کد خبر: ۱۷۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین رئیس شورا شهر درخصوص ملاقات خود با وزیر راه و شهرسازی و موضوعات مطرح شده در آن جلسه مربوط به بافت تاریخی، تعیین تکلیف پروژه‌های شهید انصاری و پل امام رضا (ع) مطالبی را بیان کرد.
ناطقان: جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین شب گذشته یازدهم دی‌ماه برگزار شد؛ در این جلسه در خصوص برخی لوایح رسیده در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین تصمیم‌گیری صورت گرفت.

وزیر به من گفت: «مگر می‌شود شهر 500 هکتار بافت تاریخی داشته باشد؟»

حکمت‌الله داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص ملاقات خود با وزیر راه و شهرسازی و مباحث مطرح‌شده گفت: در این دیدار در خصوص سه موضوع بحث‌هایی صورت گرفت،‌ در ابتدا به بافت تاریخی که حدود 550 هکتار از منطقه جنوب شهر ما را با عنوان فضای ناکارآمد یا بافت فرسوده شامل می‌شود اشاره شد.

وی گفت: وزیر کاملاً به موضوعات شهری اشراف داشت حتی وقتی اظهار کردیم که ما در قزوین 550 هکتار بافت تاریخی داریم تعجب کرد و گفت: «مگر می‌شود شهر 500 هکتار بافت تاریخی داشته باشد؟» البته حرف ما هم این است که ما می‌توانیم تک بنای تاریخی را حفظ کنیم اما نمی‌توانیم بگوییم کل شهر بافت تاریخی است؛ با این تفاسیر آن‌طور که بنده از صحبت‌های وزیر متوجه شدم این بود که وی این موضوع را پذیرفت و برای آن دستوراتی داد که باید پیگیری شود.

این مسئول افزود: به وزیر راه و شهرسازی که درگذشته به قزوین سفر و از مجموعه سعدالسلطنه دیدن کرده بود عنوان شد که این مجموعه هم خرابه‌ای بیش نبود که به همت شهرداری احیا شده و امروز به‌عنوان یک مرکز تفریحی و گردشگری مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: موضوع دومی که در جلسه با وزیر مطرح شد گزارشی در ارتباط با پروژه شهید انصاری بود؛ شرایط را توضیح دادیم و عنوان کردیم این خیابان درگذشته ‌35 متری بوده ولی دوستان ما در شورای شهر با این مجموعه 35 متری علی‌رغم تحقیقی که انجام‌شده بود موافقت نکردند.

وی افزود: سپس همکاران ما در شورای شهر طرح 14 متری را در راستای رفاه حال مردم برای حمل‌ونقل قبول و ارائه کردند اما درنهایت در شورای عالی معماری و شهرسازی با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد متأسفانه طرحی با عرض شش متر تصویب شد که خود وزیر اذعان کرد خیابان با عرض شش متر برای ساکنین جواب نمی‌دهد.

داوودی خاطرنشان کرد: بحث سوم جلسه با وزیر مربوط به پل امام رضا (ع) بود؛ در این مورد هم عنوان کردیم که با توجه به هزینه‌های صورت گرفته توسط شهرداری، برابر همان طرح‌هایی که آقایان به ما ابلاغ کرده‌اند ما باید بتوانیم حداقل پازل کمربندی شرق و جنوب را تکمیل کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر هم بلافاصله نامه‌ای را برای معاون شهرسازی خود مرقوم کرد و مقرر شد برای این مورد جلسه‌ای به‌فوریت تشکیل شود و از طرف استاندار قزوین هم نامه‌ای ارسال شود و استاندار تا ارتفاع مشکلات، این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

رئیس شورای شهر قزوین در ادامه تأکید کرد: مجموعه شورای شهر و شهرداری قزوین تلاش دارند که مشکلات مردم را برطرف کنند وگرنه شهرداری مشکلی در اجرای مصوبات ندارد به‌عنوان‌مثال در مورد بافت فرسوده مردم ناراضی هستند و در مناطق جنوب شهر به خاطر عدم صرفه اقتصادی برای بازسازی مناطقی که تراکم ساخت‌وساز کم است ورود نمی‌کنند و بافت فرسوده باقی خواهد ماند و اگر بلایای طبیعی مانند زلزله رخ بدهد صدمات جبران‌ناپذیری به شهر وارد می‌شود.
 

افزایش تراکم ساختمان، راه‌حلی برای تشویق ساکنان باغ نشاط برای بازسازی بافت کهنه


در ادامه این جلسه سعید دقیقی رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر قزوین در خصوص لایحه بررسی وضعیت شهرک شهید بهشتی گفت: پنج ماه پیش جلسه‌ای در مورد وضعیت شهرک شهید بهشتی یا همان باغ نشاط در کمیسیون عمران و شهرسازی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در آن جلسه مقرر شد شهرداری منطقه یک نسبت به آسفالت معابر اقدام کند و پیگیری‌های لازم در جهت احداث ورودی و خروجی فرهنگسرا انجام شود؛ بعدازاین جلسه قرار شد حدود 2 ماه بعد لایحه تشویقی برای رونق ساخت‌وساز در این منطقه نیز ارائه شود.

دقیقی افزود: این لایحه شامل کاهش هزینه تغییر کاربری، افزایش تراکم با رعایت ضوابط شهرسازی و تجمیع پلاک‌های ریز بود که متأسفانه به دلیل انتخابات هیئت‌رئیسه و عدم تشکیل کمیسیون عمران و شهرسازی تا امروز به طول انجامید.

وی خاطرنشان کرد: لایحه ارائه‌شده توسط شهردار در این کمیسیون موردبررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه بافت شهرک نشاط پشت هتل قدس بافت ریز بود و شرایط ساخت‌وساز را نداشت و در این جلسه تصمیم بر آن شد که تسهیلاتی به این منطقه اختصاص دهیم و با توجه به تجمیع پلاک‌ها بافت کهنه به نو تبدیل شود.

دقیقی در خصوص جزئیات لایحه شهردار گفت: در این لایحه پیشنهادشده بود تسهیلات کاهش مجموع هزینه‌های صدور پروانه از یک تا 159 مترمربع 20 درصد باشد، قطعات 160 تا 239 مترمربع 30 درصد و قطعات 240 به بالا 50 درصد باشد اما در کمیسیون تصمیم بر آن شد تا 200 متر 35 درصد تسهیلات بدهیم، و به قطعات 200 متر به بالا 50 درصد تسهیلات اختصاص داده شود.

وی افزود: اتفاقی که بعدازاین رقم خواهد خود این است که در کمیسیون ماده 5 برای زمین‌های بالای 500 متر افزایش تراکم را از یک‌به‌دو طبقه خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی اظهار کرد: این لایحه چند تبصره هم داشت و آن این بود که این تسهیلات از زمان ابلاغ ضوابط و مقررات کمیسیون ماده پنج به مدت یک سال دارای اعتبار است و این تسهیلات علاوه بر هدیه خوش‌حسابی شورای اسلامی شهر در نظر گرفته‌شده، این تسهیلات شامل قطعات واقع در بر بلوار آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌شود و ضمن اینکه مساحت قبل از عقب‌نشینی ملاک این تسهیلات است.

وی در پاسخ به سؤال رئیس شورای شهر مبنی بر کم بودن عرض معابر باغ نشاط و امکان ایجاد مشکل در صورت احداث ساختمان با تراکم بالا در این گذرها عنوان کرد: ما این بحث را انجام دادیم باغ نشاط با هادی‌آباد در طول گذر تفاوت دارد؛ در باغ نشاط تعداد پلاک‌ها در گذر به دلیل کوتاهی طول گذر کم است، اما در هادی‌آباد این‌طور نیست؛ برای همین اگر در باغ نشاط پلاک‌ها تجمیع شود مشکلی ایجاد نمی‌شود.

فرج‌الله فصیحی رامندی دیگر عضو شورای شهر قزوین و عضو کمیسیون عمران و شهرسازی در پاسخ به سؤال داوودی در خصوص کاربری فضای سبز زمین‌های باغ نشاط بیان کرد: همین موضوع را هم بررسی کردیم، برای اینکه تغییر کاربری پیدا کند شهرداری مبلغی می‌گیرد که بالاست،‌ بند دال مصوبه شماره50 هزار و 889 شورا را اصلاح کردیم و گفتیم قیمت ارزش معاملاتی ساختمان در مناطق موضوع مصوبه برحسب نوع مصالح مصرفی باشد و چون ساختمان‌های آنجا اسکلت نیمه فلزی دارد مبلغ کم می‌شود.

مهدیه قافله باشی دبیر شورای شهر نیز در ادامه گفت: این لایحه مشکل کالبدی سکوت گاه‌های غیررسمی را حل خواهد کرد اما انتظارم از شهرداری این است که اطلاع‌رسانی شود چون ساکنان این نواحی شاید دسترسی به اخبار شهرداری و مصوبات شورای شهر نداشته باشند؛ باید حتی پلاک به پلاک این اطلاع‌رسانی اتفاق بیفتد.

مهدی عبدالرزاقی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ادامه با اشاره به مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی قزوین اظهار کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی در مراکز شهر همه استان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد، بهترین موضوع این لایحه که توسط شهردار ارائه‌شده است افزایش یک طبقه تراکم به زمین‌های بالای 500 متر است.

وی افزود: چندی پیش در جلسه عمومی در نجف‌آباد شهردار به مردم نجف‌آباد و وثوق آباد و حسن‌آباد قول افزایش تراکم دادند ولی تا چند روز پیش که پیگیری کردیم مردم منطقه می‌گفتند دستور نقشه‌ای که دریافت می‌کنند همان قبلی است؛ امیدوارم در انجام این امر تسریع شود.

در پایان با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قزوین این لایحه تصویب شد؛ بخش دوم جلسه شورای اسلامی شهر قزوین با حضور علی صفری شهردار قزوین به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و خبرنگاران جلسه را ترک کردند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین