرحوم مغفور تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

محمد جعفر منتظری»



عباسعلی کدخدایی در متنی کوتاه به توصیف ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی پرداخت.

 متن منتشره در کانال شخصی این عضو شورای نگهبان، بدین شرح است:

باسمه تعالی
دوشنبه ۳ دی‌ماه ۱۳۹۷

در سوگ عالمی مجاهد و فقیهی نواندیش و متبحر!

تازه از خارج برگشته بودم که مرحوم آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه شده بودند. یکی از مسئولین از من خواست که با ایشان در قوه همکاری کنم. اگر چه مایل نبودم ولی با توصیفات ایشان قرار شد ملاقاتی صورت بگیرد. آن ملاقات صورت نگرفت تا سال ۸۰ که اسامی من و چند نفر دیگر برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس معرفی شد. از آن پس هر از گاهی در ارتباط با شورا ملاقات هایی صورت می گرفت. بعدها با بازگشت ایشان به شورا و حضور در هیات عالی حل اختلاف این ارتباط عمیق تر شد. در این سال‌ها او را عالمی متبحر، فقیهی نواندیش و در عین حال پای بند به فقه جعفری و آگاه به مسائل بین المللی مخصوصا آشنا به مسائل جهان اسلام شناختم. هر گاه فرصتی دست می داد از نگرانی های خود نسبت به جهان اسلام  وفقدان وحدت بین مسلمانان می گفت. رحمت الله علیه



رئیس مجلس شورای اسلامی، درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

 علی لاریجانی، با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی، روحانی جلیل‌القدر و یار و یاور دیرین انقلاب و نظام، حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تحمل یک دوره بیماری، موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان مزین به تبار سادات و از خاندان معظم روحانیت و فقاهت و مروج مکتب اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بودند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و  شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت.

ایشان علاوه‌بر این‌که از چهره‌های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه ارتحال این روحانی گرانقدر و خدوم به محضر ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری، حوزه‌های مقدسه علمیه قم و نجف، شاگردان، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.



مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در پیامی، درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام علی اکبر ولایتی به این شرح است:
بسم الله الرحم الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم جلیل القدر، مجاهد نستوه آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی که در کنار امام و رهبری، همراه همیشگی و صدیق انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند، موجب تاسف و تالم فراوان گردید.

این عالم ربانی از چهره‌های ارزشمند و برجسته دینی بودند که در محضرآیات عظام و مراجع بزرگ تقلید تلمذ نموده و منشاء آثار و برکات فراوانی در حوزه‌های مختلف اجرایی و مسئولیت‌های مهم در کشور از جمله ریاست قوه قضائیه، عضویت شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و در راه تربیت عالمان دینی و ترویج آموزه‌های بلند و متعالی اسلامی و شیعی تلاش وافری را به کار بستند که یادگاران ماندگار ایشان به نیکی ثبت و ضبط خواهد ماند.

این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مردم بزرگ ایران، حوزه‌های علمیه، علاقه‌مندان، طلاب و شاگردان و بیت مکرم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم فقید از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجرمسئلت می‌نمایم.
علی اکبر ولایتی



در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه،متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام دکتر سیدمهدی خاموشی به شرح زیر است:

ضایعة درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رحمت‌الله علیه) موجب تأسف و تأثر عموم علاقمندان انقلاب و نظام اسلامی شد. بی تردید، آثار و خدمات ارزنده آن مرحوم در مسئولیت‌های خطیر و مهم نظام جمهوری اسلامی، به¬خصوص در رأس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسة مجلس خبرگان رهبری، از یاد و خاطر مشتاقان و محبین انقلاب اسلامی محو نخواهد شد.

این فقدان تأسفبار را به محضر حضرت ولیعصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، عموم خدمتگزاران نظام اسلامی، ملت شریف ایران، بیت گرامی و فرزندان مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مرحوم حشر با صالحین و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

سیدمهدی خاموشی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه.



سرلشکر محمد باقری در پیامی ارتحال حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

در پی ارتحال حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلح نظام پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال جانگداز عالم ربانی، فقیه جلیل القدر حضرت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و ریاست سابق قوه قضاییه موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

ایشان از جمله مفاخر حوزه های علمیه شیعه در ایران و عراق و در زمره عالمان وارسته، انقلابی و متعهد به شمار می‌رفت که نقش آفرینی های سترگ وی در یاری بخشی به امامین انقلاب اسلامی، پاسخگویی عالمانه و محققانه به مسائل نوپدید عصر حاضر و همت و تلاش های مثال زدنی در عرصه وحدت و انسجام ملی؛ میراث ارجمند و ممتازی را نزد علما، طلاب و مجاهدان نشر معارف نورانی اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و دلسوزان نظام اسلامی و خدمت به مردم به ودیعت نهاده است.

این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه های مقدسه علمیه قم و نجف، بیت معظم ایشان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از درگاه خدای کریم برای آن فقید سعید و فقیه ژرف اندیش، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز وی صبر و شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می کنم.

 سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام




آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی عمر با برکت خویش را در خدمت به مردم و نظام اسلامی صرف کرد و خبر رحلت ایشان بسیار جانسوز و اندوهناک است.

وی ادامه داد: این شخصیت برجسته و خستگی ناپذیر در سنگرهای مختلفی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جایگاه‌های حساس کشور منشا آثار و برکات فراوانی بود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مرحوم هاشمی شاهرودی با تلاش وافر آثار فقهی، اصولی و معرفتی بسیاری را از خود برجای گذاشته و موسسه بزرگ فقه اهل بیت (ع) را در شهر مذهبی قم راه‌اندازی کرد و دیدگاه‌های آن مرحوم در حوزه‌های علمیه منشاء آثار و برکات فراوانی است. از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله شهید صدر، امام راحل و سایر بزرگان و مراجع دینی بودند.

وی ضمن تسلیت درگذشت این عالم بزرگوار گفت: از خدای تعالی برای آن بزرگوار علو درجات، حشر با شهدا و صدیقین و حشر با امام راحل و شهیدان مسئلت کرده و برای خانواده محترم طلب صبر و اجر جزیل داریم . امیدواریم خلاء وجود چنین فقهای بابرکت و علمای بزرگ را با عنایات خود جبران کند و در پیشگاه اجداد طاهرین مورد عنایت حضرت اباعبدلله الحسین (ع) باشند.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی پیام تسلیتی صادر کرد.

 متن این پیام به شرح است:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالم مجاهد و فقیه ژرف‌اندیش، آیت‌الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، پس از عمری مجاهدت در راه خدا به زیارت معبود، بار یافت.

آسمان فقاهت، در فقدانِ مِهرِ فروزانی سوگوار شد که با پرتو افشانی، مسیر رشد و کمال را برای شاگردان و دست پروردگانِ فراوانِ خود، منوّر کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی از استوانه‌های فقاهت، جهاد و اجتهاد و از یاران صمیمی و وفادار امام راحل و مقام معظم رهبری و از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی بود که در مسئولیت‌های گوناگون و در خدمت به این نظام، از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

بی‌تردید، رحلت این فقیه مجاهد و عالم والا مقام، ضایعه‌ای سنگین برای جهان اسلام و حوزه‌های علمیه است.

 اینجانب، سوگمندانه، فقدان این فقیه گرانمایه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و قاطبه ملت ایران و به عموم ارادتمندان، شاگردان و دست پروردگان و به‌ویژه به بیت مکرم و آقازادگان محترم ایشان، صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقیه عالی‌مقام، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و دوام توفیق، طلب می‌کنم.



محسن هاشمی رفسنجانی - رئیس شورای شهر تهران - با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله سید محمود شاهرودی - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - را تسلیت گفت.

متن تسلیت محسن هاشمی به مناسبت درگذشت آیت الله شاهرودی به این شهر است:

« انالله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه برجسته ونو اندیش، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تاثر شد. گرچه شخصیت علمی و عمق دانش و تسلط ایشان در علوم اسلامی بر مناصب رسمیشان برتری داشت اما در حوزه مسئولیت‌های قانونی نیز منشا تحولات مثبتی در سیستم قضایی کشور و سایر وظایف محوله در نظام اسلامی شدند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سال پایانی عمر خود ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را پس از آیت الله هاشمی رفسنجانی عهده‌دار شدند و پس از تحمل رنج فراوان بیماری به استاد شهید خود آیت الله صدر، امام خمینی و یاران او پیوستند.

از طرف خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران این ضایعه را به رهبرمعظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و بیت ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای آیت‌الله هاشمی شاهرودی غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزو دارم.»



وزیر بهداشت در پیامی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

به نقل از وبدا، در متن پیام تسلیت وزیر بهداشت آمده است؛ 

«انا لله وانا الیه راجعون

درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را خدمت خانواده و بازماندگان محترم تسلیت گفته، از درگاه پروردگار رحمان و رحیم برای آن مرحوم مغفرت و رحمت مسئلت می‌نمایم.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»



وزیر دفاع درپی درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیت صادر کرد.

 به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، متن پیام به شرح ذیل است: با کمال تاسف و تاثر ارتحال عالم ربانی، مبارز، امانتدار صدیق و یاردیرین انقلاب و نظام اسلامی  حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان که طی عمر پربرکت خود منشأ برکات و در طول چهار دهه مسئولیت ومجاهدت در سنگرهای مختلف جمهوری اسلامی منشأ خدمات فراوان شدند را به پیشگاه امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم.

برای این فقیه جلیل القدر و ژرف نگر که از مروجین مکتب اسلام ناب محمدی(ص) ومکتب روح بخش تشیع بود رحمت و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان صبرو اجر جزیل از درگاه خداوند متعال خواستارم.



رئیس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، متن پیام تسلیت عبدالعلی علی‌عسکری برای درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم جلیل القدر و یکی از چهره‌های موثر حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را که از یاران صدیق امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن عالم وارسته علوّ درجات و برای بیت مکرمشان صبر و اجر مسئلت دارم.»



در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهندس سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد پیام تسلیتی صادر کرد.

مهندس سید پرویز فتاح در پیامی ارتحال مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. 

در این پیام آمده است: «ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی؛ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و رهبری که عمر پر برکت خود را صرف مجاهدت، خدمت به خلق خدا و بالندگی هر چه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد، محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه  و بیت مرحوم  تسلیت عرض کرده، علو درجات و رضوان الهی را برای آن مومن وارسته و با اخلاق حسنه  مسئلت می‌نمایم».



معاون اول رییس جمهور در پیامی درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

 متن پیام دکتر جهانگیری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت تأسف انگیز فقیه برجسته و عالم مبرز آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خاندان محترم ایشان، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و شاگردان و علاقمندان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم.
آن فقید سعید در حیات علمی، سیاسی و قضایی خود منشأ خدمات و آثار گرانقدری بود که تربیت شاگردان متعدد و نشر آثار ممتاز علمی از آن جمله است.
این روحانی دانشمند در مسئولیت ریاست قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیز منشأ خدمت و اثر برای کشور بود.
از خداوند بزرگ برای آن فقیه بزرگوار رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای بیت شریف ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری . معاون اول رییس جمهور



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران، طی پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به شرح زیر است:

«ارتحال جانسوز فقیه بزرگوار و عالم مجاهد حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دلسوز و وفادار انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری موجب تأثر وتألم شد.

حضور ایشان به‌عنوان فقیه برجسته‌ای که تربیت‌شده حوزه مقدس نجف و از شاگردان شهیدآیت الله سیدمحمد باقر صدر بودند در سنگرهای مختلفی چون ریاست قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خدمات مفید بسیاری بوده است.

این ضایعه عظیم را به محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق خواستارم.»



تولیت آستان قدس رضوی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

 متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

با فقدان آن فقیه کم‌نظیر، حوزه‌های علمیه یکی از استوانه‌های علمی و تحقیقی خود را از دست داد و نظام اسلامی از نعمت اندیشمندی بصیر و اخلاق مداری انقلابی محروم شد.

آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با تمسک به سیره اجداد طاهرینش و در ادامه راه اساتید مجاهدش حضرت امام خمینی(ره) و شهید بزرگوار حضرت آیت الله سیدمحمدباقر صدر(ره) به معنی واقعی کلمه جامع بین علم و عمل بود.

مبارزه با عوامل استکبار جهانی در منطقه همچون رژیم صدّام، تلاش برای استحکام مبانی نظری نظام اسلامی، مجاهدت و خدمات در دستگاه قضایی و جدّ و جهد علمی و فقهی آن بزرگوار در خاطر نظام اسلامی، مردم و حوزه‌های علمیه ماندگار خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، خانواده، بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به حوزه‌های علمیه و مردم قدرشناس ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال علوّ درجات را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

سیّد ابراهیم رئیسی.




منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین