کد خبر: ۱۷۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱
یک کارشناس ارشد مشاوره خطر‌های مصرف یک ماده مخدر مرفین‌دار که به شدت اعتیاد آور است، را بیان کرد.
ناطقان: این روز‌ها با  شیوع و گسترش انواع مخدر گیاهی و صنعتی، لزوم اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر گوناگون و مضرات عجیب و خطرناک آن بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد، هر هفته یکشنبه‌ها اطلاعاتی مفید درباره خطر‌ات مصرف مواد مخدر مختلف را در صفحه علمی پزشکی در اختیار شما قرار دهد.

همه چیز درباره هروئین

سید علی بهشتی کارشناس ارشد مشاوره، درباره ماده مخدر هروئین اظهار کرد: هروئین ماده‌ای مخدر از مشتقات مرفین بوده که به شدت اعتیاد آور است، این ماده مخدر معمولاً به شکل پودری سفید یا قهوه‌ای رنگ وجود دارد، هروئین همانند اغلب مواد مخدر دیگر، برای مصارف تفریحی و گاهی پزشکی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: هروئین از تقطیر مرفین به دست می‌آید؛ نام این ماده مخدر از واژه یونانی «هیرو» به معنای قهرمان گرفته شده است و در پزشکی به آن «دی استیل مرفین» گفته می‌شود، گَرد و دَوا از دیگر نام‌های عامیانه هروئین در بین مصرف کنندگان است.


این کارشناس ارشد مشاوره درباره مصارف پزشکی هروئین افزود: هروئین به شکل قرص یا محلول تزریقی برای مصارف پزشکی کاربرد دارد، دارو‌های صنعتی مانند «ترامادول» و «متادون» اثر‌هایی شبیه هروئین دارند و اغلب در برنامه‌های درمانی بازدارنده، جایگزینی برای سوء مصرف هروئین هستند.


بهشتی تاکید کرد: هروئین ماده‌ای مخدر است که وابستگی جسمانی و روانی در فرد ایجاد می‌کند؛ این ماده مخدر نقشی موثر در آرامش و کاهش درد‌های جسمانی دارد، بهترین‌ شکل مصرف این ماده مخدر به صورت تزریقی است، اما به صورت‌های دیگر مانند تدخین (دود کردن) و استنشاق از طریق بینی نیز از آن استفاده می‌شود.


وی تصریح کرد: واکنش بدن در دفعات نخست مصرف هروئین همانند بیشتر مواد مخدر خواهد بود که به شکل حالت تهوع و استفراغ بروز پیدا می‌کند، اما با گذشت زمان بدن، خود را با این ماده مخدر تطبیق داده و به آن عادت می‌کند، بنابر‌این با مصرف نکردن ماده مخدر، شخص دچار تظاهرات بدنی و روانی شده و میل به مصرف مجدد مواد در او شکل می‌گیرد. اعتیاد به هروئین معمولاً در کم‌تر از ۲۱ روز مصرف مداوم ایجاد خواهد شد و فرد به علت وابستگی شدید، قادر به ترک نیست.
 اثر‌ات کوتاه‌مدت مصرف هروئین

این کارشناس ارشد مشاوره درباره پیامد‌های کوتاه مدت مصرف هروئین گفت: از جمله اثر‌های کوتاه مدت مصرف هروئین می‌توان به احساس خستگی مفرط و کرختی در اندام‌های بدن، خشکی دهان، خارش، حالت سرخوشی و تهوع اشاره کرد، پس از استفاده از این ماده مخدر شخص به مدت چند ساعت می‌خوابد، در خواب علائم حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و عملکرد ذهن مختل خواهد شد.


 اثرات طولانی مدت مصرف هروئین

بهشتی اظهار کرد: مصرف هروئین در طولانی مدت عوارضی مانند بی‌خوابی، کاهش قوای جنسی در مردان، عفونت دریچه‌های قلب و ریه‌ و آسیب‌های کبدی و کلیوی را به همراه دارد، استفاده طولانی مدت هروئین می‌تواند فرد را به اختلالات روانشناختی مانند افسردگی و اختلالات شخصیت دچار کند و این آسیب‌ها زمانی جدی‌تر می‌شود که مقدار ماده ناخالص موجود در هروئین بیشتر باشد؛ برخی آسیب‌های جسمانی مصرف این ماده مخدر به عوامل جانبی آن مانند شیوه مصرف مربوط می‌شود، برای مثال بیماری‌های ایدز یا هپاتیت اغلب از طریق سرنگ‌های آلوده به افراد مصرف کننده منتقل می‌شوند.


وی بیان کرد: سوء مصرف طولانی مدت هروئین تغییراتی پایدار در مغز ایجاد می‌کند که هر چقدر این تغییرات بیشتر باشد، زمان طولانی‌تری لازم است تا پس از قطع مصرف، دوباره مغز به حالت طبیعی خود بازگردد.
مهم‌ترین علائم جسمانی و روانی قطع مصرف هروئین

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: از مهم‌ترین علائم جسمانی و روانشناختی قطع مصرف هروئین می‌توان به تعریق زیاد، آبریزش بینی، ریزش اشک، احساس سرما و لرز، دانه دانه شدن سطح پوست، سیخ شدن مو‌ها، خمیازه کشیدن شدید و مداوم، تحریک‌پذیری، افسردگی، وسوسه مصرف مواد مخدر، درد‌های عضلانی و استخوانی، بی اشتهایی، بی‌خوابی، بی‌قراری، اضطراب، استفراغ و اسهال اشاره کرد، این علائم بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آخرین مصرف ماده مخدر آغاز می‌شوند و پس از پرهیز از مصرف هروئین فرد ممکن است تا چند ماه این نشانه‌ها را در خود مشاهده کند.

بهشتی درباره کاربرد دارویی هروئین تاکید کرد: هروئین مانند مواد مخدر دیگر ممکن است به شکل دارو برای افرادی استفاده شود که دچار بیماری‌های غیر قابل درمان هستند، بنابراین این اشخاص می‌توانند با مصرف این دارو کیفیت زندگی خود را تا حدودی بهبود دهند.

موثر‌ترین درمان‌های سوء مصرف هروئین

وی درباره موثرترین درمان‌های سوء مصرف هروئین تصریح کرد: درمان سوء مصرف هروئین به ۲ مرحله، ترک فیزیکی (دوره سم زدایی) و روانشناختی (دوره تغییر ذهنی) تقسیم بندی می‌شود، نخستین مرحله درمان اعتیاد به هروئین، سم زدایی این ماده مخدر و خارج کردن اثر‌های این ماده از بدن فرد مصرف کننده است، بدن شخص این قابلیت را دارد تا نسبت به بازسازی خود اقدام کند، در دوره سم زدایی، بدن به مرور با نبود مواد مخدر سازگار می‌شود و عملکرد طبیعی خود را به دست می‌آورد، دوره سم زدایی می‌تواند از طریق بستری شدن در یک کمپ ترک اعتیاد یا مراکز درمانی مجاز انجام بگیرد، استفاده از دارو‌های بازدارنده همچون «متادون» و «نالتروکسان» نیز برای افرادی که شرایط حضور در یک مرکز بستری برای مدتی مشخص را ندارند یا به هر علتی نمی‌توانند به یک‌باره مصرف مواد را ترک کنند، موثر است.


این کارشناس ارشد مشاوره گفت: فرایند درمان سوء مصرف هروئین بر اساس شرایط فردی، خانوادگی و محیطی شخص مصرف کننده انتخاب می‌شود تا میزان موفقیت افزایش پیدا کند، استفاده از اغلب دارو‌های ترک اعتیاد، خود باعث وابستگی بیشتر افراد می‌شود، بنابراین نوعی وابستگی به دارو را برای فرد ایجاد می‌کند که برای کاهش این وابستگی باید طبق یک برنامه زمان‌بندی شده، دوز مصرف دارو را کاهش داد تا به صفر برسد.

بهشتی یادآوری کرد: درمان روانشناختی ممکن است تا پایان عمر فرد مصرف کننده مواد مخدر ادامه پیدا کند، بنابراین یک دوره منظم برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره لازم است تا فرد به سمت سلامت روانی سوق پیدا کند و علل گرایش به مصرف مواد در او شناسایی و برای رفع آنها، برنامه ریزی شود. شخص مصرف کننده مواد مخدر در کنار دریافت خدمات روانشناختی می‌تواند از سازمان‌های مردم نهاد (NGO) هم کمک بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین